شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : 8160
مدیر کل انتقال خون استان قم عنوان کرد:

فعالیت مستمر ‌ انتقال خون در ماه مبارک رمضان

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل انتقال خون استان قم از فعالیت مراکز انتقال خون از هشت صبح تا ساعت 12 و بعد از افطار از ساعت 21:30 تا ساعت 24 خبر داد.
فعالیت مستمر ‌ انتقال خون در ماه مبارک رمضان
به گزارش قم نیوز، علی الهی امروز ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با بیان اینکه مهم‌ترین ساز و کار فعال در بدن انسان سوزاندن چربی است اظهار داشت: این سوخت می‌تواند میزان کلسترول خون را به صورت متعادل کنترل کند.

وی افزود: در این ایام روزه‌داران نباید به مصرف غذاهای پر کالری بپردازند بلکه باید برنامه غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که دچار کاهش یا افزایش وزن نشوند.

مدیرکل انتقال خون استان قم ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای پیروی از رژیم غذایی سبک و کم کالری دانست و بیان کرد: در صورتی که روزه‌داران از برنامه غذایی توصیه شده استفاده کنند در پایان این ماه کاهش وزن پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: برنامه غذایی روزه‌داران در ماه مبارک رمضان باید به گونه‌ای باشد که تمام گروه‌های غذایی به صورت کامل و مساوی در آن مصرف شود.

الهی با بیان اینکه برخی روزه‌داران برای شرکت در عمل خداپسندانه اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مستقر در سطح شهر مراجعه می‌کنند گفت: روزه‌دارانی که قبل از اذان ظهر برای اهدای خون به این پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند باید سحری کاملی خورده باشند تا در هنگام اهدای خون، دچار افت فشار خون و بی‌حالی نشوند.

وی افزود: پزشکان مشاور شرایط آمادگی بدنی روزه‌داران را قبل از اهدای خون در پایگاه‌ها بررسی می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قم با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی باید از اهدای خون در زمان روزه‌داری خودداری کنند تصریح کرد: اگر این افراد در ساعات نزدیک به افطار خون از دست بدهند ممکن است دچار شوک و بی‌حالی شوند.

وی به ساعت‌های کاری انتقال خون در ایام ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد:مراکز انتقال خون همه روزه علاوه بر ساعات رسمی نوبت صبح، پس از افطار نیز پذیرای همشهریان هستند.

الهی با بیان فعالیت انتقال خون در شب‌های قدر تصریح کرد: این مراکز در شب‌های قدر با فعالیت بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند ولی نباید بیان این نکته را به منزله موکول کردن اهدای خون به شب‌های قدر دانست.

وی با اذعان بر اینکه در شب‌های قدر مراکز اهدای خون با ازدحام جمعیت مواجه می‌شوند گفت: این مسئله نه تنها مانع ارائه خدمات مطلوب و موجب معطلی مراجعه‌کنندگان می‌شود بلکه به علت محدود بودن تاریخ مصرف خون و فرآورده‌های آن امکان استفاده طولانی مدت از آن‌ها وجود ندارد.

مدیر کل انتقال خون قم از روزه‌دارانی که در ایام ماه مبارک به اهدای خون می‌پردازند درخواست کرد در طول شب‌های ماه مبارک رمضان برای اهدای خون اقدام کنند تا از هدررفت خون اهدایی جلوگیری به عمل آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به روزه‌داران برای جلوگیری از ضعف و بی‌حالی بعد از اهدای خون توصیه می‌شود که روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات بیشتری به خصوص نوشیدنی‌های شیرین مصرف کنند و تا جایی که ممکن است در ساعت‌های اولیه صبح به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

الهی زمان فعالیت مراکز انتقال خون استان در ماه مبارک رمضان را همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و بعد از افطار از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه تا ۲۴ عنوان کرد و گفت: اهدای خون بانوان فقط در نوبت بعد از افطار و در ساختمان مرکزی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای پذیرش اهداکنندگان خون ارائه اصل کارت شناسایی معتبر الزامی است.

مدیرکل انتقال خون استان قم در بخش پایانی سخنان خود به برخی شبهات در زمینه اهدای خون در ماه مبارک رمضان اشاره و خاطر نشان کرد: در برخی محافل گفته شده که اهدای خون در ماه مبارک رمضان موجب بطلان روزه می‌شود که در این راستا با استناد به استفتائات و فتواهای مراجع دینی باید گفت اهدای خون نه تنها موجب بطلان روزه نمی‌شود بلکه این عمل واجب کفایی شمرده می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcg.397rak9qzpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما