يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : 6261

افزایش 20 درصدی درآمد موقوفات استان قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در سال گذشته، درآمد موقوفات استان قم 20 درصد افزایش یافته است.
افزایش 20 درصدی درآمد موقوفات استان قم
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام شوذب شیری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد اظهار کرد: مقام معظم رهبری بیان زیبایی در رابطه با قم داشته و می‌‌فرمایند "هر یک از این امام‌‌زادگان مدفون در قم، اگر در هر شهری بودند، مرکز و محور آن منطقه قرار می‌‌گرفتند، اینها همه ظرفیت‌‌های ملی و بین‌المللی و کارکردهای این شهر مقدس است".

وی با اشاره به ویژگی‌های گسترده امام‌‌زادگان قم افزود: در سال جدید، کنگره عظیم امام‌‌زادگان قم برگزار خواهد شد و اساس کار نیز، بیانات مقام معظم رهبری است زیرا ایشان بر ظرفیت‌‌های بین‌‌المللی این اماکن تاکید کرده‌‌اند ضمن اینکه زائران بسیاری در طول سال برای زیارت این امام‌‌زادگان به قم مسافرت می‌‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر "بقاع محوری" این اداره کل گفت: سوگواره یاس نبوی بر همین اساس در قم برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته برای ۲۰ بقعه متبرکه به مناسبت این سوگواره، عنوان داشت: در روز شهادت بانوی بزرگوار اسلام، برنامه‌های متنوعی در این اماکن اجرا خواهد شد.

شیری خاطرنشان کرد: در روزهای شهادت، زائران بیشتری به بقاع متبرکه مراجعه می‌کنند و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز به همین دلیل این اماکن را برای اجرای برنامه‌های خود انتخاب کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در ادامه به عملکرد این اداره کل در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۹۰ میزان کمک‌های مردمی به بقاع متبرکه استان قم حدود ۱۹ درصد افزایش یافته است ضمن اینکه تمام درآمدهایی که از این طریق حاصل می‌شود تنها صرف همان بقعه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هفت ضریح جدید در بقاع متبرکه نصب شده، گفت: در همین مدت بیش از هشت مسجد روستایی نیز احداث شده است.

شیری از دریافت حدود ۹۲۰ میلیون تومان کمک‌های دولتی در سال گذشته توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم خبر داد و ابراز کرد: ۳۰ بقعه متبرکه در سال گذشته ترمیم و مرمت شده و بیش از ۱۸ جلد سند برای آنها تهیه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم از کمک دو میلیاردی به بیش از ۲۷۰ مسجد در سال گذشته خبر داد و افزود: در استان قم بیش از ۸۲۰ مسجد، ۲۳۵ حسینیه و ۳۱ فاطمیه وجود دارد.

وی با اشاره به ثبت ۱۴ هزار ملک وقفی در بانک اطلاعاتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: شناسایی املاک وقفی یکی از وظایف این اداره کل بوده و تمام فعالیت‌های این مرکز با رعایت امانت داری صورت می‌گیرد به همین دلیل ۲۰ موقوفه جدید در سال گذشته شناسایی شدند.

شیری با بیان اینکه درآمد موقوفات استان قم در سال گذشته حدود ۲۰ درصد رشد داشته است، گفت: نیت‌های مختلفی برای املاک وقفی وجود دارد که در این میان، ۶۸۳ نیت مذهبی، ۶۱۵ نیت خیریه‌ای و ۱۲۵ نیت اجتماعی در قم مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر نگهداری و حفاظت از املاک وقفی بیان داشت: در این خصوص در سال گذشته ۱۸ پرونده در محاکم قضایی تشکیل شده که به آزادسازی بیشتر آنها منجر شده است.

وی ادامه داد: بخشی از درآمدهای موقوفه برای نگهداری ملک و بخشی نیز برای هزینه‌های جاری مصرف شده و بقیه آن در راستای نیت واقف هزینه می‌شود.

شیری از برگزاری مسابقات گوناگون مذهبی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با حدود ۲ هزار نفر در سال گذشته خبر داد و افزود: یکی از افتخارات این اداره کل، کسب رتبه‌های نخست کشوری در ترتیل و حفظ ۲۰ جزء بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به دیگر برنامه‌های فرهنگی این اداره کل گفت: طی سال گذشته بیش از ۹۰۰ جلسه تفسیر قرآن در بقاع متبرکه و توسط مسوولان فرهنگی و ائمه جماعات برگزار شده است.

وی اظهار کرد: ۱۶۰ جلسه محفل انس با قرآن نیز در سال گذشته در امام‌زادگان قم برگزار شده است ضمن اینکه برنامه‌های قرآنی دیگری نیز در دستور کار قرار دارد.

شیری با اشاره به طرح نشاط معنوی و اوقات فراغت جوانان در ایام تابستان توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: امسال نیز این طرح در ۳۰ امام‌زاده شاخص اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه برنامه‌های گوناگونی به مناسبت‌های مختلف در بقاع متبرکه برگزار می‌شود، افزود: روزهای پیروزی انقلاب اسلامی نیز جزو این مناسبت‌ها بوده و طی سال گذشته، بیش از ۳۰ برنامه در سطح امام‌زادگان قم در این خصوص برگزار شد.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcg.393rak9xqpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما