جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 53112
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس ستاد احیای زکات استان قم مطرح کرد

جایگاه سنت قربانی کردن در دین اسلام

قم نيوز : قم نیوز: رئیس ستاد احیای زکات استان قم گفت: قربانی کردن مستحب موکد است و ائمه معصومین(ع) تاکیدات زیادی بر انجام این سنت داشتند.
جایگاه سنت قربانی کردن در دین اسلام
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوراللهی در قم با اشاره به جایگاه قربانی کردن در اسلام اظهار کرد: یکی از سنت‌های حسنه الهی و مستحب موکد، قربانی کردن است و ائمه معصومین(ع) تاکیدات زیادی بر انجام این سنت داشتند.

وی ادامه داد: به قربانی کردن در عید قربان در دین اسلام سفارش شده است و این کار موجب تقرب انسان به خداوند می‌شود، زمانی که نخستین قطره خون از قربانی به زمین می‌ریزد، خداوند گناهان صاحب قربانی را می‌بخشد، همچنین برای انجام قربانی جایز است که انسان قرض کند.

رئیس ستاد احیای زکات استان قم افزود: بهترین احسان برای اموات، ذبح قربانی است، امام صادق(ع) فرمود قربانی چاق و فربه را ذبح کنید و در این راه از هزینه کردن نترسید، قربانی کردن شما را از پل صراط عبور می‌دهد.

نوراللهی با اشاره به کاهش توجه به قربانی کردن در جامعه اظهار کرد: توجه به سنت قربانی کردن در جامعه کم شده است، این در حالی است که رسول اکرم(ص) فرمود قربانی کنید و گوشت آن را به فقرا بدهید، البته خود صاحب قربانی می‌تواند از گوشت آن استفاده کند.

وی ادامه داد: مستحب است که انسان پس از قربانی کردن گوشت آن را سه قسمت کند، یک قسمت برای خودش، یک قسمت برای فقرا و یک قسمت برای اقوامش باشد.

رئیس ستاد احیای زکات استان قم افزود: در قرآن آمده است که از قربانی چیزی به خداوند نمی‌رسد، آن چیزی که برای خداوند مهم است، تقوا است، یکی از علامت‌های تقوا هم قربانی کردن است. انسان مومن در روز عید قربان، قربانی می‌کند، اعضای هیأت امنای مساجد می‌توانند از میان نمازگزاران وجوهاتی را جمع آوری و به نیت همه قربانی کنند.

نوراللهی با اشاره به جمع آوری وجوهات برای قربانی کردن در استان قم اظهار کرد: نهادهایی در استان همچون کمیته امداد خمینی(ره) و سازمان بهزیستی وجوهات مردمی را برای قربانی کردن جمع آوری می‌کنند و سال گذشته 300 میلیون تومان گوشت قربانی در میان فقرا در استان توزیع شد.

وی ادامه داد: یکی از آثار قربانی کردن، آمرزش گناهان است و قربانی کردن در ایامی غیر از عید قربان هم فضیلت دارد، اما بر قربانی کردن در ایام عید قربان تاکید شده است.

رئیس ستاد احیای زکات استان قم افزود: قربانی کردن موجب نزدیکی به خداوند می‌شود و ایام تشریق که روزهای 10، 11 و 12 ذی الحجه است، ایام مستحب برای قربانی کردن است، اگر کسی نتوانست در روز عید قربان، قربانی کند، می‌تواند در روزهای 11 و 12 ذی الحجه قربانی کند.

نوراللهی با اشاره به احکام قربانی کردن اظهار کرد: دادن پول قربانی به فقیر کافی نیست و صاحب قربانی باید حتما قربانی را ذبح کند، همچنین دادن پوست قربانی به قصاب بابت اجر ذبح جایز نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قشرهای مختلف مردم باید مبلغ سنت حسنه قربانی کردن در جامعه باشند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcb58bs.rhbf8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما