?>?> راه‌اندازی تشکل‌های زیست‌محیطی در جامعة المصطفی | قم نیوز
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : 7296

راه‌اندازی تشکل‌های زیست‌محیطی در جامعة المصطفی

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: نشست‌های مشترکی با مدیران جامعة المصطفی به منظور راه‌اندازی تشکل‌های زیست‌محیطی در میان طلاب این مرکز برگزار شده است.
راه‌اندازی تشکل‌های زیست‌محیطی در جامعة المصطفی
به گزارش قم نیوز، محمودعلی رکنی امروز با اشاره به ضرورت کسب رضایت‌مندی مردمی اظهار کرد: اشراف زیست‌محیطی از طریق همکاری همه‌جانبه حوزه‌های مختلف در امر هم‌افزایی از جمله عوامل این رضایت‌مندی هستند که این مسئله نیز به نوبه خود موجب تداوم توسعه پایدار می‌شود.

وی افزود: طبیعت دارای تعادلی پویاست و انسان نیز باید در حوزه‌های مختلف کاری خود، این تعادل را به وجود آورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه طرح جامع یاوران طبیعت با همکاری حوزه آموزش این اداره‌کل تهیه و تدوین شده است، گفت: این طرح در سطح مدارس ابتدایی قابلیت اجرا دارد که در صورت حمایت‌های لازم، امکان اجرای آن در دوره راهنمایی و دبیرستان نیز وجود خواهد داشت.

وی بیان داشت: در این طرح، برنامه‌های آموزشی خاصی تهیه شده و در دوره‌های تحصیلی مختلف به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

رکنی در رابطه با نشست‌های مشترک اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان قم با جامعة المصطفی العالمیه ابراز کرد: در این خصوص از استانداری قم کمک گرفته شده و امیدواریم علاوه بر ایجاد سه رشته فقه و محیط زیست، اخلاق و محیط زیست و فلسفه و محیط زیست، تشکل‌های زیست محیطی ویژه‌ای نیز در این مرکز تشکیل شوند تا از ظرفیت‌های عمده تبلیغی طلاب استفاده بهینه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به مدیریت شهری در بحث حفاظت از منابع به عنوان مسئله‌ای حائز اهمیت افزود: این بحث از چند منظر قابل بررسی است و توجه به باغستان‌های داخل و اطراف شهر قم، از ضروریات این مسئله محسوب می‌شود.

کاشت ۲۷۰ هزار اصله نهال
وی گفت: کاهش حجم باغ‌ها موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی می‌شود به همین دلیل در سال گذشته بیش از ۱۲۴ هزار اصله نهال توسط شهرداری در سطح قم و نیز ۲۵۰ هزار نهال در شهرک‌های صنعتی و دیگر مراکز توزیع و کاشته شده است.

رکنی عامل اصلی ظهور ریزگردها در هوای شهر قم را خشک شدن باغ‌ها و کاهش حجم فضای سبز دانست و تصریح کرد: تقویت فرهنگ عمومی کاشت درخت و افزایش سطح فضای سبز موجب تغییر شرایط و بهبود اوضاع خواهد شد.

شهرداری جلوی تخریب فضای سبز را بگیرد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه برخورد با مسئله تخریب فضای سبز شهری بر عهده شهرداری‌هاست، گفت: فضای سبز مسئله‌ای است که ارزش آن باید برای همه دستگاه‌ها مشخص شود زیرا عوامل اساسی در مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی، باغ‌ها، بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری هستند که افزایش مساحت آنها، سلامت عمومی جامعه را در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر نگهداری اصولی و صحیح از فضای سبز ایجاد شده تصریح کرد: استفاده محض از درختان سوزنی‌برگ و نیز گیاهان مناطق گرمسیری مانند درخت اکالیپتوس در قم مناسب نیست بنابراین شناسایی گونه‌های سازگار با اقلیم استان ضروری بوده و توجه به همیشه سبز بودن درختان نیز حائز اهمیت است.

رکنی افزود: همکاری و همدلی در بحث حفاظت از محیط زیست و سلامت عمومی جامعه، مسئله‌ای است که باید مورد توجه همه نهادها و دستگاه‌ها قرار گیرد تا از گرما و سرمای بیش از حد در فصول مختلف سال در قم جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در خصوص مرکز کنترل و پایش زیست‌محیطی قم اظهار کرد: مناطق طبیعی استان، با استفاده از دوربین‌های مختلف رصد می‌شوند ضمن اینکه در بحث پایش‌های لحظه‌ای فعالیت‌هایی صورت گرفته و ایستگاه‌هایی به منظور سنجش آلودگی هوا به مرکز متصل شده‌اند تا از این ظرفیت به نحو موثری استفاده شود.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcf.1deiw6d0vgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما