جمعه ۲ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : 7602
علی‌رغم میل اعضاء؛

چرا انتخابات خانه مطبوعات استان قم برگزار نمی‌شود؟

قم نيوز : قم نیوز: شهریور 1391، یک سال از مهلت قانونی برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان قم خواهد گذشت. این‌که چرا با گذشت این همه مدت از مهلت قانونی، انتخابات خانه مطبوعات برگزار نشده است، سوالی است که معلوم نیست از چه کسی باید پرسیده شود؟
چرا انتخابات خانه مطبوعات استان قم برگزار نمی‌شود؟
سرویس فرهنگی قم نیوز: در میان درگیری هر روزه‌ای که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دارند، جای کمی برای پرداختن به فعالیت‌های صنفی وجود دارد. خبرنگار و سردبیر و مدیر مسوول، آن قدر درگیر هستند که فرصتی برای پیگیری کارهای شخصی خود ندارند. منظور از کارهای شخصی، کارهایی است که خیلی از ادارات و سازمان ها برای کارمندانشان انجام می‌دهند.

اموری مثل امور رفاهی، آموزش ضمن خدمت، پی گیری کارهای فوق العاده مانند بیمه تکمیلی، از جمله کارهایی است که حتی اگر رسانه‌ای وقت و سرمایه کافی برای آن داشته باشد، تنها برای کارمندان خود آن را انجام می دهد و البته اکثر رسانه ها چنین قدرتی را ندارند. برای این منظور، از سال‌ها قبل در مطبوعات، سندیکاهای کارگری شکل گرفته است. در ایران البته سندیکاهای کارگری، به هر دلیل، شکل نگرفته‌اند و به جای آنها، انجمن های صنفی با اسامی گوناگون تشکیل شده اند. یکی از این انجمن ها که در هر استانی حافظ منافع و پی گیر امور خبرنگاران و روزنامه نگاران است، خانه مطبوعات است.

این مقدمه را آوردم تا خوانندگان، گله نکنند که چرا خبرنگاران این قدر به دنبال امور شخصی خودشان هستند و از رسانه هایشان برای پی گیری استفاده می کنند. در واقع جز رسانه‌ها و محک قضاوت خوانندگان، تقریبا جایی برای پرسیدن سوالی که در لید این مطلب نوشته‌ام وجود ندارد. سوالی که مبنای اصلی نوشتن این مطلب است: چرا انتخابات خانه مطبوعات استان قم برگزار نمی شود؟

خانه مطبوعات استان قم، داستان‌های متعددی دارد که شاید بتوان یک نشریه کامل 48 صفحه‌ای را به آن اختصاص داد. خانه مطبوعات نخستین بار در قم به دست برخی از اهالی با سابقه مطبوعات و به صورت مستقل، تشکیل شد اما پس از چندی غیر قانونی اعلام شد و سپس اداره کل ارشاد استان قم، با همراهی برخی از معتمدین و افراد با سابقه مطبوعاتی استان قم، دوباره خانه مطبوعات را با اساسنامه ای جدید ـ که بهتر است فعلا حرفی از آن نزنیم! ـ شکل داد.

دور دوم فعالیت خانه مطبوعات ـ که با انتخابات اعضای هیئت مدیره آغاز شد ـ این امید را در دل روزنامه نگاران استان قم به وجود آورد که بالاخره نهادی برای پیگیری امور صنفی ایشان شکل گرفته است؛ اما علی رغم تمامی خدمات مثبتی که توسط خانه مطبوعات انجام شد، انتخابات آن در موعد مقرر قانونی شکل نگرفت.

در این میان در یک سال فعالیت قانونی خانه مطبوعات، این تشکل از نعمت داشتن یک مکان، علی رغم قول های مکرر مسوولین ارشاد، بهره مند نشد. در واقع خانه مطبوعات استان قم، هنوز هم سقف ندارد و هیئت مدیره آن به صورت سیار انجام وظیفه می کند! اگر چه اداره کل ارشاد هر از چند گاهی به طور شفاهی قول تهیه جای مناسب را می دهد؛ ولی به نظر من، همین که منتظر تخصیص جایی از سوی اداره کل ارشاد قم باشیم، یعنی میخ را به تابوت خانه مطبوعات کوبیده ایم، چرا که با اهرم تهیه جا، تا به حال روزنامه نگاران قم به شدت بازی داده شده اند.

شایعات متعددی درباره علت عدم برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان قم وجود دارد که بهتر است به خاطر آرام ماندن فضا به آن ها اشاره نکنیم. اما در صورت تایید شدن برخی از آنها مانند قصد برخی در تشکیل تشکل موازی دیگری، قطعا عوامل دست اندرکار چنین فعالیت هایی را به جامعه مطبوعاتی استان قم معرفی خواهیم کرد.

در این میان تمامی اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات و معاون مطبوعاتی اداره کل ارشاد اسلامی قم، در گفتگوهای متعدد، تمایل خود را بر برگزاری انتخابات اعلام کرده اند. اما معلوم نیست چه کسی مانع برگزاری انتخابات است؟

در این میان یک شبهه حقوقی به برگزاری انتخابات وارد شده است و آن این است که هیئت مدیره فعلی به خاطر سپری شدن زمان تصدی خود، حق برگزاری انتخابات را ندارند و باید برگزاری آن را مثلا به اداره کل ارشاد قم بسپارند. پاسخ این سوال که علت طرح آن مشخص می باشد! این است که هیئت مدیره هر تشکل و شرکتی تا زمان برگزاری انتخابات، دارای صلاحیت است و اگر برگزاری انتخابات به دلیلی به تعویق بیفتد، از آنجا که در مدت تعویق برگزاری، کارهای آن تشکل نباید تعطیل شود، صلاحیت آنها به این مدت نیز تسری می یابد. در واقع هیچ کسی جز هیئت مدیره و اعضای خانه مطبوعات، صالح به برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان قم نیستند و اگر دیگران دست به این کار بزنند، تخلف آشکار اداری مرتکب شده اند که با طرح شکایت حتی یکی از اعضای خانه مطبوعات، ممکن است به انفصال موقت از خدمت محکوم شوند.

وقت آن رسیده است که هیئت مدیره خانه مطبوعات، بی توجه به فشارهای بیرونی، با همکاری روزنامه نگاران و رسانه های قم، انتخابات جدید را برگزار کند. در واقع تا وقتی که روزنامه نگاران قمی، کارهایشان را به دست خود نگیرند، همین آش و همین کاسه برقرار خواهد بود.

در راستای برگزاری انتخابات، قم نیوز آمادگی آن را دارد که بخشی از دفتر خود را به شکل موقت در اختیار خانه مطبوعات قرار دهد تا ضمن برگزاری جلسات لازم برای انجام مقدمات انتخابات، امور فعلی خانه مطبوعات نیز به پیش برود.

به این امید که مراسم امسال روز خبرنگار، به دست خانه مطبوعات استان قم و با مدیریت روزنامه نگاران قمی و در عین حال با حمایت اداره کل ارشاد قم و حضور مسوولین محترم از جمله استاندار و نمایندگان استان قم برگزار شود.

انتهای پیام / 101
https://qomnews.ir/vdcg.z9urak93xpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما