شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : 51858
منبع : خبرگزاری فارس
معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم:

سفر اربعین بدون ویزا ممکن نیست/تشدید نظارت بر دفاتر خدمات

قم نيوز : قم نیوز: معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم گفت: همگان باید مردم را توجیه کنند که حضور در سفر اربعین بدون ویزا امکان‌پذیر نیست.
سفر اربعین بدون ویزا ممکن نیست/تشدید نظارت بر دفاتر خدمات
سفر اربعین بدون ویزا ممکن نیست/تشدید نظارت بر دفاتر خدمات

به گزارش قم نیوز، یونس عالی‌پور ظهر امروز در نشست ستاد هماهنگی اربعین حسینی که در سالن جلسات معاونت امور زائرین استانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه حرکت اربعین مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی است، اظهار کرد: دستگاه‌های مختلف طی ماه‌های اخیر پیگیر برنامه‌ها اربعین هستند تا بتوانند به شیوه مطلوبی در راستای برگزاری این حرکت بزرگ مردمی مشارکت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تاکید مسؤولان ایرانی و عراقی بر دریافت ویزاست، اضافه کرد: برخی از مراجع تقلید نیز به صراحت اعلام کرده‌اند که انجام این سفر بدون ویزا حرام است به همین علت همه باید ویزا دریافت کنند و باید این موضوع را ترویج دهیم که زائران برای زیارت اربعین باید هزینه کنند.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم از نیمه شعبان و اربعین حسینی به عنوان دو مانور بزرگ برای قدرت‌نمایی شیعه نام برد و خاطرنشان کرد: افرادی که می‌گویند ویزا برای سفر کربلا نیاز نیست باید بدانند که برخی از مردم عراق مخالف این موضوع هستند چرا که حقوق مردم عراق باید پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه کشور نسبت به اربعین حسینی نگاه متفاوتی دارد، تصریح کرد: همگان باید مردم را توجیه کنند که حضور در سفر اربعین بدون ویزا امکان‌پذیر نیست.

عالی‌پور در مورد سامانه سماح و وضعیت دفاتر زیارتی میراث فرهنگی عنوان کرد: باید صدور مجوزهای لازم دنبال شود تا کارهای غیرقانونی انجام نشود چرا که اگر برای زائران اتفاقی رخ دهد هزینه‌های سنگینی باید پرداخت شود به همین علت باید بیمه‌ها را برای زائران دریافت کنیم و اجازه ندهیم افراد بدون ویزا، بیمه و دیگر مدارک لازم به سمت عراق حرکت کنند.

وی با بیان اینکه باید بر عملکرد دفاتر زیارتی بازرسی ویژه انجام شود، مطرح کرد: باید با سرکشی‌های ویژه از رفتارهای غیرقانونی جلوگیری کنیم؛ تجربه سال گذشته آسیب‌شناسی شده است و نتیجه آن به دستگاه‌های مختلف ارائه می‌شود تا امسال بتوانیم آسیب‌های سال گذشته را رفع کنیم.

عالی‌پور با تاکید بر اینکه فقط در قالب ستاد اربعین کمک های مالی از مردم دریافت می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت‌های مردمی در قالب موکب و هیأت در مناسبت‌های مختلف مذهبی و فرهنگی نقش اصلی را بر عهده دارند که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت آنها بیشتر استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم با اشاره به اینکه بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی نباید مزه میزبانی را از عراقی‌ها بگیریم، تصریح کرد: موکب‌ها باید برای سال جدید هماهنگی لازم را با دستگاه‌ها داشته باشند تا با مشکلی مواجه نشوند؛ سال گذشته عملکرد استان قم بی‌حاشیه بوده است که امیدواریم در سال جاری نیز این موفقیت دست‌یافتنی باشد.

وی یادآور شد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم باید امامزادگان سطح شهر و استان را آماده‌سازی کند تا این آستان‌ها از زائران اربعین در قم میزبانی کنند چرا که امسال زائران بیشتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

عالی‌پور از تلاش‌های مستمر سپاه در برنامه‌های ملی و مذهبی یاد کرد و ادامه داد: برای زائران غیر ایرانی برنامه‌های مطلوبی توسط سپاه دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موکب‌های اربعین نمی‌تواند دولتی باشد، مطرح کرد: برخی دولتی بودن موکب‌ها را مطرح می‌کردند در حالی که دولت اعتبارات و بودجه لازم را ندارد و فقط هماهنگ‌کننده و سیاست‌گذار است و برخی از نیازهای موکب‌ها را رفع می‌کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcg779n.ak9qn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما