پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 51117
منبع : خبرگزاری فارس
استاد حوزه علميه قم:

امام صادق(ع) با نخبه‌پروري از کیان تشیع دفاع کردند

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علميه قم گفت: امام صادق(ع) نخبه‌پروري را در عرصه‌هاي مختلف فقه، تفسير، علم كلام و امثال اين موارد دنبال مي‌كردند تا اين نخبه‌ها بتوانند از كيان شيعه در برابر عالمان وابسته به حاكمان عباسي دفاع كنند.
امام صادق(ع) با نخبه‌پروري از کیان تشیع دفاع کردند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدتقی قادری در قم، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد: امام برنامه‌های دقیق و حساب شده در برابر خلفای عباسی در پیش گرفتند و نخستین برنامه ایشان مرزبندی و خط‌کشی بین شیعه علوی و شیعیان خالص و ناب ولایت در مقابل شیعه نماها و افراد دارای عقاید خطرناک بود.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) به دلیل آنکه می‌دانستند فکر غلات به ضرر تشیع است در برابر آنها ایستاد و به طور رسمی به تکفیر گروه غلات اقدام کرد و فرمودند این گروه کافر و مشرک هستند و به شیعیان به طور رسمی اعلام کردند با این گروه ارتباط نداشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دومین برنامه‌ای که امام صادق(ع) در برابر خلفای عباسی در نظر گرفتند مرزبندی بین حاکمیت طاغوت بود گفت: در شرایطی که بسیاری از فقهای اهل سنت به حاکمان عباسی وابسته بودند و با فتوای خود سعی می‌کردند حاکمیت بنی عباس را مشروع جلوه دهند امام صادق(ع) برای اینکه شیعیان راه را گم نکنند سعی کردند حاکمیت ولایی را به درستی معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیشوای ششم شیعیان در بیانی فرمودند اسلام در پنج اصل نماز، زکات، حج، روزه و ولایت استوار است. ولایت کلید همه اصول دیگر محسوب می‌شود و ولایت مردم را به زکات، نماز، روزه و حج هدایت می‌کند.

قادری تصریح کرد: این امام بزرگوار شیعیان را از معاشرت و همکاری با حاکمیت طاغوت دور نگه داشته و به طور رسمی اعلام کردند همکاری با حاکمیت جایز نیست مگر مکانی که کمکی به مسلمانان باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های دیگر امام صادق(ع) در برابر حکومت عباسی گفت: تقیه به عنوان نقشه راه از دیگر برنامه‌های این امام بزرگوار بود به دلیل آنکه خلفای عباسی سعی می‌کردند با شناسایی شیعیان و علویون موجودیت شیعه را در معرض خطر قرار دهند ولی امام صادق(ع) برای اینکه موجودیت شیعه را حفظ کنند تلاش کردند تا تقیه را به عنوان اصل مهم برای شیعیان قرار دهند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: برنامه دیگر امام صادق(ع) نخبه‌پروری در عرصه‌های مختلف فقه، تفسیر، علم کلام و امثال این موارد بود تا این نخبه‌ها بتوانند از کیان شیعه در برابر عالمان وابسته به حاکمان عباسی دفاع کنند.

وی یادآور شد: امام صادق(ع) دانشگاهی که امام باقر(ع) تأسیس کردند را توسعه دادند و با گزینش 4 هزار نفر دانشجو اقدام به تعلیم و تربیت آنها کردند در نتیجه فقهایی را تربیت کردند تا مقابله مستقیم با فقیهان پرورش یافته در درگاه عباسیان داشته باشند.

قادری عنوان کرد: این امام بزرگوار با فقهایی که تربیت کردند تلاش داشتند تا عالمان پرورش یافته توسط عباسیان را رسوا کنند تا افراد از آنها تأثیر نپذیرند این شیوه برای حاکم آن دوران قابل تحمل نبود به همین دلیل تصمیم گرفتند تا امام را به شهادت برسانند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcefz8n.jh8zzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما