شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : 500

جاده قم به گرمسار بار دیگر قربانی گرفت!

قم نيوز : قم نیوز: جاده قم به گرمسار که قرار بود تقویت کننده اصلی کریدور مرکزی حمل و نقل کشور باشد و مسیر قم به شهرهای شمال شرقی از جمله مشهد را نسبت به مسیر موازی این محور 100 کیلومتر و بیش از دو ساعت کاهش دهد، این روزها به صحنه حوادث دلخراش تبدیل شده است.
جاده قم به گرمسار بار دیگر قربانی گرفت!
به گزارش قم نیوز، جاده قم - گرمسار خردادماه سال جاری در سفری که بدون حضور هیئت دولت به قم برگزار شد و در اقدامی شتاب زده توسط رئیس جمهور به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

این افتتاح در حالی انجام شد که ایمن نبودن این جاده انتقاد کارشناسان و هشدار تعدادی از مسئولان کشور را در خصوص افتتاح شتاب زده، نا امن بودن و مشکلات فنی جاده قم - گرمسار در بر داشت.

در آن زمان خبرگزاری مهر نیز در گزارشی به مشکلات این جاده و دلایل ناامنی آن پرداخت، اما متاسفانه تا کنون فکر جدی برای افزایش سطح ایمنی این جاده نشده است و همچنان شاهد تصادفات دلخراش در این محور هستیم.

اولین اظهار نظر در مورد ایمنی جاده قم - گرمسار پس از افتتاح رسمی آن، از سوی فرمانده ناجا مطرح شد و این مقام مسئول در عین حال که به مزیت احداث این جاده اشاره کرد، انتقاد شدیدی از افتتاح شتاب زده آن داشت.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در آن زمان با اشاره به این که افتتاح شتاب زده قبل از آنکه اقدامات اولیه در راه ها صورت گیرد، مطلوب نیست، اذعان داشت: خط کشی، نصب گاردیل، اصلاح شانه ها و... از جمله موضوعاتی است که باید در افتتاح راه ها مدنظر قرار گیرد.

این انتقاد فرمانده ناجا در حالی مطرح شده که فرمانده پلیس راه کشور نیز اسفندماه سال ۸۹ نسبت به ناایمن بودن محور قم - گرمسار هشدار داده بود.

سرهنگ محمد رضا مهماندار در این خصوص بیان کرده بود که وزارت راه بدون هماهنگی پلیس نسبت به گشایش این محور اقدام کرده است.

وی که از ناایمن بودن این محور انتقاد کرده بود، اظهار داشت: در این خصوص نامه ای برای رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ارسال و درخواست کردیم که گشایش این مسیر حتما پس از بررسی کارشناسان راهداری و پلیس راه صورت گیرد ولی متاسفانه مسئولان وزارت راه نسبت به گشایش این محور اقدام کرده اند.

به نظر فرمانده پلیس راه کشور، محور قم - گرمسار محوری دو طرفه با عرض کم و پیچ های غیرفنی است که موجب خروج خودروها از جاده می شود و ارتفاع زیاد شانه خاکی مسیر باعث واژگونی خودرو در صورت انحراف احتمالی از مسیر خواهد شد.

از نظر پلیس راه کشور، محور قم - گرمسار شرایط ایمنی تردد را ندارد

وی ادامه داد: از نظر پلیس راه کشور این محور به هیچ عنوان شرایط ایمنی تردد را ندارد، از این رو در صورتی که این محور توسط مسئولان مربوطه بسته و اشکالات و نقص های ایمنی آن مرتفع نشود، پلیس راه کشور نسبت به انسداد این محور در راستای جلوگیری از تصادفات احتمالی و حفظ جان مسافران اقدام خواهد کرد.

این درحالی است که وقوع پی در پی تصادفات در محور قم - گرمسار نشان دهنده این مطلب است که هنوز در راستای جلوگیری از تصادفات و حفظ جان مسافران عبوری از این محور، اقدامی جدی صورت نگرفته است.

همچنین در آن زمان و پس از این اظهارنظر ها، رئیس پلیس راه استان سمنان نیز با در نظر گرفتن دغدغه مسئولان ارشد خود، تردد خودروهای مسافربری عمومی در محور گرمسار - قم را ممنوع اعلام کرد.

سرهنگ علیرضا رضوی خبیر در این خصوص گفته بود: تا فراهم شدن شرایط مناسب برای تردد خودروهای عمومی، عبور و مرور خودروهای مسافربری عمومی اعم از اتوبوس، مینی بوس و سواری در این محور ممنوع است.

در تصادف جاده قم - گرمسار هفت نفر جان باختند

با این وجود به نظر می‌رسد تا کنون بیان انتقادها، اظهار نظرها و هشدارهای مسئولین و کارشناسان مربوطه و البته رسانه‌ها آن طور که باید، گوش شنوایی نداشته است چرا که در آخرین حادثه مرگبار که روز جمعه هشتم مهرماه جاری در این جاده به وقوع پیوست هفت نفر جان خود را از دست دادند.

در این رابطه رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساعت ۲ و ۱۳ دقیقه بامداد روز جمعه هشتم مهرماه یک خودروی سواری با یک تریلی در کیلومتر ۴۵ جاده قم، گرمسار از پشت برخورد کرد.

محمد جواد باقری افزود: دراین حادثه غم انگیز هفت نفر از سرنشینان پژو، راننده به همراه ۶ سرنشین در دم جان باختند و یک کودک دوساله نیز زخمی شد.

وی ادامه داد: پایگاه اورژانس مستقر در جاده گرمسار به محض مطلع شدن از این حادثه دلخراش ظرف ۱۵ دقیقه نیروهای امدادی را به محل اعزام و کودک مجروح توسط یک دستگاه آمبولانس به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شد.

همچنین در این خصوص رئیس پلیس راه استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: این حادثه بین یک دستگاه پژو روآ و یک دستگاه تریلی به وقوع پیوست که هر دو از سمت محور گرمسار به قم و در یک مسیر پست سر هم در حرکت بودند که خودروی سواری از پشت با تریلی برخورد کرد.

سرهنگ محمد نوری در خصوص تلفات این حادثه بیان داشت: هفت نفر از سرنشینان خودروی پژو، شامل سه نفر آقا، سه خانم و یک پسربچه جان باختند و یک کودک دو ساله نجات یافت.

وی به علت این حادثه اشاره کرد و گفت: متأسفانه عدم توجه راننده خودروی پژو به جلو و نداشتن سرعت مناسب با محل، با توجه به این که حادثه در شب و دید هم کم بوده است، علت این تصادف بوده و خودروی سواری از پشت با تریلی برخورد کرده است.

سرهنگ نوری یادآور شد: با توجه به این که این حادثه در اوج زمان خواب رخ داده است، به رانندگان توصیه می‌شود تا از رانندگی در حالت خواب آلودگی پرهیز نمایند و در صورتی که کمترین احساس خواب را داشتند اقدام به استراحت کرده و سپس مسیر خود را ادامه دهند.

جاده قم - گرمساز نیازمند پمپ بنزین و مجتمع‌های رفاهی و خدماتی

وی افزود: جاده قم - گرمسار به دلیل جدیدالاحداث بودن هنوز از امکانات چندانی برخوردار نیست و از داشتن مکان‌های اقامتی، رستوران و محل استراحت رانندگان محروم است و این خود مزید بر علت وقوع این چنین حوادث می باشد.

رئیس پلیس راه استان قم تاکید کرد: با توجه به پرتردد بودن این محور لازم است تا هر چه سریعتر نسبت به احداث پمپ بنزین، مکان‌های استراحتی و مجتمع‌های رفاهی، خدماتی و اقامتی در این جاده اقدام شود تا رانندگان بتوانند از این امکانات استفاده نمایند.
قبل از بروز حوادث و تلفات بیشتر در جاده قم - گرمسار باید برای آن فکری شود

این درحالی است که علاوه بر نبود پمپ بنزین و مجتمع‌های رفاهی و خدماتی در محور قم به گرمسار، بر اساس اظهارنظر کارشناسان راه و ترابری دو بانده بودن محور قم - گرمسار و ظرفیت محدود تردد وسائل نقلیه در این محور عامل اصلی وضعیت مخاطره آمیزی است که برای خودروهای عبوری به وجود آمده که لازم است تا قبل از بروز حوادث و تلفات بیشتر برای فکری شود.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcicuaw2t1au.bct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

حسن
اين جاده با تبليعات زيادي ساخته شد. در ساخت اين جاده کمترين استانداردها رعايت نشده است. واقعا مسول کشته شدن اين تعداد انسان بي گناه کيست. چه طور ممکن است جاده اي که شانه ندارد مورد تاييد فني قرار گيرد؟
مهدی جعفری
اینم نتیجه کار غیر اصولی..
دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است
آخه چرا با جون مردم بازی میکنید جاده ای که استاندارد نداره رو چرا افتتاح میکنید
مهدی جعفری
اینم نتیجه کار غیر اصولی..
دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است
آخه چرا با جون مردم بازی میکنید جاده ای که استاندارد نداره رو چرا افتتاح میکنید
کی پاسخگو....