دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : 49179
منبع : خبرگزاری فارس
حجت‌الاسلام رفیعی مطرح کرد

ضرورت توجه به ویژگی‌های بارز حضرت خدیجه(س)

قم نيوز : قم نيوز: استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی های حضرت خدیجه(س) گفت: حضرت خدیجه(س) نور نبوت را در رسول اکرم(ص) دید، آینده نگری و تدبیر از ویژگی‌های این بانوی بزرگوار بود.
ضرورت توجه به ویژگی‌های بارز حضرت خدیجه(س)
به گزارش قم نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه یکشنبه در جلسه سخنرانی در دفتر مرحوم آیت‌الله بروجردی با اشاره به ضرورت توجه به حضرت خدیجه اظهار کرد: طی سال‌های اخیر توجه به این بانوی بزرگوار در سطح کشور زیاد شده است.

وی ادامه داد: پدر حضرت خدیجه(س) فرد شجاعی به نام خویلد بود که از خانه کعبه دفاع کرد، حضرت خدیجه(س) پنج برادر و دو خواهر داشت، خاندان حضرت خدیجه(س) جزو خاندان علم بودند و این بانوی بزرگوار طبع شعر داشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: براساس آیات قرآن کریم کسانی که پیش از فتح مکه انفاق و مجاهدت کردند، با کسانی که پس از فتح مکه مسلمان شدند و انفاق و مجاهدت کردند، مساوی نیستند، یکی از امتیازات در صدر اسلام شرکت در جنگ بدر بود.

رفیعی با اشاره به زنان پیامبر(ص) اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) زمانی همسر رسول اکرم(ص) شد که پیامبر(ص) به مقام نبوت مبعوث نشده بود و بقیه زنان رسول اکرم(ص) پس از هجرت پیامبر(ص) به مدینه به همسری رسول اکرم(ص) درآمدند.

وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) جایگاه بلندی در اسلام دارد و باید بیش از این حضرت خدیجه(س) تکریم شود، این بانوی بزرگوار مادر ائمه معصومین(ع) است و باید بیش از این دختران به نام حضرت خدیجه(س) نامگذاری شوند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در روایات آمده است سه ویژگی وجود دارد که اگر در انسانی باشد، او کامل است، این ویژگی‌ها عقل، زیبایی و فصاحت است. حضرت خدیجه(س) از زیباترین، عاقل ترین و مدیرترین زنان زمان خودش بود.

رفیعی با اشاره به ویژگی‌های اختیاری انسان اظهار کرد: برخی از صفات ذاتی نیست و انسان باید با تلاش به آن صفات برسد، به عنوان مثال رسیدن به رتبه نخست کنکور انتخابی است و انسان باید برای آن تلاش کند.

وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) نخستین زنی بود که اسلام آورد و پشت سر رسول اکرم(ص) نماز را به جماعت اقامه کرد، حضرت خدیجه(س) از مال خودش برای گسترش اسلام ایثار کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) پاکی بود و پیش از ظهور اسلام به این بانوی بزرگوار طاهره می‌گفتند، حضرت خدیجه(س) نه بت پرستید و نه اخلاق جاهلیت داشت.

رفیعی با اشاره به ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این بانوی بزرگوار عرفان و بصیرت بود و حضرت خدیجه(س) نور نبوت را در رسول اکرم(ص) دید، آینده نگری و تدبیر یکی دیگر از ویژگی‌های این بانوی بزرگوار بود.

وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) به رسول اکرم(ص) امید می‌داد، این بانوی بزرگوار گاهی پیامبر(ص) را توصیه به صبر می‌کرد، رسول اکرم(ص) پس از مرگ حضرت خدیجه(س) هم از این بانوی بزرگوار تعریف می‌کرد، پیامبر(ص) در زمان حیات حضرت خدیجه(س) هیچ همسر دیگری را اختیار نکرد و عاشق این بانوی بزرگوار بود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) زهد و امیری بر دنیا است، این بانوی بزرگوار ثروت زیادی داشت، اما در شعب ابیطالب بر یک تکه حصیر می‌خوابید، و همه ثروت خودش را برای اسلام هزینه کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(س) خواستگاران زیادی داشت، اما این بانوی بزرگوار انتخاب هوشمندانه ای کرد و پیشنهاد ازدواج رسول اکرم(ص) را پذیرفت، ائمه معصومین(ع) به حضرت خدیجه(س) افتخار می‌کردند، این بانوی بزرگوار در میان زنان رسول اکرم(ص) جایگاه ویژه ای داشت و سال وفات حضرت خدیجه(س) برای پیامبر(ص) سال حزن بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjhvex.uqehazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما