پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : 48332
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

تثبیت مرجعیت علمی حوزه هدف مهم کنگره فقیه فقه نظام

قم نيوز : قم نیوز: رییس پژوهشگاه فقه نظام زمینه‌سازی برای پاسخ‌گویی به نیازهای اجتماعی، تثبیت مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در عرصه فقه نظام‌های اجتماعی، کارآمد سازی دانش‌های اسلامی در مواجه فعال با نیازها، چالش‌ها و پرسش‌های نوپدید، تبیین از محورهای تعیین‌کننده کنگره فقیه فقه نظام برشمرد.
تثبیت مرجعیت علمی حوزه هدف مهم کنگره فقیه فقه نظام
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد،‌ به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در تشریح اهمیت پرداختن به موضوع فقه حکومتی اشاره کرد و عنوان داشت: پژوهشگاه فقه نظام با برگزاری کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» به دنبال ایجاد زمینه‌های  لازم برای تحقق رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی در حوزه فقه حکومتی است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مسائل مربوط به مکلفین در حوزه فردی از سوی فقها در طول دوره‌های مختلف تاریخی مورد بررسی و استنباط قرار گرفته است، اظهار داشت: حوزه علمیه در بررسی زمینه‌ای لازم برای طراحی فقه نظامات اجتماعی از غنای مطلوبی برخوردار است.

وی افزود: باید توجه داشت که فقه پویای اسلام برای نظامات اجتماعی جامعه اسلامی برنامه‌های دقیقی را ارائه کرده است؛ بر این اساس پژوهشگاه فقه نظام به‌منظور بررسی و ترسیم ابعاد نظامات اجتماعی در افق‌های دورتر شروع به فعالیت کرده است.

قائم‌مقام دبیر کل کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام»  با تصریح بر این‌که برای پژوهش مبانی در عرصه‌های مختلف فقه و نظریه‌پردازی با محور موضوعات نظام‌های اجتماعی احداث مرکزی حوزوی با ماهیت پژوهش را لازم دارد، گفت: پژوهشگاه فقه نظام به‌منظور تأمین همین هدف تأسیس‌شده است.

وی ادامه داد: هیئت‌امنا  این پژوهشگاه با حضور آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شکل‌گرفته است این در حالی است حجج‌الاسلام گلی و خسرو پناه در چهارچوب هیئت‌امنا حضور دارند.

رییس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به اینکه این پژوهشگاه به دنبال ایجاد بسترهای مناسب دست‌یابی به فقه نظام‌های اجتماعی است، اظهار داشت: تاریخ فقه به ما آموخته است که مرحوم شهید صدر از نظریه‌پردازان فقه نظام هستند بر این اساس پژوهشگاه فقه نظام به برگزاری کنگره ویژه‌ای به‌منظور تجلیل از این شخصیت اقدام کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم بابیان اینکه نکوداشت و زنده نگه‌داشتن اندیشه آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر در عرصه مربوط به فقه نظام‌های اجتماعی از اولویت‌های پژوهشگاه فقه نظام است، عنوان داشت: زمینه‌سازی برای پاسخ‌گویی به نیازهای اجتماعی، تثبیت مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در عرصه فقه نظام‌های اجتماعی، کارآمد سازی دانش‌های اسلامی در مواجه فعال با نیازها، چالش‌ها و پرسش‌های نوپدید، تبیین از محورهای تعیین‌کننده کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام است.

وی در پایان به بیان عناوین سایر اهداف پژوهشگاه فقه نظام پرداخت و گفت: تولید و گسترش فقه نظام‌های اجتماعی با استفاده از گفتمان سازی و ایجاد درک عمومی از نظام، ایجاد نهضت تولید علم در نظام و مشارکت در تولید فقه نظام و اعطای نشان بین‌المللی فقیه فقه نظام باهدف تقدیر از شخصیت‌های ارزشمند این حوزه از اهداف برگزاری این کنگره است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcj8tex.uqeotzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما