چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : 589
به مناسبت هفته گردشگری؛

دست اندركاران امورگردشگری استان قم از چند اثر تاريخی ديدن كردند

قم نيوز : قم نیوز: جمعی از دست اندركاران امو گردشگری و جهانگردی استان قم روز سه شنبه به مناسبت هفته گردشگری از چند آثر باستانی و تاريخی اين استان ديدن كردند.
دست اندركاران امورگردشگری استان قم از چند اثر تاريخی ديدن كردند
به گزارش قم نیوز، در اين بازديد يك روزه كه بعنوان  تور گردشگری انجام شد، مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان قم و برخی مديران تورهای مسافرتی استان حضور داشتند.

مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان قم افزود: اين استان علاوه بر آثار باستانی متعدد، ظرفيتهای گردشگری ناشناخته ای دارد كه هفته گردشگری می تواند بهانه ای برای شناساندن اين ظرفيتها به مردم و زايرين حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمكران باشد.

 عليرضا ارجمندی، هدف از اين تور گردشگری را فرهنگ سازی، معرفی و شناساندن ظرفيتهای گردشگری قم و مشاركت بخش خصوصی، در بهره وری از اين ظرفيتها ذكر كرد.

اين بازديد يك روزه از از مجموعه تاريخی گنبد سبز آغاز شد.مجموعه تاريخی گنبد سبز در انتهای خيابان انقلاب قم جنب گلزار شهدا درون باغی كوچك موسوم به باغ گنبد سبز واقع شده كه سه اثر تاريخی از قرن هشتم هجری قمری به نام مقابر باغ گنبد سبز در آن برجای مانده است.

با توجه به كتيبه های تاريخی موجود، دو گنبد از اين مچمومه مربوط به امرای خاندان  علی صفی فرمانروايان مستقل قم در قرن هشتم هجری قمری است و به دليل از بين رفتن كتيبه گنبد سوم، اطلاعی از تاريخ و نام صاحب گنبد در دست نيست؛ اما با توجه به مدارك مختلف موجود، اين گنبد نيز از نظر تاريخی مربوط به همان دوره و به يكی ديگر از افراد خاندان علی صفی است .

حكومت آل صفی از حكومتهای مستقل و شيعه مذهب بوده كه بعد از فروپاشی ايلخانان مغول، در قم و اطراف آن تشكيل شده است.

مردم قم اين سه بنا را مجموعه مدفن سعد، سعيد و مسعود از بزرگان اعراب اشعری و احياكنندگان قم در دوره اسلامی می دانند.

گنبدهای مقبره از دو پوسته گسسته رك تشكيل شده و پوسته خارجی به منشور شانزده تركی و پوسته داخلی بصورت عرقچين می باشد كه بروی بدنه استوانه ای شكل دوازده وجهی قرار دارد.

انواع تكنيكهای گچبری در تزيينات اين بناها بكار رفته، نوع آجرچينی منظم و متحدالشكلی كه بعضا با اسامی الله، محمد و علی مزين گشته، نوع رنگ آميزی و طرحهای آن بسيار زيبا، كتيبه هايی با خط ثلث و كوفی با گچبری برجسته سفيد رنگ و زمينه لاجوردی با نقوش اسليمی ميان دو حاشيه نقش و نگار شده و بصورت بسيار زيبا و هنرمندانه آيات قرآنی و اسامی جلاله و معصومين درون آن با طرحی از گل و بوته مزين شده است.

معماری مجموعه تاريخی گنبد سبز، ذوق و سليقه گچبری و رنگ آميزی هنرمندان قمی در آن زمان را به نمايش می گذارد.

در ادامه، محوطه باستانی قلی درويش كه در جاده قديم قم - كاشان و حوالی مسجد مقدس جمكران واقع شده مورد بازديد شركت كنندگان در اين تور قرار گرفت.

محوطه باستانی قلی درويش، يكی از بزرگترين محوطه های استقراری عصر برنز و عصر آهن در حاشيه كوير مركزی ايران است.

كاوش و لايه نگاری اين محوطه از سال ۸۱ توسط كارشناسان ميراث فرهنگی استان قم آغاز شده كه تاكنون آثار و شواهدی از فرهنگهای هزاره پنجم قبل از ميلاد حدود هفت هزار سال پيش بدست آمده است.

محوطه باستانی قلی درويش يكی از معدود محوطه های كاوش شده كشوری است كه دربرگيرنده آثار و مدارك بسيار مهمی از فرهنگهای استقراری عصرهای برنز و آهن در گستره ای بالغ بر ۱۰۰ هكتار می باشد.

كوزه های سفالی، پيكركهای گلی، مهرهای استوانه ای، آثار خشتی، فلزات و كوره های ذوب فلزات از جمله آثاری است كه با تلاش كاوشگران از اين محوطه بدست آمده كه كاوش در اين منطقه همچنان ادامه دارد.

همچنين در جريان اين تور ، كاروانسرای تاريخی پاسنگان با حضور مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان قم به روی بازديدكنندگان گشوده شد .

كاروانسرای تاريخی پاسنگان با قدمت بيش از ۴۰۰ سال ميراث كهن و ماندگار جاده ابريشم و يادگار دوران صفويه در ۲۰ كيلومتری جاده قديم قم - كاشان واقع شده است.

اين كاروانسرا به شكل مربع ۵۰ در ۵۰ مترمربع و بصورت چهار ايوانی بنا شده كه در چهار گوشه آن، چهار برج نيم دايره و در طرفين ورودی، ۱۰ طاق با نمای تزيينی بنا شده است.

تمامی كاروانسرا از آجر ساخته شده كه روی پايه ای مركب از سنگ های بزرگ قرار گرفته است.

اين كاروانسرا دارای شش اتاق، ۱۶ ايوانچه، حياط، اتاق نگهبانان و محل نگهداری حيوانات است كه در خارج از كاروانسرا دو آب انبار قديمی قرار دارد.

قدمت اين كاروانسرا به دوران صفويه برمی گردد كه در تاريخ هشتم خردادماه سال ۱۳۲۱ هجری شمسی به شماره ۳۵۷ در فهرست آثار ملی ايران قرار گرفته است.

سفره خانه سنتی، محلی برای برگزاری مراسم و آيين های مذهبی، فرهنگی، هنری و جشنواره های كشوری، اقامت گردشگران وطب سنتی، پايگاه ستاره شناسی و رصد ستارگان و پايگاه پرنده نگری از جلوه های چشمنواز اين مكان تاريخی بود .

خانه تاريخی حكيم ملاصدرا، آخرين مكانی بود كه مورد بازديد گردشگران قرار گرفت.

اين بنا در منتهی اليه بخش غربی شهر كهك از توابع استان قم و در محله چال حمام واقع شده كه پيرامون آنرا خانه های شهری با بافت معماری مناطق گرمسيری احاطه كرده اند.

پلان اصلی خانه ملاصدرا، شبستانی گرداگرد اتاقی چهارگوش است كه حجره ها و اتاقهايی كوچك را دربرگرفته است.

قسمت اعظم بنا تخريب شده چنانكه از هشت اتاق پيرامون شبستان تنها يك اتاق باقی مانده و دو اتاق ديگر نيز طی تعميرات سال ۷۷ بازسازی شده است.

تزيينات اين بنا شامل گچبريهايی شبه سجاده ای و مشبكهای گچی كه نورگيرهای متعددی در قسمت های بالايی شبستان تعبيه شده است.

 محمد بن ابراهيم يحيی شيرازی ملقب به صدرالمتاهلين و معروف به ملاصدرا از بزرگان فلاسفه اسلامی و از بزرگترين دانشمندان جهان در حكمت الهی است كه در سال ۹۷۹ هجری قمری در شهر شيراز ديده به جهان گشود و در سن ۷۱ سالگی در شهر بصره دارفانی را وداع گفت.

اين دانشمند بزرگ جهان اسلام منشا خدمات زيادی در فلسفه و حكمت الهی و اسلامی بود كه قريب به ۱۰ سال از عمر پربركتش را در كهك گذراند.

مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان قم در پايان اين تور يكروزه گفت: وضعيت گردشگری در استان از لحاظ ورودی بسيار فوق العاده است؛ اما مدت زمان اقامت گردشگران در اين استان كوتاه می باشد.

به گفته ارجمندی، كمبود زيرساختهای گردشگری و اقامتی استان و ناشناخته بودن اماكن گردشگری قم دلايل مهم كوتاهی مدت زمان اقامت گردشگران در اين استان است.

وی افزود: در صورتيكه ظرفيتهای گردشگری استان شناسانده شود و بهره وری افزايش خواهد يافت و در نتيجه زيرساختهای گردشگری استان نير تقويت خواهد شد .

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcfi1dtaw6dc.giw.html
نام شما
آدرس ايميل شما