دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب : 5091
در دانشگاه ادیان و مذاهب صورت گرفت؛

برگزاری نشست "الهیات هولوكاست و بررسی وضعیت اسلامی در سوئد"

قم نيوز : قم نیوز: نشست علمی "الهیات هولوكاست و بررسی وضعیت اسلامی در سوئد" روز دوشنبه با حضور پژوهشگر رشته اسلام شناسی دانشگاه لوند سوئد با حضور دانشجویان و اساتید در سالن اجتماعات شهید بهشتی این دانشگاه برگزار شد.
برگزاری نشست "الهیات هولوكاست و بررسی وضعیت اسلامی در سوئد"
به گزارش قم نیوز، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه ادیان، هدف از برگزاری این نشست را آشنایی دانشجویان و محققان این دانشگاه با مقوله هولوكاست و ارتقای سطح آگاهی های آنان عنوان كرد.

محمد رضا آقایا افزود: نشست های علمی و تخصصی با عنوان "اسلام و بودیسم"، "اسلام و مسیحیت"، "اسلام و آیین های نوظهور" و ... "الهیات هولوكاست" از جمله نشست های علمی و تخصصی برای ارتقای سطح علمی دانشجویان دانشگاه بوده است.

پژوهشگر رشته اسلام شناسی دانشگاه لوند سوئد نیز در این نشست به بررسی وضعیت مسلمانان و جایگاه آنان در كشور سوئد پرداخت.

سیدمحمد شمس افزود: كشور سوئد از جمله كشورهای اسكاندیناوی و اروپایی است كه مردم آن می‌توانند به هر دین و مذهبی گرایش داشته باشند.

وی با اشاره به تعداد مسلمانان كشور سوئد خاطرنشان كرد: در كشور سوئد حدود چهارصدهزار مسلمان از كشورهای ایران، تركیه، افغانستان، بوسنی زندگی می‌كنند.

شمس بیان داشت: مسیحیان افراطی و ملی‌گرایان این كشور همانند سایر نقاط دیگر اروپا با اسلام به مخالفت پرداخته و در سال‌های گذشته چندین بار مساجد مسلمانان پاكستانی را به آتش كشیده و مورد بی احترامی‌ قرار داده اند.

وی اسلام‌شناسی در سوئد را به دو بخش قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم كرد و اظهارداشت: قبل از انقلاب اسلامی در سوئد تعداد كمی در موضوع اسلام‌شناسی كار كردند و بیشتر مباحث اسلام‌شناسی در كشور سوئد به بعد از سال ۱۹۸۴ و پیروزی انقلاب اسلامی ایران مربوط می‌شود.

وی افزود: از سال ۱۹۸۴ پروفسور "یان یرپه"، عضو آكادمی علوم انسانی سوئد شد و سپس در سمت مشاور عالی وزارت امور خارجه كشور سوئد در عرصه مسائل بین‌المللی اسلام به فعالیت پرداخت.

شمس گفت: پروفسور یرپه بخش اسلام‌شناسی دانشگاه لوند سوئد را تأسیس كرد و تا سال ۲۰۰۶ میلادی و زمان بازنشستگی خود مسوولیت این بخش را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: پس از بازنشستگی پروفسور، بخش اسلام‌شناسی دانشگاه لوند رو به افول نهاد تا جایی‌كه اكنون در پایین‌ترین سطح خود از نظر علمی قرار دارد و به هیچ وجه با زمان تصدی پروفسور یرپه قابل مقایسه نیست.

وی انگلستان، آلمان و فرانسه را از جمله كشورهایی معرفی كرد كه در زمینه اسلام شناسی فعالیت بیشتری را نسبت به سایر كشورهای اروپایی دارند.

شمس افزود: این كشورها نسبت به كشورهایی همچون سوئد و دانمارك بیشترین سهم را در خصوص مطالعات آكادمیك و علمی در خصوص اسلام شناسی دارند، بطوریكه انگلستان به دلیل سال ها استعمار كشورهای اسلامی در زمینه اسلام و حتی "یهودیت" و "عهد عتیق" و "عهد جدید" كار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcg.y9nrak9zqpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما