کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یکی از شاهدان عینی قیام 15 خرداد:

قیام 15 خرداد افسانه جدایی دین از سیاست را پایان داد

خبرگزاری فارس , 14 خرداد 1396 ساعت 19:40

قم نيوز: یکی از شاهدان عینی قیام 15 خرداد گفت: این قیام به افسانه جدایی دین از سیاست پایان داد و پایه‌های این قیام در میان نسل تحصیل کرده نفوذ کرده و بزرگ‌ترین جریان سیاسی در ایران اوج گرفت.


به گزارش قم نيوز، حجت‌الاسلام محمد باقری امروز با یادآوری خاطرات قیام 15 خرداد، به خبر دستگیری امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: با وجود اینکه رسانه‌های مجازی کنونی در آن زمان وجود نداشت ولی خبر دستگیری بنیان‌گذار انقلاب اسلامی مانند بمب در شهر قم و مناطق اطراف منفجر شد و موج این خبر موجب شد که زن و مرد از روستاها و منازل خویش در شهر به سوی منزل امام حرکت کنند.

وی با اشاره به اصلی‌ترین شعاری که مردم آن را فریاد می‌زدند، گفت: «یا مرگ یا خمینی» اصلی‌ترین شعاری بود که مردم خشمگین قم فریاد می‌زدند و اغراق نیست که بگوییم خشم مردم به اندازه‌ای بود که در همان ابتدا مأمورین پلیس پا به فرار گذاشتند و پس از تجهیز قوا، بار دیگر به میدان آمدند و مقابل مردم صف کشیدند.

این شاهد عینی قیام خونین 15 خرداد بیان کرد: همزمان با قیام 15 خرداد و تظاهرات مردم، علما و مراجع نیز با صدور بیانیه‌هایی خواستار آزادی فوری امام خمینی شدند.

باقری ادامه داد: رژیم شاهنشاهی برای سرکوب این قیام، نیروهای نظامی را از پادگان‌های اطراف قم به سمت شهر فراخواندند و پس از خروج سیل جمعیت معترض از حرم حضرت معصومه (س)، همه مردم را به رگبار مسلسل بستند.

وی ادامه داد: در طول زمان کوتاهی حمام خون در شهر به راه افتاد و هواپیماهای نظامی از تهران در آسمان قم به پرواز در آمدند و ترس بسیاری بر شهر حاکم شد.

این شاهد عینی با بیان اینکه همه خیابان‌ها از اجساد شهدا و مجروحین این واقعه تلخ و دردناک پر بود تصریح کرد: تیراندازی به سمت مردم بی گناه و بی‌دفاع تا عصر ادامه داشت و شدت تیر اندازی به اندازه‌ای بود که امکان انتقال زخمی‌ها و شهیدان این واقع تلخ میسر نبود.


باقری افزود: اجساد شهدا و مجروحین که در خیابان‌ها و کوچه‌ها زمین را با خون خود گلگون کرده بودند با کامیون‌های نظامی به نقاط نامعلومی برده می‌شد.

وی به غروب 15 خرداد در قم اشاره کرد و گفت: غروب 15 خرداد در قم دل هر سنگدلی را به خون می‌کشاند. شهر قم در کوتاه زمانی به شهری جنگ‌زده تبدیل شده و مردم داغدار دوستان و آشنایان خود بودند و برخی دیگر نیز نسبت به سرنوشت فرزندانشان بی‌خبر بودند ولی به اجبار این دردها را به درئن خود می‌ریختند.

این شاهد عینی قیام 15 خرداد در قم گفت: این واقعه تلخ تنها در قم رخ نداد بلکه در بیشتر شهرهای کشور درگیری به وجود آمد و انقلابیون به سخنرانی بر ضد رژیم اقدام کرده و نسبت به دستگیری امام خمینی (ره) اعتراض می‌کردند.

باقری با تاکید بر اینکه قیام 15 خرداد یک قیام مردمی و اسلامی بود، عنوان کرد: این قیام به افسانه جدایی دین از سیاست پایان داد و پایه‌های این قیام در میان نسل تحصیل کرده نفوذ کرد و بزرگترین جریان سیاسی در ایران اوج گرفت و زمینه‌ساز انقلاب شد.
انتهای پیام/137


کد مطلب: 49161

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49161/قیام-15-خرداد-افسانه-جدایی-دین-سیاست-پایان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir