پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۸
کد مطلب : 49661
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
نویسنده کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس عنوان کرد:

بررسی درآمدها و هزینه‌های موقوفات حرم حضرت معصومه(س) از ۳۰۰ سال گذشته

قم نيوز : قم نيوز: نویسنده کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: در این کتابچه تاریخ اجتماعی و اقتصادی، تحولات قم و درآمدها و هزینه‌های موقوفات حرم مطهر از ۳۰۰ تا ۱۰۰ سال پیش را مورد بررسی قرار داده‌ایم.
بررسی درآمدها و هزینه‌های موقوفات حرم حضرت معصومه(س) از ۳۰۰ سال گذشته
بررسی درآمدها و هزینه‌های موقوفات حرم حضرت معصومه(س) از ۳۰۰ سال گذشته
به گزارش قم نيوز، حسین احمدی رهبریان ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس که در سالن حضرت خدیجه(س) کتابخانه عمومی حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: در این کتابچه از اسناد سیاقیه سال‌های 1139، 1147، 1148، 1258، 1290 و 1334 هجری قمری استفاده شده است.

وی از حمایت اداره‌کل فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در راستای تهیه کتابچه مذکور تقدیر کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم از اسناد به درستی استفاده کنیم باید تجربه و شناخت لازم را داشته باشیم؛ به همین علت برای تهیه کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت کارشناسان برجسته استفاده کنیم.

نویسنده کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: برخی افراد که در گذشته اسناد سیاقیه را بررسی کرده‌اند به علت نداشتن شناخت لازم از قم برخی از واژه‌ها را به نادرستی معنا کرده و نتوانسته مفهوم مورد نظر را انتقال دهند.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه کتابچه مذکور از سال 94 تا سال 96 تلاش‌های بسیاری انجام شده است، مطرح کرد: برای تهیه کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس دو هزار ساعت وقت گذاشته شده است.

احمدی رهبریان با بیان اینکه هشت مجموعه سند سیاقیه در کتابچه سیاقیه جمع و خرج مورد استفاده قرار گرفته است، تصریح کرد: این اسناد را از کتابخانه‌های آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله مرعشی نجفی و ملی جمع‌آوری کرده‌ایم.

وی از واژه سیاقیه به عنوان روش و سبک نام برد و گفت: در کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس، تاریخ اجتماعی و اقتصادی، تحولات قم و درآمدها و هزینه‌های موقوفات حرم مطهر از 300 تا 100 سال پیش را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcfyvdj.w6d1vagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما