دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 47837
منبع : مهرخانه

تحکیم بنیان‌های خانواده در باشگاه بهشت شهرداری

قم نيوز : قم نیوز: مرحله اول این طرح از نیمه دوم آذرماه در سطح مناطق 17 و 2 به‌صورت پایلوت آغاز شد. فرآیند برنامه به گونه‌ای است که از زوج‌های جوان که در طرح ثبت‌نام کرده‌‌اند، مصاحبه و تست رضایت از زندگی مشترک گرفته می‌شود و نیازهای آموزشی و مشاوره‌ای مخاطبان احصاء می‏شود و بر اساس آن زوج‌ها ضمن شرکت در کارگاه‌های آموزشی، در جلسات مشاوره‌های گروهی و فردی نیز شرکت می‏کنند و در پایان از برنامه‌های گردشگری آموزشی نیز بهره‌مند می‌شوند.
تحکیم بنیان‌های خانواده در باشگاه بهشت شهرداری
به گزارش قم نیوز، طرح «باشگاه بهشت» که به‌منظور تحکیم خانواده در آذرماه سال گذشته توسط شهرداری راه‌اندازی شد، در حال حاضر سه منطقه را پوشش می‌دهد.

اردیبهشت ماه سال گذشته موضوع طرح باشگاه بهشت به‌صورت غیرشفافی مطرح شد و مسؤولان شهرداری تهران از طرح جدید شهرداری برای تحکیم خانواده خبر دادند. این طرح به دنبال برگزاری یازدهمین نشست تحکیم و تعالی خانواده تدوین شد و با عنوان باشگاه بهشت نتیجه هم‌اندیشی و جمع‌بندی طرح جامع تحکیم و تعالی خانواده است.

در همان زمان علی‌محمد نائینی، قائم‌مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد که طرح بهشت باید هر چه سریع‌تر نهایی و در شورای راهبردی فرهنگی - اجتماعی ارائه و ابلاغ و باید تکلیف همه سازمان‌ها مشخص شود. در همین زمینه برنامه‌ریزی برای 354 محله در حوزه خانواده نیز باید مشخص شود.

تدوین سند تحکیم بنیان خانواده؛ یکی از اولويت‌های شهرداری
شهریورماه همان سال صحبت‌های مجتبی عبداللهی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نشان می‌داد که قرار است به زودی از باشگاه بهشت رونمایی شود. به گفته او "جایگاه مهم تحکیم خانواده و نقش آن در کاهش آسیب‌ها، در رأس راهبردهای اجتماعی و فرهنگی شهرداری قرار گرفته و به زودی با عنوان باشگاه بهشت عملیاتی می‌شود. سند تحکیم بنیان خانواده به عنوان یکی از موضوعات اولويت‌دار در شهرداری تهران تدوین و موضوعات پیش از ازدواج تا فرزندآوری و فرزندپروری را شامل می‌شود. همچنین با اجرای آن از سوی واحدهای شهرداری، از پراکنده‌کاری در زمینه تحکیم خانواده جلوگیری می‌کنیم. هم‌اندیشی و جمع‌بندی طرح جامع تحکیم و تعالی خانواده با عنوان باشگاه بهشت نهایی شده و به زودی جزئیات آن منتشر می‌شود. تحکیم خانواده اساس هدایت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار دارد و تقویت بنیان و کیان خانواده می‌تواند نقش به‌سزایی در کاهش بدرفتاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشد. در بحث تحکیم خانواده موضوعات متعدد و فعالیت‌های مختلفی مد نظر است که برای اجرای هرچه بهتر آن‌ها فعالیت‌های دقیق و منظم در حال انجام است. از جمله موضوعاتی که در این رابطه در حال پیگری هستیم، بحث اجرای دوره‌ها و کلاس‌های متنوع برای زنان، خانواده‌ها، جوانان و تشویق آنان به ازدواج و کمک به آن‌ها در این موضوع هستیم".

آذرماه؛ شروع به کار پایلوت باشگاه بهشت
مرحله اول این طرح از نیمه دوم آذرماه در سطح مناطق 17 و 2 به‌صورت پایلوت آغاز شد. فرآیند برنامه به گونه‌ای است که از زوج‌های جوان که در طرح ثبت‌نام کرده‌‌اند، مصاحبه و تست رضایت از زندگی مشترک گرفته می‌شود و نیازهای آموزشی و مشاوره‌ای مخاطبان احصاء می‏شود و بر اساس آن زوج‌ها ضمن شرکت در کارگاه‌های آموزشی، در جلسات مشاوره‌های گروهی و فردی نیز شرکت می‏کنند و در پایان از برنامه‌های گردشگری آموزشی نیز بهره‌مند می‌شوند.

کارگاه‌های آموزشی طرح بهشت با موضوعات حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی زوجین در جهت اعتلای سطح رضایت‌مندی خانواده‌ها، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک‌های زندگی غربی، نشاط و صمیمیت پس از ازدواج از طریق انتقال صحیح دانش و مهارت، مدیریت اضطرای و استرس در زندگی مشترک، شخصیت‌شناسی هیجان و تعهد، مهارت‌های گفت‌وگو، بهداشت زناشویی، اکران و تحلیل فیلم، کنترل خشم و مهارت حل مسأله و تعارض بین همسران برگزار می‌شود. این طرح به صورت کارگاه آموزشی 32 ساعته طی چهار هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه ویژه زوج‌های جوان توسط اساتید دانشگاهی و متخصصان است.

همچنین برای هر یک از زوجین پرونده روان‌سنجی تشکیل می‌شود. بنابر برنامه‌ریزی انجام‌شده، برای هریک از زوج‌های جوان یک پرونده روان‌سنجی تشکیل و اطلاعات مربوط به روحیات، علایق، سلیقه‌ها و نکات کلیدی روانشناسی هر فرد که از طریق انجام تست‌های معتبر روانشناسی محقق می‌شود، در آن درج و به‌صورت محرمانه جهت آموزش در مراحل بعدی نگهداری می‌شود. افراد برای ثبت‌نام در این کارگاه‌ها لازم است به خانه‌های "خانواده و سبک زندگی" در سرای محلات مراجعه کنند.

احتمال گسترش باشگاه‌های بهشت
دی‌ماه سال گذشته جزئیات بیشتری از وضعیت این باشگاه‌ها منتشر شد. الهه عطایی، مدیرکل امور زنان شهرداری تهران از اجرای کارگاه‌های آموزشی "بهشت" ویژه زوج‌های جوان خبر داد. براساس گفته‌های او این کارگاه‌ها با هدف ارتقای دانش و توانمندسازي زوج‌های جوان در حل مشکلات و بهبود زندگی مشترک در راستای تحکیم بنیان خانواده اجرا می‌شود. براساس برنامه‌های این طرح، قرار بود اداره کل امور بانوان شهرداری تهران حین برگزاری کارگاه‌های مذکور، میزان مشارکت، نیازهای مخاطبان و مشکلات زوج‌های جوان را نیز احصاء کنند تا در برنامه‌ریزی‌های آینده برای گروه مخاطب زوج‌های جوان و پیش‌بینی برنامه‌های گسترده‌تر، با مطالعات دقیق‌تر و کاربردی‌تر اقدام کند. همچنین با توجه به استقبال از این طرح در مناطق 17 و 2 شهر تهران، اجرای گسترده آن را در سطح شهر تهران در دست برنامه‌ریزی قرار دادند.

راه‌اندازی سومین باشگاه بهشت در منطقه 3
اواسط بهمن‌ماه سومین باشگاه بهشت نیز برای زوج‌های جوان منطقه 3 تهران راه‌اندازی شد و حال باید منتظر شد تا باقی باشگاه‌های بهشت در سایر مناطق شهرداری آغاز به کار کند.

انتهای پیام/ 136
https://qomnews.ir/vdciyva5.t1ayp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما