جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۶
کد مطلب : 47725
حجت الاسلام پناهیان:

مسؤولی که خلاف تجربه عمل می کند شقی است

قم نيوز : قم نيوز: استاد حوزه و دانشگاه گفت: عالمان دینی باید به عرصه نقد بیایند و مسؤولان را نقد کنند و بگویند که مسؤولانی که تجربه بشری را زیر پا می گذارند شقی هستند.
حجت الاسلام پناهیان: مسؤولی که خلاف تجربه عمل می کند شقی است
حجت الاسلام پناهیان: مسؤولی که خلاف تجربه عمل می کند شقی است
به گزارش قم نيوز، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در همایش معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی از نگاه اهل بیت(ع) که در سالن اجتماعات مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: گاهی عالمان دینی به دلیل این که محبوبیت آن ها از بین نرود کاندیدای اصلح را معرفی نمی کنند.

وی افزود: از کجای اسلام برداشت شده که علما فقط باید مبانی نظری سیاست در اسلام را تبیین کنند و وارد مصادیق نشوند، حوزه افتخار دارد که به علم، عقل، تجربه و برداشت عقلانی از منابع صحیح دینی آزادانه می پردازد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که امیرمؤمنان(ع) ازنماز تحریف شده مردم گذشتند اما از یک استاندار ناشایست گذشت نکردند، اظهار داشت: حضرت فرمودند که مداهنه نمی کنند اما ما برای خیلی کمتر از عوارضی که در حکومت حضرت پیش آمد مداهنه می کنیم و ولی امر جامعه اسلامی را تنها می گذاریم.


وی ادامه داد: یکی از کاندیداها در شهر یزد گفت که ما سایه جنگ را برطرف کردیم، بلافاصله ولی امر جامعه مسلمین فرمود این سخن غلطی است و هیچ دولتی سایه جنگ را برطرف نکرده است بلکه حضور مردم بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: یک نقیصه در فرهنگ حوزه وجود دارد که به امور غیر مهم بیش از امور مهم توجه می شود که باید اصلاح شود.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر درباره مدیران خوب خاطرنشان کرد: حضرت می فرمایند کسانی باید انتخاب شوند که اهل تجربه باشند، عالمان دینی موظف نیستند که فقط به ارزش های خاص دینی بپردازند و بگویند بقیه مسائل ربطی ندارد، نخستین ویژگی که حضرت برای مالک اشتر می شمارد امر غیر ارزشی و امر عادی و تجربی مربوط به انسان است.

وی اضافه کرد: باید دید که انسان مدیر اهل تجربه هست یا خیر؟ امیرمؤمنان در نامه ای که به ابوموسی اشعری نماینده تحمیلی ایشان برای مذاکره فرمودند که اهل تجربه نباید زیر پا گذاشته شود و کسی که عقل و تجربه را زیر پا بگذارد شقی است؛ عالمان دینی باید به عرصه نقد بیایند و مسؤولان را نقد کنند و بگویند مسؤولانی که تجربه بشری را زیر پا می گذارند شقی هستند، شقی همانند ابن مجلم و قاتل ناقه صالح است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که تجربه بشری می گوید که روش بانکداری کنونی غلط است، گفت: تجربه بشری به اینجا رسیده که بانک ها نباید این قدر سود بدهند و بگیرند و کسی که به این تجربه بی اعتنایی می کند شقی است.

وی افزود: عالم دینی باید مراقب باشد مسؤولان سیاسی جامعه خلاف تجربه عمل نکنند، ما مسؤولان سیاسی داریم که با اروپایی ها سر مسائل هسته ای توافق کردند و تماما شاهد نامردی بودند و در کتاب خود نوشتند که یکی از عهدها را وفا نکردند اما دوباره همان توافق را به صورت بدتر انجام می دهند، متأسفانه حوزه علمیه قم هم قیام نمی کند که چرا تجربه زیر پا گذاشته شده است.

این استاد حوزه با بیان این که ویژگی دیگری که امام علی(ع) برای مدیران ذکر می کنند داشتن حیا است، اظهار داشت: مسؤولان به دلیل دسترسی به اطلاعات محرمانه و بسیاری از نقاط ضعف، می توانند با کمترین کلمات، در جامعه بر هم ریختگی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: چند نامزد با یکدیگر مناظره می کنند یکی از نامزدها مسؤول بوده و یکی دیگر از نامزدها نزد او پرونده کلان مشکل دار داشته است اما آن نامزد یک کلمه آبروی او را نمی برد؛ حیا برای مسؤولان سبب ثبات اجتماعی می شود. حجت الاسلام پناهیان با بیان این که مسوولان نباید طمع داشته باشند، ابراز داشت: دسترسی مسؤولان به امکانات بیشتر است و اگر طمع داشته باشند امکانات به سمت آن ها سرازیر می شود، زیرا طمع انسان را کور می کند.

وی عنوان کرد: سیاستمدار سالم کشور اسلامی باید بیشتر به عاقبت نگاه کند، بنده از سیاسیون کشور سؤال می کنم که آیا پیش بینی می کردند که آمریکایی ها بدعهدی کنند؟ اگر پیش بینی نمی کردند شایستگی سیاستمداری در هیچ کشوری را ندارید، اگر هم پیش بینی نمی کردید که عدم شایستگی آنان مضاعف است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر کسی به شما گفت که ما بد بین هستیم و شما با کمال وقاحت گفتید که سیاست عرصه بدبینی و خوشبینی نیست و بد بینی به صورت واقع بینانه محقق شد به صورت مضاعف شایستگی ندارید. امیرمؤمنان می فرمایند نابودی دولت ها با 4 شرط پدید می آید، کنار گذاشتن امور اصلی، پرداختن به امور غیر اصلی و غیر واقعی، جلو آوردن و نصب کردن اراذل و کنار گذاشتن افراد شایسته یک دولت را سرنگون می کند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به تأکیدات حضرت امام و رهبر انقلاب مبنی بر رسیدگی به محرومان گفت: ایشان فرمودند که محرومان اصل جامعه هستند، وقتی به گروه‌های اصلی جامعه که بی ادعا پای دین ایستاده اند توجه نشود،‌همین مردم آن ها را کنار خواهند گذاشت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جهان از شیوه مشاوره برای اداره بشر استفاده می کند، اظهار داشت: خیلی مهم است که در یک مسؤول چه کسانی ذی نفوذ هستند، بریتانیا به وسیله نفوذ از طریق مشاوران سلطه خود را در برخی کشورها اعمال می کند.

وی ادامه داد: وقتی مدیری در پست های حساس قرار می گیرد به مشاوران خود محتاج تر و نسبت به آن مطیع تر می شود، مشاوره دادن به افراد برجسته یک حرفه است؛ مردم باید بدانند حوزه نه تنها به مسؤولان بلکه به مشاوران آن ها نیز حساس است، مشاوران برخی از مسؤولان رسما در کتاب خود می نویسند برای فکر کردن عقلانی باید به زبان انگلیسی فکر کنیم.

انتهاي پيام / 137
https://qomnews.ir/vdcenf8e.jh8fwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما