قم نيوز : یکی ازمراجع تقلید با بیان اینکه طلاب و علما باید سعی کنند همانند بزرگان حوزه همچون شیخ مفیدها، شیخ طوسی‌ها، علامه طباطبایی‌ها و... باشند گفت: روایات متعددی داریم که آمده است خداوند حجت‌ها و بندگان خود را به وسیله علما حفظ می کند.
آیت الله نوری همدانی در بیت علامه طباطبایی
آیت الله نوری همدانی در بیت علامه طباطبایی
به گزارش قم نیوز آیت الله حسین نوری همدانی پنجشنبه شب در همایش نقش «کانون های مساجد در گام دوم انقلاب» در بیست و ششمین سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به نقش علما گفت: علما در میان اقشار جامعه دارای وظایف بسیار مهمی هستند و روایات فراوانی نیز در این خصوص مطرح شده که باید همواره مد نظر باشد.

این مرجع تقلید بیان کرد: تکریم از علما همواره مورد تاکید اسلام است و این تکریم نیز به واسطه خدماتی است که آنها برای جامعه انجام داده که باید همواره مد نظر ما باشد.

وی با اشاره به کتاب ارزشمند نهج البلاغه گفت: مفتخر هستیم که کتابی به این ارزشمندی داریم که پس از قرآن کریم بوده و از نظر محتوا ارزشمند است و شامل مطالبی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و باید نهج البلاغه را به عنوان دریایی از مطالب عنوان کرد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه علما وظیفه دارند به معیشت مردم توجه داشته باشند چرا که مسؤولیت آنان در برابر مردم بسیار بالاست اظهار کرد: امام راحل در صحیفه نور در ۱۰ بخش به این مسؤولیت سنگین علما اشاره کرده است.

وی با اشاره به جایگاه مساجد گفت: از ابتدای اسلام در خصوص ساخت و احیای مساجد تاکید شده و مسائل مهم جامعه اسلامی مانند قضاوت‌ها و تصمیم‌ها در مسجد بوده چرا که مساجد سنگر است.
این مرجع تقلید خطاب به امامان جماعات مسجد گفت: امامان جماعات نباید تنها به خواندن نماز جماعت اکتفا کنند و علمای بزرگ با مردم دورادور مسجد در ارتباط بودند و فقرا را شناسایی و به مشکلات رسیدگی می کردند و با مردم بودند و در برابر آنان تواضع داشتند.

وی در ادامه به بیان خاطره ای از شیخ مرتضی حائری پرداخت و گفت: به دعوتشان به بیت ایشان رفتم و در آنجا شاهد بودم که عده زیادی از مردم قم حضور داشتند و شخصی نوشته‌هایی از مردم را برای آقا می‌خواندند که چه کسی بیمار، بی‌بضاعت، بی‌خانه یا مقروض است و ایشان افرادی را مامور رسیدگی به این افراد می کردند تا مشکلات آنان برطرف شود؛ این نقش علما و ائمه جماعات مساجد است که باید آقا شیخ مرتضی حائری برای ما الگو باشند.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: کسانی که در قلمرو مسجد هستند باید شناسایی شده و با اخلاق نیکو اسلام را ترویج کنند، علما و ائمه جماعات باید اخلاق و تواضع داشته و نظر کریمانه به مردم داشته باشند.
وی گفت: طلاب و علما باید سعی کنند همانند بزرگان حوزه همچون شیخ مفیدها، شیخ طوسی‌ها، علامه طباطبایی‌ها و... باشند زیرا روایات متعددی داریم که برای ما درس است مانند اینکه خداوند حجت‌ها و بندگان خود را به وسیله علما حفظ می کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های علامه طباطبایی گفت: ایشان صاحب تفسیر المیزان بودند که واقعا تفسیر ایشان جامع و کامل و بسیار تاثیرگذار است و ایشان هر زمان به آیات جهنم می‌رسید گریان می‌شد زمانی که به آیات بهشت می‌رسید گویا نعمات بهشتی در منظر ایشان جلوه‌گر می‌شد.

وی با بیان خاطره ای از علامه طباطبایی بیان کرد: روزی در محضر ایشان بودم؛ شخصی به ایشان شیشه عطری را هدیه داد و خواست عطر را به ایشان بزند اما ایشان اجازه نداد و گفت من دو سال است یعنی از زمانی که آیت الله قاضی فوت کردن عطر نزدم و ایشان اینگونه برای استاد خود احترام قائل بودند.

انتهای پیام/ 105
https://qomnews.ir/vdcg3w9u.ak9n34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما