سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب : 96140

انسان‌های "‌شقی" در ماه مبارک رمضان چه کسانی هستند؟‌

قم نيوز : عضو فقهای شورای نگهبان گفت: انسان شقی کسی است که از غفران الهی در این ماه عزیز مغفول بماند چون رحمت و مغفرت الهی در ماه رمضان بسیار گسترده است.
انسان‌های "‌شقی" در ماه مبارک رمضان چه کسانی هستند؟‌
انسان‌های "‌شقی" در ماه مبارک رمضان چه کسانی هستند؟‌
به گزارش قم نیوز آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار شامگاه دوشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد اظهار داشت: ماه مبارک رمضان دارای ویژگی‌های بی‌نظیری است، به مهمانی خداوند دعوت ‌شده‌ایم و خداوند میزبان و ما مهمان هستیم.

وی افزود: برای کسانی که دلداده حضرت بقیه‌الله(عج) هستند و محبت و دلدادگی نسبت به امام(عج) دارند هنگامی ‌که متوجه می‌شوند خداوند آن‌ها را برای حضور و بهره‌برداری از ماه رمضان دعوت کرده است، در راستای استفاده از این ماه بابرکت اهتمام دارند و حتی روزه‌های طولانی این ماه شیرین را تحمل می‌کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان بابیان اینکه از عنایات ویژه خداوند اینکه هر نفسی که در ماه مبارک رمضان می‌کشیم این نفس تسبیح است، بیان کرد: این موضوع دو معنا دارد یکی اینکه ثواب تسبیح در هر نفسی از نفس‌های روزه‌داران وجود دارد همانند کسی که در حال تسبیح خداوند است و گویا هر نفس یک سبحان‌الله گفتن است.

وی افزود: انسان شقی کسی است که از غفران الهی در این ماه عزیز مغفول بماند چون رحمت و مغفرت الهی در ماه رمضان بسیار گسترده است، این‌گونه نباشد که در ماه رمضان به خاطر روزه‌داری از فرزندان غافل شویم و باید به آن‌ها رحم کنیم.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: خواب انسان روزه‌دار عبادت است و این رحمت بسیار بزرگ و فرصت بی‌نظیری است، محتمل اینکه مقصود این باشد تسبیح یعنی نفس‌های روزه‌داران دارای تسبیح خاصی است و این مسئله‌ای در معارف الهی است.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار ادامه داد: در باب اعمال "عمل صحیح" و "عمل مقبول" و "عمل  باطل" داریم، ممکن است شخصی نماز بخواند و روزه بگیرد و شرایط فقهی نماز و روزه را رعایت کند و این نماز و روزه صحیح است و عمل مقبول آن عملی است که علاوه بر صحت خداوند آن را می‌پذیرد.

وی ادامه داد: یک تعبیری وجود دارد اینکه کسانی که متقی هستند و پرهیز از گناه دارند خداوند اعمال آن‌ها را می‌پذیرد، کسی که دروغ می‌گوید و احکام الهی را مراعات نمی‌کند اگر نماز هم بخواند قبول نمی‌شود و مقام قبول عمل مقام آخر است.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: فرض کنید دوستی به شما هدیه می‌دهد و دوستی دیگر نیز هدیه‌ای نیز می‌دهد، شما هدیه دوست اول را با توجه به اینکه موردپسندتان واقع نشد به خاطر اینکه ناراحت نشود می‌پسندید چون خلاف مروت است، ولی شخصی دیگر هدیه‌ای می‌دهد که آن‌قدر به شما می‌چسبد و آن را با خوشحالی می‌پذیرید و آن را به کسی نمی‌دهید چون دلتان نمی‌آید از آن جدا شوید که تعبیر مقبول به محسوس با این مثال‌ها قابل‌فهم‌تر است.

 دعا و خواسته‌های روزه‌داران در درگاه الهی مستجاب می‌شود 

آیت‌الله شب‌زنده‌دار ادامه داد: دعا و خواسته‌های روزه‌داران در درگاه الهی مستجاب می‌شود، حالا که دعاهای روزه‌داران مستجاب می‌شود و با قلب‌های پاک و بدون کینه و قلب‌های روشن به معنویت باید از خداوند بخواهیم که برای روزه‌داری در این ماه ما را موفق کند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: باید از خداوند بخواهیم توفیق روزه‌داری داشته باشیم و همچنین در این ماه تلاوت کتاب الهی را روزی ما کند چون این ماه دارای ویژگی بسیار خاصی است.

وی گفت: امام رضا(ع) فرمودند در ماه مبارک رمضان در هر سه روز یک ختم قرآن کریم قرائت می‌کنم و علت اینکه کمی زمان می‌برد چون در هر آیه تأمل می‌کنم، انسان باید مقداری از شب و صبح و مقداری از عصر به تلاوت قرآن اختصاص دهد حتی به مدت ده دقیقه چون تلاوت قرآن دل را نورانی می‌کند.

 صله‌رحم سبب رحمت و برکت در زندگی انسان می‌شود 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: روایت درباره صله‌رحم بسیار زیاد است، صله‌رحم دارای ارزش و اهمیت بسیار بالایی در اسلام است و سبب برکات می‌شود، متأسفانه امروز صله‌رحم کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، متأسفانه پیوند وصله‌ها از بین رفته و یا بسیار کمرنگ شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjyveh.uqemxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما