شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : 9826
منبع : تبیان

به بهانه روز تکریم بازنشستگان

قم نيوز : قم نیوز: «روز خانواده و تکریم بازنشستگان» از سال 86 در تقویم رسمی درج شده است. علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است عنوان شده است.
به بهانه روز تکریم بازنشستگان
سرویس جامعه و سیاست قم نیوز، بازنشستگي، حادثه مهمي در چرخه زندگي فرد است و افراد با بازنشسته شدن بايد قادر به پذيرفتن اين انديشه شوند که مي توانند به طور موفق و با سربلندي به عنوان يک فرد کامل، بدون آن که اشتغالي داشته باشند، به زندگي ادامه دهند. اين دوران، امکان تصميم گيري گسترده اي را در مورد زندگي شخص فراهم مي آورد که اگر اين تصميمات خوب اتخاذ شوند، فرد، سازمان و جامعه در مجموع منتفع مي شوند. گروهي دوران بازنشستگي را به عنوان(نقش بي نقشي) مي خوانند زماني که اگر آغاز آن با برنامه ريزي و دقت همراه نباشد، ثمري جز افسردگي و احساس بي حاصلي براي شخص بازنشسته به همراه نخواهد داشت.


براي مقابله با حس تنهايي در سالمندان، بايد از شيوه هاي مشاوره شناختي با فرد و آموزش جامعه به منظور تغيير نگرش نسبت به سالمندي بهره گرفت. بازنشستگان، منبعي از خاطرات و تجارب تلخ و شيرين گذشته هستند که نبايد بدون استفاده باقي بمانند. رويکرد داستان گويي و نقل تجارب و خاطرات گذشته، توسط بازنشستگان، افزون بر اين که نسل حاضر را در جريان وقايع موثق گذشته قرار مي دهد، باعث مي شود تا آنان در جامعه نقش شايسته و به حقي براي خود به دست آورند. توجه به نيازهاي مادي و معنوي بازنشستگان، ايجاد زمينه هايي براي حضور پر فايده آنان در صحنه کارهاي اجرايي با توجه به تجربيات، تخصص ها و توانايي ها، در نظر گرفتن امکاناتي براي گذراندن اوقات اين عزيزان، ايجاد تشکل ها، انجمن ها و گردهمايي هايي با سرلوحه قرار دادن برنامه هاي فرهنگي و آموزشي متناسب با شرايط آنان، ايجاد تسهيلات بهداشتي درماني، استفاده از وام ها و قرض الحسنه هايي مناسب با شرايط آنان و دادن نقش هاي پر رنگ و کليدي در خانه و خانواده به آن ها از جمله امور ضروري و پر اهميتي است که براي سلامت روحي و رواني و جسماني آنان توسط دولت و خانواده ها بايد مد نظر قرار گيرد.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcg.x9yrak973pr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما