پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : 49657
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله سبحانی مطرح کرد

رفتار عادلانه امام علی(ع) با ابن ملجم /ویژگی‌های جهاد از منظر قرآن کریم

قم نيوز : قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: امام علی(ع) پیش از شهادت فرمود که اگر من به شهادت رسیدم، ابن ملجم را تنها با یک ضربه قصاص کنید، این امام معصوم حتی با قاتل خود با عدالت رفتار کرد.
رفتار عادلانه امام علی(ع) با ابن ملجم /ویژگی‌های جهاد از منظر قرآن کریم
رفتار عادلانه امام علی(ع) با ابن ملجم /ویژگی‌های جهاد از منظر قرآن کریم
به گزارش قم نيوز، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به ضرورت اعتقاد به جهاد اظهار کرد: اگر مسلمانی به جهاد اعتقاد نداشته باشد و تازه مسلمان نباشد، از دایره اسلام خارج شده است.

وی ادامه داد: ما پیروان ادیان دیگر را به مسلمان نشدن اجبار نمی‌کنیم، اما آن‌ها اهل نجات نیستند و به همین دلیل باید این افراد را با حکمت به اسلام دعوت کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: مسلمانان باید با بت پرستان بجنگند تا اینکه اسلام بیاورند یا اینکه در جنگ کشته شوند، بت پرستان به خداوند ظلم کردند، همچنین شاهد ظلم این گروه به نفس خودشان هم هستیم و بت پرستان، شان انسان را پایین آوردند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به جنگ مسلمانان با بت پرستان اظهار کرد: اسلام جمعیت‌هایی همچون بت پرستان را به رسمیت نشناخته است و همیشه با این جمعیت‌ها در جنگ است، بت پرستان به حق خداوند تجاوز کردند.

وی ادامه داد: پیامبران الهی با بت پرستی جنگیدند، به این دلیل که ماموریت پیامبران دعوت به توحید و مبارزه با طاغوت بود، پیامبران الهی با بت پرستان سازش نداشتند، عبارت لا اکراه فی الدین مربوط به پیروان ادیان الهی همچون مسیحیان و یهودیان است و این عبارت ارتباطی با بت پرستان ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بت پرستی در هیچ کدام از آیین‌های آسمانی همچون اسلام وجود ندارد و پیامبران الهی همیشه به دنبال رد بت پرستی بودند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های جهاد دفاعی اظهار کرد: باید با کسانی که با ما می‌جنگند و اراضی ما را می‌گیرند، بجنگیم و جنگ ما با این دسته، جهاد دفاعی است و این نوع از جهاد با جهاد ابتدایی تفاوت دارد.

وی ادامه داد: در قرآن کریم به اندازه سر سوزن هم تناقضی وجود ندارد، در حالی که اگر این کتاب از غیر خدا بود، بین آیات آن تناقض‌های زیادی وجود داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: قرآن به مسلمانان می‌گوید که با دشمنان بجنگید، البته اسلام طرفدار عدالت است و مسلمانان به اندازه ای که دشمنان به آن‌ها آسیب زدند، باید به دشمنان آسیب بزنند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به رفتار امام علی(ع) با ابن ملجم اظهار کرد: شیعیان پس از ضربت خوردن امام علی(ع) خواستند که ابن ملجم را اعدام کنند، اما امام علی(ع) اجازه اعدام او را پیش از شهادت خودش نداد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) پیش از شهادت فرمود که اگر من به شهادت رسیدم، ابن ملجم را تنها با یک ضربه قصاص کنید، این امام معصوم حتی با قاتل خود با عدالت رفتار کرد، ابن ملجم شمشیر خود را مسموم کرده بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در کتاب نهج البلاغه خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان حکمت آمیز امام علی(ع) جمع آوری شده است، رسول اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمود من و تو پدران این امت هستیم و لعنت خداوند بر کسی که ما او را عاق کنیم، من و تو مولاهای این امت هستیم و هر کسی که از دست ما فرار کند، ملعون است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در آخرین لحظات عمر خودش هم به آموزش و تعلیم مردم پرداخت، اما آن‌ها متاسفانه حق این امام معصوم را رعایت نکردند.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdca0iny.49nom15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما