سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : 29414

ماهی قرمز، مهمان زبان بسته عید

قم نيوز : قم نیوز: عموم مردم این موجود زیبا را ماهی شب عید می دانند و معتقدند عمر آن نهایتا دوسه ماه بیشتر نیست درحالی که ماهی قرمز، ماهی شب عید نیست و شیشه عمرش به دست ماست و درصورت فراهم کردن شرایط مناسب برای این جاندار، عمر مفیدش شش تا هشت سال است که البته می‌تواند تا 20 سال نیز عمر کند و به وزن 4.5 کیلوگرم و طول 60 سانتی متر برسد.
ماهی قرمز، مهمان زبان بسته عید
به گزارش قم نیوز، در ایران پس از ورود اسلام آن را با نام عربی خود یعنی سمک می شناختند و به دلیل زنده بودن و حر کت کردنش دم دم های نوروز معروف می شود و یکی از اصلی ترین میهمان های سفره هفت سین ایرانی ها است ایرانیان ماهی راهنگام حلول سال نو بر سرسفره هفت سین می گذارند تا سال از برج حوت به برج حمل تحویل شود و حضورش همراه با شادی آرامش و زیبایی است ماهی قرمز، ماهی سرخ، ماهی طلایی، زر ماهی، طلا ماهی، ماهی حوض یا گلدفیش(fish gold)با نام علمی خود یکی از زیبا ترین نوع ماهی ها است که تاریجی چند ساله را پشت سر نهاده است .کشورچین را خواستگاه آن معرفی می کنند ودر حال حاضر بیش از صد گونه مختلف ازاین نوع ماهی در جهان وجوددارد .ودر اکثر کشور های دنیا حتی قاره آمریکا این حیوان دوست داشتنی گسترش یافته است.

ماهی قرمز بومی کشور هایی چون چین، ژاپن، هنگ کنگ، لائوس و ماکائو است اما با توجه به شواهد موجود چینی هانخستین کسانی بودند که حدود هزار سال قبل مبادرت به نگهداری و پرورش ماهیان زینی کردند. اما ژاپنی ها نیز که علاقه زیادی به این ماهی داشتند علوم مربوط به تکثیر پرورش و ایجاد رنگ های زیبا در این ماهی را کامل تر کردند.
ماهی قرمز در اواسط قرن ۱۷به اروپا معرفی شد و اولین کتب و نوشته ها در این رابطه مربوط به اواسط قرن ۱۹است.

۸۰سال پیش به همراه ورود چای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی است به سفره هفت سین مراسم عید نوروز ایران وارد شد ، در ایران پس از ورود اسلام ماهی را به نام عربی خود یعنی سمک می شناختند و به دلیل زنده بودن و حرکت کردن ماهی آن را به هفت سین افزوده اند. تجارت ماهی قرمز مدت هاست که دردوره زمانی ۱۵اسفند ماه تا ۱۵ فروردین شکل می گیرد تجارتی که محصول آن هیچ ریشه ای در تاریخ باستانی عید نوروز ایرانی ندارد .

حتی در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری عشق ویا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها می شد تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند. و اگر نگاهی به تابلوی معروف هفت سن کمال الملک در کاج گلستان بیندازیم می بینیم که ماهی قرمز را میان سفره هفت سین طراحی نکرده است.

اما مجسمه های کوجک ماهی قرمز از دوره هخامنشی وقبل از آن و نقش ماهی قرمز بر ظروف دوره ساسانی این احتمال را هم میدهد گونه هایی از اینها ماهی ها از ایران وبین النهرین به چین برده شده است و آن هاهم در تولید ماهی های قرمر زینتی پیشتاز و موفق شده اند.
در قدیم مردم ماهی قرمز را در طول سال در خانه‌های خود نگه می‌داشتند و شاید به همین دلیل است که این ماهی‌ها، ماهی حوضی نیز نامیده می‌شوند.

خانواده‌ها به شکل سنتی از تنگ‌های گرد و کروی و شبه کروی و فاقد ضلع به‌عنوان زیستگاه ماهی استفاده می‌کنند. اما ماهی قرمز در ظروفی این چنینی قدرت جهت یابی خود را از دست می‌دهد و ضلعی را نمی‌یابد تا باز تاب موج برگشتی آب را پی گیرد.
از این جهت بهتر است از ظروفی با دیگر اشکال هندسی استفاده شود. اگر دقت کنید عمدتا ماهی‌های قرمز پس از چرخیدن به دور تنگ در کف تنگ به شکلی ایستایی باقی می‌مانند. هر چه ظرف نگهداری بزرگ‌تر باشد تحرک و اکسیژن بیشتری را برای ماهی به ارمغان خواهد آورد.

ظروف فلزی زیستگاه مناسبی برای ماهی‌ها محسوب نمی‌شوند.م یزان تراکم ماهیان در ظرف نگهداری آنان از عوامل بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود، زیرا علاوه بر این‌که تراکم زیاد به‌عنوان یک استرس محسوب می‌شود، باعث افزایش انتقال بیماری‌ها شده، و آلودگی آب و رقابت ناسالم غذایی را نیز باعث می‌شود.

ماهی قرمز باید به‌صورت طبیعی از آفتاب استفاده کند. برخی افراد با توجه به محدودیت‌های زندگی آپارتمانی ظرف نگهداری ماهی را مدت‌های طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌دهند که این امر باعث سوختن پوست ماهی و بروز مشکلات بعدی می‌شود.

ماهی قرمز براثر ضربه‌ای هرچند کوچک به تنگ و یا صدای تولیدشده در محیط به‌شدت می‌ترسد و سکته می‌کند.دستکارى ماهى توسط افراد در هنگام جابه‌جایی و... به‌خصوص توسط کودکان علاوه بر اینکه باعث آسیب دیدن پوشش سطحى ماهى شده و ماهى را نسبت به باکترى‌ها و انگل‌هاى آب حساس و آسیب‌پذیر مى‌کند، باعث بروز گرانولوم پوستى مى‌شود.

دربدن این ماهى‌ ممکن است نوعى موجود زنده با نام مایکوباکترى باشد که تماس مستقیم سبب گرانولوم مى‌شود و درمان آن هم حدودا ۶ هفته به طول مى انجامد.توصیه می‌شود بعد از هر بار دست زدن به ماهیان زینتى شست‌وشوى کامل دست‌ها با آب و صابون را در برنامه خود قرار دهید و درصورت امکان قبل از آن از دستکش استفاده کنید.

عموم مردم این موجود زیبا را ماهی شب عید می دانند و معتقدند عمر آن نهایتا دو- سه ماه بیشتر نیست درحالی که ماهی قرمز، ماهی شب عید نیست و شیشه عمر آن‌ به دست ماست و درصورت فراهم کردن شرایط مناسب برای این جاندار، عمر مفیدش شش تا هشت سال است که البته می‌تواند تا ۲۰ سال نیز عمر کند و به وزن ۴.۵ کیلوگرم و طول ۶۰ سانتی متر برسد.

در عید چینی ماهی قرمز را رها می کنند تا زندگی جریان یابد اما در ایران ماهی را اسیر تنگ بلورین می کنیم تا همزمان با رشد سبزه های سفره هایمان او را به مرگ نزدیک نزدیک تر کنیم.

روز سیزده فروردین روزی است که این حیوان کوچک اسیر تجملات سفره هفت سین یا نه بازی چی دست کودکانمان شده است، خیلی ها او را تا قبل از مرگش در این روز به رودخانه رها می کنند.

من از نگاه ماهی، در تنگنای تنگ بی تاب می شوم، وز شرم این ستم که بر این تشنه می رود، انگار پیش دیده او آب می شوم؟؟؟

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjxxe8.uqehvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما