شنبه ۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : 24808
در پی عدم موفقیت مونوریل، مترو و پل جمهوری

چرا پیمانکاران بزرگ کشور از قم فرار می‌کنند؟

شهر کریمه اهل بیت(س)، بهشت پیمانکاران ناموفق و ضعیف شده است
قم نيوز : قم نیوز: با ایجاد شرایط نامناسب برای پیمانکاران بزرگ کشور نظیر مپنا، کیسون و جهاد نصر، قم به بهشت پیمانکاران ضعیفی چون شرکت دی و شرکت های کم بنیه استان تبدیل شده است.
چرا پیمانکاران بزرگ کشور از قم فرار می‌کنند؟
به گزارش قم نیوز و به نقل از پایگاه خبری قم خبر، قم شهر مظلومی است و این مظلومیت که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است، در بعد از پیروزی انقلاب نیز به دلایل مختلف ادامه یافته است.
 
اگر قبل از انقلاب کمبود اعتبارات، مشکل اصلی قم بود، بعد از انقلاب، ضعف مدیریت مشکل بعدی بود و اکنون که در دهه چهارم انقلاب اسلامی به سر می بریم، فساد، رشوه خواری و رانت خواری و باندبازی به ضعف مدیریت اضافه شده است.
 
در واقع اگر مدیری هم بخواهد کار کند، مجموعه های اطراف وی که از قدیم وجود داشته اند، اجازه چنین کاری را نمی دهند و ایده های خوب را به قهقرا می برند.
 
نگاهی به چند پروژه بزرگ عمرانی قم که اکنون کم و بیش به گل نشسته اند، نشان می دهد که شهر مقدس کریمه اهل بیت(س) در دستان مدیران بی کفایت و کارگزاران رشوه خوار و رانت خوار گرفتار شده است. 
 
مترو قم، از تخلف در شروع کار تا انتخاب دایه چینی!
 پروژه مترو قم نشان بارز تعجیل مدیران قم برای شروع یک پروژه بزرگ در مقیاس چند هزار میلیارد تومان و عدم پیش بینی بودجه یا ادامه آن است. 
 
این پروژه ابتدا به سبب تعجیل مدیران وقت شهرداری و استانداری قم، بدون تصویب بودجه در لایحه بودجه آغاز به کار کرد که همین باعث احضار شهردار سابق قم به سازمان بازرسی کل کشور و معرفی وی به دادگاه گردید زیرا برای راه اندازی آن، مبالغی از سر فصل های دیگر هزینه شده بود.
 
از سوی دیگر پیمانکار انتخاب شده برای این پروژه بدون مناقصه، وارد کار شد که البته مقامات شهرداری از توانمندی آن در مقابله با تحریم سخن می گویند اما مشخص نیست چرا این پیمانکار توانمند بدون رعایت مقررات قانونی ابتدا شروع به کار کرد و سپس در مناقصه برنده شد.
 
ناتوانی پیمانکار از تامین مالی پروژه که البته به عهده وی نیز قرار نداشت، باعث شد تا این پروژه چندین بار تعطیل شود و هر بار با فشارهای بیرونی تکان اندکی بخورد. البته در این میان مقامت شهری قم، از تبلیغ پیشرفت این پروژه فروگذار نکردند اما چه سود که خشت اول این پروژه نادرست گذاشته شده است و حالا به دنبال دایه چینی برای آن هستند و می خواهند از فاینانس چینی برای ساخت مترو قم استفاده کنند.
 
شاید اگر استاندار وقت، آقای موسی پور و شهردار وقت، آقای عابدینی پور، اندکی صبر می کرد و اجازه می داد دیگر پروژه ها پیشرفت داشته باشند، امروز پروژه مترو قم با گذشت چهار سال، حداقل به پیشرفت 20 درصد می رسید!
 
مونوریل قم، اسیر سیاست بازی
 مونوریل قم داستان دیگری دارد. پروژه ای که در بدو شروع اسیر سیاست بازی شد و این مسئله تا همین امروز نیز آن را رها نکرده است. باند سیاسی مخالف دولت دهم که هم اکنون به قدرت رسیده است، در رسانه هایی چون 19 دی و خبرگزاری مهر تمام تلاش خود را بر توقف این پروژه به هر دلیل ممکن، از مخدوش کردن نمای حرم تا آسیب رسانی لرزش حرکت مونوریل به آستان مقدس گرفته تا مشکلات پایه های مونوریل در رودخانه، انجام داد اما از آنجایی که این پروژه برای مردم قم منفعت زیادی دارد، موفق نشد.
 
با گذشت چهار سال از زدن کلنگ این پروژه، پیشرفت 90 درصدی عملیات سیویل و ورود یک نیم ست از ناوگان، نشان از عزم پیمانکاران و کارفرمایان برای اتمام آن دارد اما بی کفایتی مدیریتی در استان باعث شده است که بودجه مناسب در گام های آخر برای حل مشکلات این پروژه تخصیص نیابد.
 
در طول مسیر پروژه نیز، مدیران استان و اعضای شورای شهر، بیشتر از آن که عمل کنند، حرف زدند و اگر اراده پیمانکار بر پیشرفت و تحویل سریع کار نبود، شاید پیشرفت 90 درصدی سیویل پروژه پیش نمی آمد.
 
بگذریم از این که در راه همین پیشرفت نیز، درخواست های عجیب و غریب از خودرو گرفته تا چیزهای دیگر از پیمانکار به عمل آمد که انتشار فهرست آنها می تواند نشان دهنده سلیقه برخی مدیران دستگاه ها در قم باشد!
 
پل جمهوری، اسیر دست رانت خواری و فساد اداری
 در این میان پروژه ای که گریه آور است، پل جمهوری است. قرار بود این پل، یک سازه کابلی منحصر به فرد در خاورمیانه باشد و ظرف 18 ماه با همه رمپ ها و لوپ ها تحویل شهرداری قم شود. طراحی آن از ابتدا به شکل منحصر به فرد توسط شرکت کیسون صورت گرفت و سپس طرح طراحی شده، به مناقصه رفت. 
 
نخستین نکته جالب در این طرح، مبلغ مناقصه یعنی 45 میلیارد تومان بود که مشخص نیست معاونت فنی شهرداری قم از کجا به آن رسید! مبلغی که برای ساختن سازه کابلی کم و برای ساختن سازه فعلی بیش از نیاز است.
 
نکته جالب و دردآور بعدی، رد شدن طرح شرکت جهاد نصر در مرحله قبل از باز شدن پاکت های مناقصه است. این شرکت یک طرح مشابه طرح اجرا شده فعلی ارائه کرده بود اما به دلیل متفاوت بودن موضوع مناقصه، از جلسه به بیرون هدایت شد.
 
در ادامه پاکت های مناقصه باز گردید و شرکت دی با ارائه مبلغ 42 میلیارد تومان و زمان 24 ماه برنده اعلام گردید. شرکت کیسون، طراح سازه کابی که تخصص زیادی در پل ساختن دارد و مجموعه پل های یادگار امام در تهران، نمونه خوبی از فعالیت های این شرکت است، مبلغ 62 میلیارد تومان و زمان 18 ماه را پیشنهاد کرده بود که البته با قیمت اصلی مد نظر شرکت، 5 میلیارد تومان اختلاف داشت و این اختلاف مبلغ را مهندس انصاری، مدیر اصلی شرکت کیسون به خاطر شهر مقدس قم تخفیف داده بود.
 
مشخص است که سازه کابلی با 42 میلیارد تومان قابل ساخت نیست و از این رو از فردای برنده شدن شرکت دی که زیر مجموعه بنیاد مستضعفان و جانبازان است، تلاش های این شرکت و حامیان آن در معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم برای تغییر این طرح بدون برگزاری مناقصه مجدد آغاز شد.
 
یکی از دلایل اصلی تغییر سازه کابلی، این بود که ارتفاع بازوهای سازه زیاد است و کابل های این سازه، جلوی نمای حرم را از طرح بلوار امین می گیرند! برای این کار انیمیشنی نیز طراحی شد اما در مرحله اول، انیمیشن ساز نتوانسته بود به خوبی از عهده نشان دادن مخدوش شدن نمای حرم کریمه اهل بیت(س) بر بیاید و به وی دستور دادند که کابل ها را کلفت تر کند!
 
ترکیب انیمیشن خیالی و تلاش های معاونت وقت فنی و عمرانی شهرداری قم با همکاری برخی از اعضای شورای شهر سوم قم، باعث شد بدون برگزاری مناقصه مجدد، لقمه 42 میلیارد تومانی پل جمهوری به شرکت دی داده شود و پل مجددا طراحی شود. 
 
پل فعلی در حال ساخت، حداکثر 35 میلیارد تومان و زمان ساخت 16 ماه را نیاز داشت اما به بهانه های متعدد از جمله مشکل تملک زمین های اطراف و از سوی دیگر عادت همیشگی پیمانکار این پل در زخمی کردن کار و کش دادن، پس از گذشت 20 ماه، پل پیشرفتی نداشت و سپس با مشکلات اقتصادی، همه چیز گران شد و بهانه اصلی به دست شرکت دی داده شد تا اکنون با زخمی کردن کار و پیشرفت واقعی زیر 50 درصد، مدعی تمام شدن بودجه پل باشد.
 
نهادهای نظارتی بهتر است رابطه بین معاونت فنی و عمرانی وقت شهرداری قم که از دوستان مهندس عابدینی پور، شهردار وقت قم و عضو فعلی شورای شهر هست را با مهندسان و مدیران شرکت دی بررسی کنند تا متوجه شوند چرا چنین پیمانکار ضعفیی، در بهترین حالت تنها به خاطر دوستی و رابطه سابق انتخاب شده است و چرا قم باید این چنین ضرر کند؟
 
قم، بهشت پیمانکاران ضعیف و جهنم شرکت های بزرگ و موفق!
 حال به ابتدای این گزارش می رسیم و مشخص شد که ترکیبی از بی کفایتی، باند بازی و فساد اداری باعث شده است تا پیمانکاران بزرگ دیگر به قم نیایند! پیمانکارانی که پروژه ها را سریع انجام می دهند یا در صورت نیاز، از نقدینگی بالایی برای پیش برد کارها برخوردار هستند.
 
بیم آن می رود که سرنوشت پروژه بدنه بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز به همین منوال پیش رود و بلوار معنوی و آیینی وصل کننده حرم و جمکران، به محیطی مناسب برای فعالیت های غیر مشروع اقتصادی شرکت های ضعیف تبدیل شود.
 
شالوده این کار نیز با پنهان کاری کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر قم و معاونت فنی شهرداری به همراه معاونت سرمایه گذاری شهرداری نهاده شده است و هر از گاهی از شرکت شالکه کیش یا قرارگاه قائم به عنوان پیمانکار پروژه پیامبر اعظم(ص) نامبرده می شود اما دریغ از ذره ای اطلاعات اساسی که به شهروندان قم داده شود.
 
انتهای پیام/105
https://qomnews.ir/vdcbwwb5.rhbagpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

حسن
عالی بود
من می خوام بگویم این ها فقط به خاطر بی کفایتی مسئولین به اصطلاح ارزشی قم هست که چنین اتفاقاتی در قم عادی هست.