چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : 4935
رییس سازمان نهضت سواد‌آموزی کشور بیان کرد:

شهر قم منشاء علم و دانش

قم نيوز : قم نیوز: علی باقرزاده گفت: شهر قم از ابتدا همواره منشاء علم و دانش و نشر آن به دیگر مناطق بوده است و امیدواریم در طرح ریشه‌کنی بی‌سوادی نیز الگوی مناسبی برای دیگر شهرهای کشور محسوب شود.
شهر قم منشاء علم و دانش
به گزارش قم نیوز، علی باقرزاده پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهری امام جمعه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آخرین آمار نرخ باسوادی در کشور اظهار کرد: این آمار مربوط به سال ۸۵ است اما طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته،‌ هم‌اکنون بیش از ۹۱ درصد افراد جامعه باسواد هستند.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که طی جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار در طرح هدفمندی یارانه‌ها به دست آمد، حدود 4 میلیون نفر از افراد زیر ۵۰ سال کشور بی‌سواد هستند.

رییس سازمان نهضت سواد‌آموزی کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید فراوانی به منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی میان افراد ۱۰ تا ۴۹ سال جامعه دارند گفت: امام راحل (ره) نیز همواره تصریح می‌فرمودند که آموزش و پرورش باید تمام نیروهای خود را به منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور بسیج کند.

وی ابراز کرد: طرح‌های آمارگیری در گذشته اطلاعات مربوط به اشخاص را در اختیار سازمان نهضت سوادآموزی قرار نمی‌داد اما این سازمان در حال حاضر با برنامه‌های جدیدی، اطلاعات اسمی بیش از ۵۰ درصد بی‌سوادان کشور را در اختیار دارد.

باقرزاده با اشاره به دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص نهضت سوادآموزی افزود: ایشان خواستار استفاده از همه ظرفیت‌ها به منظور گسترش علم و دانش و توسعه سوادآموزی در کشور هستند بنابراین سازمان نهضت سوادآموزی نیز علاوه بر بهره‌گیری از امکانات آموزش و پرورش از دیگر نهادهای دولتی و خصوصی برای اجرای طرح‌های خود کمک می‌گیرد تا زمینه دسترسی آسان‌تر آموزش‌گیرنده به آموزش‌دهنده‌ها را فراهم سازد.

رییس سازمان نهضت سواد‌آموزی کشور با اعلام اینکه این سازمان روش‌های جدیدی به منظور آموزش همه افراد حتی معلولین را طراحی و اجرا می‌کند گفت: یکی از نکات مهم امر سوادآموزی به بی‌سوادان، خطر بازگشت آنها به دوره پیش از آموزش است بنابراین سازمان نهضت سوادآموزی برای جلوگیری از این امر، اقدام به اجرای بیش از ۲۰۰ طرح تحکیم سواد ویژه سوادآموزان کرده است.

وی در ادامه به ارائه آماری از وضعیت تحصیلی ایرانیان پرداخت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور فاقد تحصیلات عالی هستند که این امر با با اهداف برنامه چشم‌انداز کشور همخوانی ندارد.

باقرزاده با بیان اینکه ۱۸ درصد این افراد دارای تحصیلات کمتر از سیکل و ۱۳ درصد نیز تحصیلات ابتدایی دارند ادامه داد: لازم است که نظام جامع آموزش بزرگسالان طراحی و زمینه اجرای آن در کشور فراهم شود تا عده‌ای از مردم که به هر دلیلی از تحصیلات عمومی و عالی بازمانده‌اند، بتوانند فرصت‌های از دست رفته را جبران کرده و به این ترتیب گام بلندی در راستای توسعه علم و دانش در میهن اسلامی برداشته شود.

رییس سازمان نهضت سواد‌آموزی کشور گفت: در حال حاضر مردم ایران امکان بهره‌مندی از ۱۲ سال تحصیل رایگان را دارند اما میانگین سال‌های تحصیل در کشور ما هفت سال است که این عدد از میانگین سال‌های تحصیل در کشورهای خارجی کمتر است.

وی تصریح کرد: شهر قم از ابتدا همواره منشاء علم و دانش و نشر آن به دیگر مناطق بوده است و امیدواریم در طرح ریشه‌کنی بی‌سوادی نیز الگوی مناسبی برای دیگر شهرهای کشور محسوب شود.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcc.1q0a2bqopla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما