سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : 66838
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس انجمن سازندگان زیورآلات سنتی و صنایع دستی استان قم:

حال و روز صنایع دستی قم خوب نیست/ فعالیت 500 کارگاه انگشترسازی در قم

قم نيوز : رئیس انجمن صنفی کارگری سازندگان زیورآلات سنتی و صنایع دستی استان قم گفت: بازار کسب و کار برای هنرمندان صنایع دستی استان خوب نیست و عرصه محصولات آن‌ها به صورت پراکنده انجام می‌شود، البته حیطه کاری هنرمندان صنایع دستی قم حرم محور است و واگذاری تعدادی از واحدهای مجتمع زمزم به این هنرمندان نتیجه نداشت.
حال و روز صنایع دستی قم خوب نیست/ فعالیت 500 کارگاه انگشترسازی در قم
حال و روز صنایع دستی قم خوب نیست/ فعالیت 500 کارگاه انگشترسازی در قم
به گزارش قم نیوز استان قم به عنوان یکی از قطب‌های تولید صنایع دستی در کشور شناخته می‌شود و هنرمندان بسیاری در قم به تولید و عرضه این صنایع مشغول هستند.
گرچه که زائران و گردشگران زیادی در طول سال به استان قم سفر می‌کنند، اما هنرمندان صنایع دستی این استان هنوز مشکلات زیادی را در عرضه محصولات خود به مصرف کنندگان اصلی دارند و حل این مشکل نیازمند برنامه ریزی مشترک میان مدیران استان قم و هنرمندان صنایع دستی این استان است.
برای اطلاع از مشکلات هنرمندان صنایع دستی استان قم و راهکارهای حل مشکلات آن‌ها به گفت‌وگو با سید محمد رضا یوسفی رئیس انجمن صنفی کارگری سازندگان زیورآلات سنتی و صنایع دستی استان قم پرداختیم.


 
استان قم چه ظرفیتی در عرضه صنایع دستی دارد؟
استان قم دارای ظرفیت تولید زیادی در خصوص انگشتر است و حدود 500 کارگاه تولید انگشتر در این استان داریم که به صورت میانگین در هر کارگاه حدود سه نفر مشغول هستند، همچنین هزار و 500 نفر منبت کار در استان قم داریم و تعداد هنرمندان صنایع دستی استان به هزاران نفر می‌رسد.
قم یک قطب در انگشترسازی است و شرکت هنرمندان صنایع دستی این استان در نمایشگاه هفته فرهنگی و اقتصادی استان قم در لبنان بازخورد خوبی داشت، افراد زیادی از این نمایشگاه بازدید کردند و وضعیت خرید آن‌ها از غرفه‌های صنایع دستی قم مناسب بود.
 
وضعیت کسب و کار هنرمندان صنایع دستی استان قم چگونه است؟
بازار کسب و کار برای هنرمندان صنایع دستی استان خوب نیست و عرصه محصولات آن‌ها به صورت پراکنده انجام می‌شود، با همکاری دستگاه‌های متولی به دنبال ایجاد بازارهای متمرکز در شهر قم برای عرصه محصولات هنرمندان صنایع دستی این شهر هستیم.
البته حیطه کاری هنرمندان صنایع دستی قم حرم محور است و واگذاری تعدادی از واحدهای مجتمع زمزم به این هنرمندان نتیجه نداشت، به همین دلیل اکنون بیشتر به دنبال هدایت هنرمندان صنایع دستی قم به پاساژ الغدیر در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) هستیم.


 
آیا صنایع دستی استان قم جزو سوغات زائرین حرم حضرت معصومه(س) است؟
متاسفانه صنایع دستی استان سهم چندانی در سوغات زائرین حرم حضرت معصومه(س) ندارد، اگر آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیشتر با هنرمندان استان همکاری کند، امکان عرضه صنایع دستی استان قم همچون انگشتر با کمترین قیمت به زائرین وجود دارد.
از بازار صنایع دستی استان قم حمایت نمی‌شود، دولت از سال 90 تاکنون هیچ کمکی برای بیمه هنرمندان صنایع دستی نکرده است، البته سال گذشته قانونی تصویب شد که این هنرمندان نیاز به دریافت پروانه کسب ندارند و با کارت هنرمند صنایع دستی که دارند، می‌توانند محصولات خودشان را عرضه کنند و فعالیتشان، معاف از مالیات است.
 
هنرمندان صنایع دستی استان قم چه مشکلاتی دارند؟
شهرداری اجازه تبلیغات چندانی به هنرمندان صنایع دستی نمی‌دهد تا زائران در شهر قم به واحدهای تولید و عرضه محصولات صنایع دستی در این شهر هدایت شوند، هنوز مدیران استان قم اولویت پرداختن به صنایع دستی در دستور کار خود قرار ندادند.
هنرمندان صنایع دستی استان قم مشکلات زیادی به لحاظ اقتصادی دارند و به همین دلیل هنرمندان زیادی در استان به دلیل نداشتن درآمد از این عرصه رفتند و به شغل‌هایی همچون رانندگی مشغول شدند.
 
هنرمندان صنایع دستی استان قم نیازمند چه حمایت‌هایی هستند؟
این استان ظرفیت بالایی در صنایع دستی دارد و اگر کمی از هنرمندان صنایع دستی قم حمایت شود، این استان می‌تواند در زمینه صنایع دستی حتی به استانی همچون اصفهان هم برسد.
مذاکراتی را با هیأت امنای بازار قم داشتیم تا تیمچه و بازارچه‌هایی در این بازار در اختیار هنرمندان دستی قرار بگیرد و تورگردی برای گردشگران داخلی و خارجی را در بازار قم داشته باشیم، البته هم اکنون گاهی گردشگران در کارگاه‌های تولید صنایع دستی در استان قم حضور پیدا می‌کنند.


 
آیا از ظرفیت حضور گردشگران در استان قم برای افزایش فروش صنایع دستی استفاده شده است؟
در گذشته با باندبازی‌هایی در بخش گردشگری در استان مواجه بودیم که مانع از این می‌شد گردشگران به کارگاه‌های و واحدهای عرضه صنایع دستی استان قم برده شوند، برای حل این مشکل با برخی از تورهای گردشگری تفاهم کردیم تا آن‌ها گردشگران خود را به کارگاه‌های دستی استان به صورت مستمر ببرند.
حلقه مفقوده موجود برای ارتباط بین گردشگران و هنرمندان صنایع دستی در استان قم از طریق تورهای گردشگری و نهادهای دولتی و عمومی قابل پرشدن هست، در این راستا با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س) یک نمایشگاه برای عرضه محصولات صنایع دستی به زائران این بارگاه مقدس برگزار کردیم.
 
انجمن صنفی کارگری سازندگان زیورآلات سنتی و صنایع دستی استان قم در طول فعالیت خود چه اقداماتی داشته است؟
این انجمن صنفی نوپا است و در سال گذشته تائیدیه برای شروع فعالیت خود را گرفت، در این مدت برنامه‌ریزی‌های داشته است و چشم اندازی را دارد که به دنبال رسیدن به آن در آینده است، مدیران انجمن به صورت افتخاری و رایگان کار می‌کنند.
یک تیم مجرب در انجمن داریم و به دنبال ایجاد تعاونی‌هایی همچون تعاونی تامین نیاز و تعاونی صادرات هستیم، کارت بازرگانی به تعاونی‌ها داده می‌شود، از این طریق به دنبال واردات اقلام موردنیاز هنرمندان صنایع دستی به قیمت مناسب و صادرات محصولات آن‌ها به خارج از کشور هستیم.
همچنین برای گرفتن نشان جغرافیایی برای زیورآلات سنتی استان قم تلاش می‌کنیم، این نشان یک نشان ملی است که نشان می‌دهد یک قسمت از کشور مختص تولید فلان محصول است و کارگاه‌های تولیدی زیادی برای زیورآلات سنتی در استان قم وجود دارد.
اگر نهادهای مختلف به انجمن کمک‌هایی در قالب قراردادن فضا و صدور مجوزها و دادن اختیارات داشته باشند، می‌توانیم که در عرض یک سال محصولات صنایع دستی استان قم را به دیگران به صورت کامل معرفی کنیم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcaaani.49nie15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما