يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : 7042

سوخت راکتور‌های هسته‌ای باید در داخل کشور تأمین شود

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تاکید کرد: سوخت راکتور‌های هسته‌ای باید در داخل کشور تأمین شود.
سوخت راکتور‌های هسته‌ای باید در داخل کشور تأمین شود
به گزارش قم نیوز، محمد ستوده اظهار داشت: همچنان که پیش بینی می‌شد مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ وارد روند پیچیده‌ای شده است و برآیند مذاکرات نشان می‌دهد که طرف غربی بر بازی مجموعه صفر اصرار دارد.

وی ادامه داد: این در حالی که جمهوری اسلامی از روش های مختلف تلاش کرده است تا اعتماد بین المللی را حاصل کند.

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: به نظر می‌رسد که طرف غربی در مرحله اول بر تعلیق غنی سازی تکیه کرده است و در مرحله دوم مدعی است که ایران فعالیت هسته ای ۲۰ درصد را تغییر داده و تعدیل کند.

ستوده با اشاره به اینکه غرب و طرف مذاکره کننده ایرانی پیشرفتی درمذاکرات قبل داشتند بیان داشت: غربی‌ها تأکید می‌کردند که ایران باید ابتدا غنی سازی را تعلیق کند تا اعتماد سازی حاصل شود وهرگونه فعالیت بالای ۳ درصد را تغییر دهد.

سوخت راکتور‌های هسته‌ای باید در داخل کشور تأمین شود
وی گفت: اما باید توجه کرد که بسته پیشنهادی ایران بر این نکته تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران به غنی سازی ۲۰ درصد نیاز داشته و راکتور تحقیقاتی تهران برای انجام فعالیت های پزشکی و مسالحت آمیز به این مقدار غنی سازی نیاز دارد.

عضو هیئت عملی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه گفت: در گذشته طرف غربی نشان داده که آمادگی برای تامین سوخت راکتور تهران ندارد و به همین دلیل این نیاز باید در داخل مرتفع شود.

وی ضمن تاکید بر شرایط پیچیده مذاکرات برای دوطرف افزود: اما پیام مذاکرات بغداد نشان می‌دهد که هر دو طرف بر روند طبیعی گفتگوها امیدوار هستند و مذاکرات مسکو می تواند نتایج امید بخشی برای کشورمان داشته باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برای جمهوری اسلامی ایران این مهم است که روند حرکت هیئت ایرانی همواره به سمت اثبات مسالمت آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تاکید جمهوری اسلامی بر رعایت قوانین آژانس و موافقت نامه MPT باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری موارد حتی این آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای است که باید با مشاهده فعالیت های در چارچوب و مجاز ایران، کمک‌های بیشتری را برای پیشبرد فعالیت‌های مسالمت آمیز در اختیار دانشمندان ایران بگذارد.

ایران در هیچ زمانی به دنبال تولید سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود
ستوده با انتقاد از بعضی رفتارهای طرف غربی اظهار داشت: ما شاهد تاکید محافل صهیونیستی بر تقابل با ایران بوده و طرف غربی هم گاها دیده می شود که به جای توجه صرف به منافع کشورهای غربی تنها در پی دنبال کردن منافع رژیم صهیونیستی است.

وی دراین باره گفت: ایران به دنبال این است که ثابت کند غنی سازی ۲۰ درصد هیچ زمینه ای را برای تولید تسلیحات هسته ای به وجود نمی آورد و این تاکید رهبرمعظم انقلاب هم بوده است که جمهوری اسلامی ایران درهیچ زمانی به دنبال تولید سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری دور بعدی مذاکرات در مسکو افزود: قاعدتا موضع گیری مقامات روسی می تواند درروند آتی مذاکرات نقشی مهم داشته باشد و طرح گام به گام روسیه هم تا حد زیادی با نظرهیئت ایرانی اشتراک دارد.

ستوده ادامه داد: البته اشتراکات با طرح گام به گام روسیه باید با توجه به منافع دوطرف و روابط متقابل باشد و نه صرفا به صورت یک طرفه جلو برود.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: اگر روسیه بتواند در معادلات آتی، طرف غربی را به رعایت توافقات دو جانبه مجاب کند، به نظرمی رسد که بتوان روند بهتری برای مذاکرات مسکو درنظر داشت.

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان تاکید کرد: آنچه مسلم است این است که ایران در گام اول اعتماد سازی با صراحت کامل بر مسالمت آمیز بودن فعالیت‌های خود تاکید داشته و در گام دوم بسترهای مناسبی را برای حضور بازرسان آژانس فراهم کرده است.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdce.e8fbjh87w9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما