دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : 29385
گزارش قم نیوز از سومین جلسه کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان قم؛

کمبود نقدینگی و نیروی اقتصادی دو مشکل عمده مرکز رشد دانشگاه قم

قم نيوز : قم نیوز: نماینده مرکز رشد دانشگاه قم کمبود نقدینگی و کمبود نیروی اقتصادی را دو مشکل عمده مرکز بیان کرد و خواستار حمایت اقتصادی گردید.
کمبود نقدینگی و نیروی اقتصادی دو مشکل عمده مرکز رشد  دانشگاه قم
به گزارش قم نیوز، سومین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان قم صبح امروز در سالن اجتماعات فرمانداری با ریاست ذبیح‌الله عبدالهی برگزار شد.

در ابتدای جلسه نماینده پست‌بانک گزارش کوتاهی در خصوص ایجاد صندوق مالی روستایی ارائه نمود و عنوان کرد: ۱۵ روستا بنا شده است که در آن‌ها صندوق مالی خرد روستایی ایجاد شود و تا به ‌حال تنها در بخش کهک و فقط در ۳ روستا این صندوق راه‌اندازی شده است.

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قم به ارائه گزارش این سازمان در خصوص اجرای آئین نامه مشاغل خانگی در سطح قم پرداخت و اظهار داشت: بحث تولید علوفه به طریق آبکش در واحدهای گلخانه‌ای مطرح‌شده است اما چون این روش با پرت علوفه همراه است از این روش به عنوان یک روش نوین نمی‌توان استفاده نمود.

هادی مؤمنی نسب با اشاره به عملیاتی شدن مشاغل خانگی از ابتدای سال ۹۱ تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۱ تا پایان سال ۹۳ در خصوص ماهیان زینتی ۶۵ فقره، امور دام ۳۶ فقره، پرورش زنبور عسل ۴۸ فقره، تولید قارچ ۳ فقره و تولیدات گیاهی ۷۳ فقره مجوز صادرشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قم بابیان اینکه دستورالعمل جدید مجوزها تک امضایی شده است گفت: بحث دو امضایی با امضای مدیرکل تعاون حل‌شده است و تک امضایی گردیده است همچنین نرخ سود از ۴ درصد به حداقل ۲۲ درصد رسیده است.

اکبر رشیدی در رابطه با صدور مجوزهای اشتغال گفت: در خصوص مجوزهای اشتغال درزمینهٔ خیاطی، قالی‌بافی و کامپیوتر مجوز دو امضایی صادر شد و این اجازه به کمیته امداد داده نشد و حتی دستگاه‌های اجرایی مثل جهاد کشاورزی زیر بار نرفت و در این رابطه مشکلات عمده در خصوص محدودیت رشته‌هایی است که به کمیته امداد معرفی‌شده‌اند.

مؤمنی نسب در صدور مجوز به خصوص مرغداری‌ها و مراکز تولیدی در روستاها گفت: صدور مجوز این مراکز باید بر اساس اصول صورت بگیرند وسازمان دامپزشکی معتقد به ضابطه‌مند شدن است و باید کلیه فعالیت‌های دامداری در روستا تأییدیه سازمان جهاد کشاورزی داشته باشند.

در ادامه در خصوص اعتبارات کمیته امداد در مورد رشته‌های نام‌ برده شده رأی‌گیری شد و قرار بر این شد که من‌بعد مجوزهای مربوط به کمیته امداد سازمان بهزیستی مستقیماً به اداره کار برود و تسهیلات خرد به روستایان داده شود و بقیه طرح‌ها به دستگاه‌های مربوطه با امضای جهاد کشاورزی برود و پرداخت تسهیلات صورت بگیرد.

سپس در رابطه با عدم استقبال از مشاغل خانگی بحث شد و عنوان شد که در رابطه با مشاغل خانگی استقبال صورت نگرفته است و باید اگر طرح‌هایی در رابطه با مشاغل خانگی هست طرح‌ها مطرح و اگر می‌خواهند از صندوق مهر امام رضا (ع) استفاده کنند باید منابع آن تأمین شود تا اینکه وام پرداخت گردد.

صدور مجوز اجرای طرح اشتغالزایی بسته‌بندی سبزیجات و میوه‌جات

در ادامه جلسه طرحی در رابطه با اشتغال‌زایی (بسته‌بندی سبزی‌ها و میوه‌جات) مطرح گردید و نماینده سازمان غذا و دارو به مخالفت با این طرح پرداخت. دلیل مخالفت این نماینده از طرف سازمان غذا و دارو این بود که ناحیه صنعتی زوم بندی نشده است و باید حداقل فاصله قانونی با کارخانه سنگ‌بری، انبار ضایعات، شرکت ریسندگی و شرکت یخچال سازی رعایت شود.

این بیانات با مخالفت آقای عبدالهی مواجه شد و اظهار داشت: در رابطه با این طرح به دلیل اشتغال‌زا بودن آن نباید سخت‌گیری شود و تنها بعد آلودگی کارخانه دیده نشود و بایستی به نوع صنعت هم نگاه کرد. در نهایت مجوز اجرای این طرح داده شد.

کمبود نقدینگی و نیروی اقتصادی دو مشکل عمده مرکز رشد

چهارمین صورت‌جلسه گزارش مرکز رشد دانشگاه قم در خصوص برنامه‌ها و پیشنهاد‌ها و ارائه راهکارها به منظور توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری در سطح شهرستان بود که توسط آقای مدبری ارائه شد.

مدبری گفت: اساس بنیان این مرکز حمایت از کسانی است که درزمینهٔ دانش بنیان کار اقتصادی می‌کنند هست که با بررسی اولیه از ایده با رعایت سه اصل دانش بنیان بودن، اقتصادی بودن و داشتن گروه اقتصادی تحت حمایت قرار می‌گیرند.

نماینده مرکز رشد دانشگاه قم کمبود نقدینگی و کمبود نیروی اقتصادی را دو مشکل عمده مرکز بیان کرد و خواستار حمایت اقتصادی گردید.

در پایان جلسه قرار بر این شد مرکز رشد دانشگاه قم ۹ مورد از طرح‌ها را که به‌طور مشخص نیاز به پول‌دارند معرفی کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgnw9x.ak9y74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما