چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : 89408
منبع : خبرگزاری فارس

ناگفته هایی از سبک زندگی صادق آل محمد (ع)

قم نيوز : سبک زندگی حضرات معصومین (ع) به عنوان الگوهای ماندگار بشری، سرشار از ناگفته هایی است که بیان هر یک از آن ها در رسانه های جمعی و از جمله مجالس ذکر اهل بیت (ع) می تواند راهگشا باشد.
ناگفته هایی از سبک زندگی صادق آل محمد (ع)
ناگفته هایی از سبک زندگی صادق آل محمد (ع)
به گزارش قم نیوز شب و روزهای سالروز ولادت یا شهادت حضرات معصومین (ع) مجالس فراوانی به یاد آن اسوه های آفرینش برگزار می شود و محبّان تلاش می کنند تا با بهره گیری معنوی از این مجالس بیش از پیش با این الگوهای ماندگار بشریت آشنا شوند.

اکنون و با توجه به اهمیت فوق العاده سرفصل راهبردی سبک زندگی در شرایط امروز و تأکید ویژه و مکرّر رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر این مبحث مهم، تردیدی نیست که این مجالس باید بیشتر به مرور و یادآوری سیره و سبک زندگی زیبا و درس آموز آن حضرات متمرکز شود تا همگان بتوانند با آشنایی بیشتر با این سیره و سبک زندگی متعالی، آن را در زندگی خود اجرایی کنند.

به طور مثال امروز و در سالروز شهادت امام ابوعبدالله جعفر بن محمد الصادق (ع) می توان در مجالس ذکر اهل بیت (ع) – که به صورت حضوری یا مجازی تشکیل می شود – ضمن بیان مظلومیت آن حضرت و نقش ویژه حضرتش در ترویج علم و دانش متعالی و تشکیل کرسی های اندیشه ورزی و همچنین تربیت شاگردان بسیار، به بیان فرازهایی از سیره و سبک زندگی کمتر گفته شده و کمتر شنیده شده آن حضرت هم توجه داشت.

یکی از این فرازها که با شرایط امروز جامعه ما نیز کاملا متناسب است آن است که زمانی در مدینه قیمت کالاها افزایش چشمگیری پیدا کرد. پس از آن بود که حضرت امام صادق (ع) وقتی متوجه شدند کالاهای مصرفی تا چند ماه آینده در خانه ذخیره شده است، دستور دادند تا این اجناس در بازار فروخته شود و فرمودند: مانند سایر مردم و همراه با آنان، نیاز خود را به شکل روزانه از بازار تهیه می کنیم (بحار الأنوار، جلد 47، صفحه 59).

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که در شرایط سخت اقتصادی جامعه، مردم باید به فکر یکدیگر باشند و با یک تعامل اجتماعی سازنده و در کنار هم بودن، از این شرایط دشوار عبور کنند.

مثال دیگر از سبک زندگی درس آموز امام صادق (ع) را می توان از این حکایت برداشت کرد، آن جا که فردی بر حضرتش وارد شد و ضمن بیان سختی های زندگی خود از ایشان خواست تا برایش دعا کنند.

پس از آن بود که حضرت کیسه ای پول آوردند و به آن فرد دادند. آن فرد چنین گفت که من از شما پول نمی خواهم و فقط می خواستم دعایم کنید. حضرت نیز فرمودند دعا می کنم اما پول را هم بردار و همچنین توجه داشته باش که مسائل زندگی ات را برای همه بازگو نکنی، چراکه ممکن است آسیبی به تو وارد شود (بحار الأنوار، جلد 47، صفحه 34 و 35).

از این حکایت نیز می توان چنین نتیجه گرفت که امام صادق (ع) در کنار کمک مالی و دعا برای افراد نیازمند، راهکاری هم به آنان توصیه می کنند که همانا بازگو نکردن مشکلات زندگی در نزد همگان است.

کوتاه سخن آن که زندگی حضرات معصومین (ع) و حکایات رسیده از ایشان به ما در کتب گوناگون معتبر، سرشار از ناگفته هایی است که هر یک از آن ها می تواند سبک زندگی ما را متحوّل سازد و درس های زیادی برای عموم مردم به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciv5av.t1a3u2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما