سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 49511
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح یزدی:

«جانم فدای میهن» کلام برهانی نیست

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه زندگی اجتماعی جز با حقوق متقابل اداره نمی‌شود، گفت: اینکه برخی افراد می گویند جانم فدای میهن است، یک کلام برهانی نیست.
«جانم فدای میهن» کلام برهانی نیست
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه یکشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: خدا این حق را بر انسان دارد که انسان باید خداوند را عبادت کند، ولی انسان هیچ حقی بر خداوند ندارد.

وی ادامه داد: همه جهان آفرینش برای خداوند است، اما خدا خودش را در مرتبه بندگان قرار می‌دهد و می‌گوید که به من قرض بدهید تا به شما سود بدهم، این سخن به دلیل کثرت لطف و رحمت خداوند است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بالاترین حقی که خداوند برای انسان قرار داده است، حق ولی امر بر مردم و بالعکس است، بعضی حق‌ها بزرگتر از حق‌های دیگر است و حق خداوند از هر حق دیگری بالاتر است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به خالق بودن خداوند اظهار کرد: خداوند خالق جهان آفرینش است، رحمان یکی از اسامی خدا است که اشاره به رحمت خداوند دارد، هر کسی که در دنیا به جایی می‌رسد، به اراده خداوند است.

وی ادامه داد: خداوند جهان آفرینش را خلق کرد تا رحمت خودش را منتشر کند، هر چه که در این دنیا وجود دارد، به خاطر رحمت خداوند خلق شده است و انسان باید با اراده خودش کمالات را کسب کند تا بتواند لیاقت رحمت بیشتر را پیدا کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: کمالات برای همه انسان‌ها، مطلوب خداوند است، همه انسان‌ها یک وجود بی نهایت در بهشت یا جهنم دارند، آن‌ها در روز قیامت دوباره زنده می‌شوند و مدت زمان حضور انسان‌ها در بهشت یا جهنم بی نهایت است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به هدف از خلقت انسان‌ها اظهار کرد: آن‌ها دارای اختیار هستند و خداوند انسان‌ها را خلق کرد تا آن‌ها بتوانند لیاقت یک رحمت ویژه را پیدا کنند، اراده خدا بر این تعلق گرفت که انسان‌ها با زندگی در اجتماع لیاقت دریافت رحمت‌های بیشتر را کسب کنند.

وی ادامه داد: تحقق زندگی اجتماعی تکلیفی برای همه افراد قرار داده است، هر کسی حق دارد که از زندگی اجتماعی استفاده کند، چون خداوند این را خواسته است، تکامل انسان‌ها نیاز به زندگی اجتماعی دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: من تاکنون به موردی برخورد نکردم که یک فیلسوف برهان عقلی را برای اصل حق بیان کرده باشد، زندگی اجتماعی جز با حقوق متقابل اداره نمی‌شود، اینکه برخی افراد می گویند جانم فدای میهن است، یک کلام برهانی نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به حقوق متقابل بین انسان‌ها اظهار کرد: زمانی که دو انسان به یکدیگر خدمتی کنند، این دو نسبت به یکدیگر حقی دارند و این یک قرارداد است، اما تنها خداوند است که بر انسان حق دارد، اما انسان حقی بر خدا ندارد.

وی ادامه داد: برخی مثال‌هایی که قرآن دارد، بیان‌های خطابی است، استفاده از این بیان‌ها در بحث‌ها اشتباه نیست، اما این موارد دلایل عقلی نیست، خداوند بخیل نیست و حاضر است که بی نهایت رحمت به انسان افاضه کند و چیزی از خداوند کم نمی‌شود، این اقدام برای خداوند کاری ندارد، اما کار خدا حکیمانه است و انسان برای دریافت رحمت خداوند باید لیاقت پیدا کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: انسان برای این خلق شده است که لیاقت یک سری رحمت‌های ویژه را پیدا کند، رحمت‌هایی که هیچ موجودی دیگر نمی‌تواند آن را کسب کند.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjviex.uqehvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما