يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : 49161
منبع : خبرگزاری فارس
یکی از شاهدان عینی قیام 15 خرداد:

قیام 15 خرداد افسانه جدایی دین از سیاست را پایان داد

قم نيوز : قم نيوز: یکی از شاهدان عینی قیام 15 خرداد گفت: این قیام به افسانه جدایی دین از سیاست پایان داد و پایه‌های این قیام در میان نسل تحصیل کرده نفوذ کرده و بزرگ‌ترین جریان سیاسی در ایران اوج گرفت.
قیام 15 خرداد افسانه جدایی دین از سیاست را پایان داد
قیام 15 خرداد افسانه جدایی دین از سیاست را پایان داد
به گزارش قم نيوز، حجت‌الاسلام محمد باقری امروز با یادآوری خاطرات قیام 15 خرداد، به خبر دستگیری امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: با وجود اینکه رسانه‌های مجازی کنونی در آن زمان وجود نداشت ولی خبر دستگیری بنیان‌گذار انقلاب اسلامی مانند بمب در شهر قم و مناطق اطراف منفجر شد و موج این خبر موجب شد که زن و مرد از روستاها و منازل خویش در شهر به سوی منزل امام حرکت کنند.

وی با اشاره به اصلی‌ترین شعاری که مردم آن را فریاد می‌زدند، گفت: «یا مرگ یا خمینی» اصلی‌ترین شعاری بود که مردم خشمگین قم فریاد می‌زدند و اغراق نیست که بگوییم خشم مردم به اندازه‌ای بود که در همان ابتدا مأمورین پلیس پا به فرار گذاشتند و پس از تجهیز قوا، بار دیگر به میدان آمدند و مقابل مردم صف کشیدند.

این شاهد عینی قیام خونین 15 خرداد بیان کرد: همزمان با قیام 15 خرداد و تظاهرات مردم، علما و مراجع نیز با صدور بیانیه‌هایی خواستار آزادی فوری امام خمینی شدند.

باقری ادامه داد: رژیم شاهنشاهی برای سرکوب این قیام، نیروهای نظامی را از پادگان‌های اطراف قم به سمت شهر فراخواندند و پس از خروج سیل جمعیت معترض از حرم حضرت معصومه (س)، همه مردم را به رگبار مسلسل بستند.

وی ادامه داد: در طول زمان کوتاهی حمام خون در شهر به راه افتاد و هواپیماهای نظامی از تهران در آسمان قم به پرواز در آمدند و ترس بسیاری بر شهر حاکم شد.

این شاهد عینی با بیان اینکه همه خیابان‌ها از اجساد شهدا و مجروحین این واقعه تلخ و دردناک پر بود تصریح کرد: تیراندازی به سمت مردم بی گناه و بی‌دفاع تا عصر ادامه داشت و شدت تیر اندازی به اندازه‌ای بود که امکان انتقال زخمی‌ها و شهیدان این واقع تلخ میسر نبود.


باقری افزود: اجساد شهدا و مجروحین که در خیابان‌ها و کوچه‌ها زمین را با خون خود گلگون کرده بودند با کامیون‌های نظامی به نقاط نامعلومی برده می‌شد.

وی به غروب 15 خرداد در قم اشاره کرد و گفت: غروب 15 خرداد در قم دل هر سنگدلی را به خون می‌کشاند. شهر قم در کوتاه زمانی به شهری جنگ‌زده تبدیل شده و مردم داغدار دوستان و آشنایان خود بودند و برخی دیگر نیز نسبت به سرنوشت فرزندانشان بی‌خبر بودند ولی به اجبار این دردها را به درئن خود می‌ریختند.

این شاهد عینی قیام 15 خرداد در قم گفت: این واقعه تلخ تنها در قم رخ نداد بلکه در بیشتر شهرهای کشور درگیری به وجود آمد و انقلابیون به سخنرانی بر ضد رژیم اقدام کرده و نسبت به دستگیری امام خمینی (ره) اعتراض می‌کردند.

باقری با تاکید بر اینکه قیام 15 خرداد یک قیام مردمی و اسلامی بود، عنوان کرد: این قیام به افسانه جدایی دین از سیاست پایان داد و پایه‌های این قیام در میان نسل تحصیل کرده نفوذ کرد و بزرگترین جریان سیاسی در ایران اوج گرفت و زمینه‌ساز انقلاب شد.
انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdca66ny.49noi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما