سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 51679
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد

برگزاری طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 390 دانشجو برتر

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از برگزاری سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 390 نفر از دانشجویان برتر رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های کشور به مدت 14 روز در استان قم خبر داد.
برگزاری طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 390 دانشجو برتر
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام احمد واعظی دوشنبه شب طی نشست خبری که در سالن نشست‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه بدون حرکت چرخ‌دنده‌های تولید علم نمی‌توانیم به شکوفایی علوم انسانی اسلامی برسیم، اظهار کرد: بدنه علمی کشور باید تولید دانش کند تا بتوانیم در تحول علوم انسانی به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه مقوله تحول علوم انسانی به عنوان یک جریانی بین‌المللی در سطح جهان اسلام مطرح شده است، اظهار کرد: برخی از مجامع علمی به این موضوع توجه کرده‌اند چرا که در سطح جهانی نیازمند تاسیس و تولید علوم انسانی اسلامی هستیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از دانشگاه‌ها و حوزه‌ها به عنوان ارکان اصلی تحول علوم انسانی نام برد و تصریح کرد: اکنون به دنبال برنامه‌هایی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها هستیم اما در آینده امکان دارد به دنبال استفاده از ظرفیت روحانیون و اساتید نیز باشیم.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌های اول تا سوم علوم انسانی 16 دانشگاه برتر کشور به طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی دعوت شده‌اند، مطرح کرد: امسال از 13 تا 27 مردادماه در موسسه فرهنگی فردوس وسف برای 390 نفر برنامه‌ریزی‌های مطلوبی را انجام داده‌ایم که 200 نفر آنها جدیدالورود بوده و 60 نفر از دانشجویان دوره دوم و 130 نفر از دانشجویان دوره نخست هستند.

واعظی با بیان اینکه ارتباط علمی این مجموعه با دانشجویان طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی به صورت مستمر ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: دانشجویان با استفاده از بسترهای مجازی و کلاس‌های آموزشی حضوری مخاطب برنامه‌های علمی قرار داده می‌شوند.

وی گفتمان‌سازی اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم انسانی اسلامی در سطح دانشگاه‌های کشور را هدف نخست طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی دانست و اضافه کرد: دانشجویان باید متوجه شوند که علوم انسانی اسلامی چیست و چه راهکارهایی برای تحول‌سازی در علوم انسانی وجود دارد.

واعظی با تاکید بر اینکه اساتید متنوعی به طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی دعوت می‌شوند، تصریح کرد: برخی از این اساتید با برخی دیگر تصور و رویکرد متفاوتی نسبت به علوم انسانی دارند و برخی از آنها لزوم تحول علوم انسانی را قبول ندارند چرا که هدف اصلی این دوره رویکرد تنگ‌نظرانه و محدود نیست بلکه در این دوره به دنبال این هستیم تا فضای گفت‌و گو را برای دانشجویان ایجاد کرده تا آنها بتوانند به صورت آگاهانه و نقادانه فعالیت خود را در این حوزه دنبال کنند.

وی تربیت نیروی انسانی متعهد و معتقد به علوم انسانی اسلامی در راستای کمک به تولید علوم انسانی اسلامی را از دیگر اهداف این دوره برشمرد و افزود: دانشجویان دوره ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی برای تولید دانش علوم انسانی اسلامی تربیت می‌شوند تا بتوانند در هیأت‌های علمی آینده کشور حضور یافته و با نگاه متعهدانه نسبت به علوم انسانی اسلامی در چرخه تحول‌‌سازی علوم انسانی تاثیرگذار باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تا کنون متن حوزه ورود جدی به عرصه علوم انسانی نداشته است چرا که شغل حوزه علوم اسلامی است و علوم انسانی با علوم اسلامی برابر نیست در حالی که برخی نسبت میان این دو را مترادف می‌دانند؛ هر چند محتوای بخش‌هایی از علوم اسلامی برگرفته از علوم انسانی است اما در برخی از حوزه‌ها علوم اسلامی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchw-nm.23nzqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما