جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : 50535
منبع : خبرگزاری فارس
به بهانه پخش "ایستاده در غبار" از تلویزیون؛

نشسته بر قله زیبایی

قم نيوز : قم نيوز: پخش سریال "ایستاده در غبار" موجب شد که جمع بسیار زیادی از مخاطبان ایرانی، پای این اثر درخشان بنشینند و با گوشه‌هایی از زندگی پرتلاطم و قهرمانانه سردار احمد متوسلیان آشنا شوند.
نشسته بر قله زیبایی
نشسته بر قله زیبایی
به گزارش قم نيوز، کمی بیش از یک سال پیش بود که توفیق تماشای فیلم ارزشمند و درخشان "ایستاده در غبار" را در اکران خصوصی ویژه حوزویان در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم را پیدا کردم. در آن محفل البته رسالت خبرنگاری ایجاب می‌کرد که علاوه بر حظ وافر هنری، به وظیفه پوشش رسانه ای نشست نقد و تحلیل فیلم نیز همت بگمارم که چنین هم شد.

این شب‌ها که شبکه اول سیما، این فیلم سینمایی را با کمی تفصیل بیشتر و تدوینی مجدد در قالب یک مینی سریال به روی آنتن فرستاده، فرصتی دیگر بار فراهم شده تا با تماشای دستپخت شاهکارگونه محمد حسین مهدویان، کارگردان جوان و بسیار خوش قریحه و کاربلد سینمای ایران به کشف و درک نکات تازه‌ای از این فیلم مستند- داستانی دست یابم.

همان طور که قاعدتاً همه می‌دانند، " ایستاده در غبار" که در جشنواره فیلم فجر دو سال گذشته بسیاری از جوایز را از آن سازندگان خود کرد، زندگی پر فراز و نشیب یکی از سرداران بزرگ دفاع مقدس ما از زمان کودکی تا زمان گم شدن در غبار مبهم سال 61 در لبنان را روایت می‌کند؛ سرداری که به تعبیر مقام معظم رهبری باید از ایشان به عنوان جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان یاد کنیم، چه آن که بسیار امیدواریم که به عنایت حضرت حق، روزی به دامان میهن اسلامی بازگردند.

بی شک کارگردان فیلم برای ساخت چنین اثری، عملاً دشوارترین راه و شیوه را انتخاب کرده که البته در این چالش هنری هم بسیار موفق بوده، به این دلیل که به خوبی توانسته بر اساس مستندات و تاریخ جنگ، اثری خلق کند که از ابتدا تا انتهایش به جز برخی مکالمه‌ها و اصوات به جای مانده از زمان جنگ، حتی یک لحظه مستند تصویری هم نداشته و با این وجود و البته بهره گیری از تجربه درخشان خود در ساخت سریال "آخرین روزهای زمستان" توانسته یکی از بهترین و ماندگارترین فیلم‌های متفاوت و در عین حال ماندگار حوزه دفاع مقدس را بسازد.

این روزها که 35 سالگی ربوده شدن حاج احمد را از سر می‌گذرانیم، به یُمن پخش این اثر در جعبه جادوی وطنی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با گرایش‌های متفاوت و گاه متضاد مملو از تصاویر، پست‌ها و مطالبی درباره این قهرمان بزرگ ایران زمین شده است و این‌ها همه نشان می‌دهد که مخاطب امروز کشور تا چه حد نیاز به قهرمانان واقعی دارد و نه ستاره‌های بدلی دنیای سینما و ورزش که برخی از آن‌ها بیشتر کارکرد حاشیه سازی نامطلوب دارند تا... بگذریم!

از سویی گرچه اکران این فیلم در سینماهای سراسر کشور با وجود ساختار و بازیگران و تم و موضوع خاصش، به طور نسبی با فروش قابل توجهی همراه بود اما به هر حال کتمان نمی‌توان کرد که پخش آن به صورت یک مینی سریال در تلویزیون آن هم در بهترین ساعت برنامه‌های سیما، موجب شد که جمع بسیار زیادی از مخاطبان ایرانی، پای این اثر درخشان بنشینند و با گوشه‌هایی از زندگی پرتلاطم و قهرمانانه سردار احمد متوسلیان آشنا شوند.

بی شک در برهه حساس کنونی و برای مقابله با ناتوی فرهنگی دشمن به ویژه در عرصه پرتاثیر رسانه، باید این نوع از فیلمسازی متعهدانه و در عین حال جذاب و باور پذیر برای نسل جوان با قدرت ادامه یابد و به روالی فراگیر آن هم با حمایت نهادهای دولتی و حاکمیتی و البته بخش خصوصی دغدغه مند تبدیل شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchmmnm.23nvxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما