سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : 11392

فرمانروایی قلیان در اوقات فراغت جوانان کهک

قم نيوز : قم نیوز: وقتی در شهر کهک هیچ امکانات فرهنگی و تفریحی وجود ندارد، تنها تفریح جوانان کشیدن قلیان است. کهک هم مثل شهر قم پر از جوان است؛ باید فکری به حال آنها کرد.
فرمانروایی قلیان در اوقات فراغت جوانان کهک
به گزارش قم نیوز، هنگامی که موضوع گزارش را با جوانان در میان می‌گذارم، استقبال نمی‌کنند و بر این باورند که این مباحث هیچ خیری برای آنها ندارند. مشکلات کهک آنچنان کم نیست که در یک گزارش جمع شود اما بر آن شدیم گوشه‌هایی از مواردی که جوانان را در بر می‌گیرد از زبان خودشان بشماریم تا تلنگری باشیم برای مسئولان. به این امید که به این درخواست‌ها پاسخ گویند.

امکانات باشد جوانان خلاف‌کار نمی‌شوند
سئوالاتم را با تقی اسماعیلی که برای تفریح به پارک لاله آمده بود، شروع کردم. نظرش را پیرامون امکانات موجود در کهک پرسیدم کوبنده پاسخ داد که کهک هیچ امکاناتی ندارد و ادامه داد که هر چه امکانات فرهنگی و تفریحی بیشتر باشد، طبیعی است که جوان‌ها کمتر به دنبال کارهای خلاف می‌روند.

از او می‌خواهم که راحت‌تر صحبت کند و حرف دلش را بزند می‌گوید: «چند روز است که عصرها به این پارک می‌آیم. وقتی چند نفری دور هم جمع می‌شویم، مسلم است که اگر رفیق آدم سیگار تعارف کرد بالاخره بعد از دو سه دفعه می‌گیرد و یواش یواش سیگاری و دودی می‌شود و...؛ اگر کمی امکانات و کلاس‌های فرهنگی را زیادتر کنند، می‌تواند در سرگرمی جوانان بسیار موثر باشد.

وی معتقد است: ۹۰ درصد کسانی که به خلاف کشیده می‌شوند، علتش را می‌توان در بیکاری آنها جستجو کرد.

کهک هیچ تفریح‌گاهی ندارد
محمد جوان ۱۸ ساله‌ای است که به جمع ما می‌پیوندد و می‌گوید: امکانات تفریحی مناسبی در شهر کهک وجود ندارد، می‌خواهم بگویم که کهک اصلا هیچ تفریح‌گاهی ندارد. من خودم بچه کهک هستم اما در تهران ساکنم. وقتی که به کهک می‌آیم باید کنج خانه بنشینم. اصلاً نمی‌دانم کجا بروم؟

وی در ادامه پارک لاله را به عنوان تنها پارک کهک مثال می‌زند که با توجه به فضای بسیار کوچکی که دارد جوان‌ها مجبورند چه برای رفع خستگی، استفاده از سایه درختان، استفاده از محیط آرام پارک برای درس خواندن و چه برای تنفس در محیطی پاک به اینجا پناه ببرند اما می‌بینیم که پنجشنبه و جمعه هم همین پارک به دلیل حضور خانواده‌های زیاد، از جوانان دریغ می‌شود.

وی اضافه می‌کند: با توجه به این وضعیت ترجیح می‌دهم به کهک نیایم. کمبود امکانات تفریحی جوانان را به فساد می‌کشد.

محسن جوانی ۱۹ ساله و محصل است. می‌گوید: وقتی در شهر کهک هیچ امکانات فرهنگی و تفریحی وجود ندارد، تنها تفریح جوانان کشیدن قلیان است. همین عاملی برای سوق دادن جوانان به سوی فساد و تباهی است.

پدر و پسری در حال گفت‌وگو و قدم زدن هستند. جلویشان را می‌گیرم و راجع به موضوع گزارش با آنها صحبت می‌کنم. ابتدا از جواب دادن طفره می‌روند اما به شرطی قبول می‌کنند که صدایشان را ضبط نکنم. خود را علی ۱۷ ساله معرفی می‌کند و می‌گوید: مگر از کره مریخ آمدی که این سئوالات را می‌پرسی، مثل اینکه خودت بچه این منطقه نیستی؟! کهک یک پارک دارد و حضور خانواده‌ها جایی برای جوانان نمی‌گذارد. آخر هفته‌ها با موتورسیکلت گشتی می‌زنیم و برخی از مواقع هم در باغ‌ها جمع می‌شویم و قلیان می‌کشیم! این کل تفریح ماست.

هفته‌ای یک بار برای تفریح به قم می‌رویم
زهرا ۱۶ ساله هم می‌گوید: تفریح من این است که هفته‌ای یک بار با مادرم به قم می‌روم و بعضی وقت‌ها برای خودم خرید می‌کنم، همین. می‌گویم از مسئولین استان چه توقعی دارد؟ می‌گوید: یا سال تحصیلی را زیاد کنند که اقلاً سرگرم درس و تحصیل شویم، یا اینکه امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی مناسبی برای ما ایجاد کنند. مادرش که خانمی میانسال است وارد صحبت می‌شود و می‌گوید: مگر بچه‌های ما گناه کردند که توی این شهر به دنیا آمدند؟! من واقعاً دلم به حال دخترم می‌سوزد. هیچ امکاناتی در کهک نیست. به خصوص برای دختران که اصلاً امکاناتی وجود ندارد، آنان باید فقط در خانه بمانند و به برنامه‌های تلویزیون نگاه کنند و حسرت بخورند. کاش مسئولان با خانواده خود چند ماهی در این شهر زندگی کنند، ببینند امکان زندگی وجود دارد یا خیر؟! کهک فقط از شهر بودن نامش را دنبال خود یدک می‌کشد، امکانات روستا هم در آن وجود ندارد.

مسئولین شهر باید بومی باشند
حکیمی دانشجوی ۲۰ ساله کهکی که در قم تحصیل می‌کند معتقد است: وقتی مسئولان ارشد شهر از خارج کهک آمده‌اند که دیگر توقعی از آنها نیست. آخر مگر چند درصد مسئولان بومی هستند که مشکلات ما را بدانند. فلان مدیر دغدغه‌اش حفظ سمت است نه جلب نظر رعیت. من توقع دارم که مدیران کهک، بومی باشند تا کهک را دریابند.

وی اضافه کرد: اگر یک برگ روزنامه یا یک جلد کتاب در شهر کهک بخواهی، به سختی پیدا می‌شود و باید برای تهیه آن به قم بیایی. برای من سئوال است، مگر آوردن چند نسخه روزنامه در این شهر چه هزینه‌ای برای مسئولین دارد که از آن هم دریغ می‌کنند.

هیچ فضایی برای جوانان در کهک وجود ندارد
محمدرضا عربشاهی رئیس شورای اسلامی شهر کهک ضمن انتقاد از نبود مکان‌های ورزشی و تفریحی برای جوانان می‌گوید: در شهر کهک دو ورزشگاه وجود دارد که با توجه به نبود امکانات، قابلیت استفاده ندارد.

عربشاهی افزود: در ضمن همه جوانان که ورزشکار نیستند؛ شاید جوانی باشد که اهل سینما و تفریحات دیگر باشد، شاید یک جوان به بازی‌های کامپیوتری علاقه داشته باشد، در شهر کهک هیچ امکاناتی برای جوانان نیست.

وی با اشاره به اینکه همه تفریحات جوانان منطقه کهک استفاده از قلیان شده است، اضافه کرد: مجموعه شورای شهر کهک واقعاً نگران جوانان است، شهر کهک هیچ فضایی برای جوانان ندارد، جوانان کهک اگر بخواهند اوقات فراغت خود را پر کنند، باید به سمت قلیان و دیگر ناهنجاری‌ها روی بیاورند.

رئیس شورای اسلامی شهر کهک با تاکید بر اینکه پارک فضایی برای تفریح جوانان نیست ادامه داد: پارک لاله شهر کهک تقریباً مکانی برای استفاده اهالی بخش شده است و جایی برای جوانان نیست. مردم به پارک می‌آیند که در یک محیط آرام از کنار هم بودن لذت ببرند، ولی جوان یک جایی می‌خواهد که انرژی خود را تخلیه کند.

وی افزود: وجود کتابخانه در شهر لازم است که ما در شهر کهک کتابخانه هم داریم، ولی این اماکن برای افراد خاص است، ما باید برای همه جوانان برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم آنان را از ناهنجاری‌ها دور کنیم.

این سخنان در حالی از سوی رئیس شورای اسلامی شهر کهک مطرح می‌شود که این شهر با وجود نزدیکی به قم از مشکلات جدی رنج برده و برنامه جدی هم از سوی نهادها و دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات این بخش پیش‌بینی نشده است.

به نظر می‌رسد باید دستگاه‌های فرهنگی یا نسبت به دایر کردن نمایندگی‌های خود در این شهر اهتمام داشته باشند و یا اگر نمایندگی در این شهر دارند، نسبت به تقویت آن اهتمام کنند. به هر حال جوانان این منطقه هم حق دارند که از فرصت جوانی به بهترین شکل استفاده کنند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcf0mdy.w6dy1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

ابرقوئی
کهک واقعا هیچ امکاناتی نداره. من فکر می کنم کسی که این گزارش رو تهیه کرده خودش حتما بچه کهک چون خیلی خوب تونسته به همه مشکلات جوونای کهک بپردازه. من واقعا تشکر می کنم.