سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 6001
محمود نژاد عنوان کرد:

صحن امام رضا(ع) گلچینی از معماری اسلامی

قم نيوز : قم نیوز: مسوول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم گفت: صحن امام رضا کتابی از معماری اسلامی است و تمام نماد‌ها، اصول و قوانین معماری اسلامی در آن به کار گرفته شده است.
صحن امام رضا(ع) گلچینی از معماری اسلامی
به گزارش قم نیوز، هادی محمود نژاد با اشاره به اهتمام واحد فنی و مهندسی نسبت به تحقق شعار "بازگشت به اصالت" در معماری حرم مطهر تصریح کرد: در بخش‌هایی از معماری حرم مطهر که تصرفاتی در آن صورت گرفته بود سعی شد با بازسازی به شکل اولیه و اصالت آن اثر بازگردد.

وی با بیان اینکه بعضی تصرفات اجتناب ناپذیر است و به اقتضای زمان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تغییر کاربری و افزایش تعداد زائران آستان کریمه اهل بیت در سال‌های اخیر از دلایل اصلی تصرف در بخش‌های مختلف حرم مطهر بوده که به عنوان نمونه می‌توان به تعریض درب‌ها برای تسهیل تشرف زائران و مجاوران اشاره کرد.

مسوول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم با تاکید بر اینکه باید از معماری بیگانه فاصله بگیریم، بیان داشت: معماری اروپایی و مدرن نباید سرلوحه معماران ایرانی قرار گیرد و معماری اسلامی می‌تواند شاخص هنر معماری باشد.

وی عنوان کرد: در طراحی جدید آبنما، ایوان‌های بلورین و ایوان آیینه حرم مطهر حضرت معصومه سعی شده معماری آن به شکل اصیل خود بازگردد.

محمودنژاد ادامه داد: آبنمای صحن امام رضا  توسط استاد حسن قمی و به شکل بیضی ساخته شده بود که در طرح جدید نیز به همان شکل طراحی و سعی شد همه نمادهای معماری اسلامی در آن به کار گرفته شود.

وی افزود: استفاده از سنگ‌های یک تنی برای قسمت بیرونی و سنگ‌های ۴۰۰ کیلوگرمی برای قسمت داخلی آبنما، بهره گیری از شیوه معقلی و گره چینی در ساخت آن، استفاده از کنتراستی که از نظر رنگ بندی از رنگ‌های کمپزوسیون معماری اسلامی بهره گرفته، استفاده از فواره‌های سنگی و برش سنگ‌ها با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های برش در آبنمای طرح جدید موجب شد ساخت این آبنما مورد تجلیل صاحب‌نظران معماری اسلامی واقع شود.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdci.uaqct1auzbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما

احمد
ضمن تقدیر وتشکر ازاین مهندس جوان که با افکار اسلامی حرم را پیش میبرد که واقعا هم غیر از این نباید با شد معماری اسلامی باید در حرم اسلامی باشد باید چنین مهندسانی تشویق شوند