سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : 29718
قم نیوز به مناسبت روز سلامتی گزارش می دهد:

رد کردن نیاز های شکم در تایید سلامت بدن

قم نيوز : قم نیوز: در اهمیت دادن به نیاز شکم انرژی زیادی دریافت می کنیم که اگر می خواهیم به دور از عارضه بیماری های دیابت، چاقی، دیسک کمر، سرطان، پرخاشگری و... باشیم، باید از نیاز شکم (فست فود، پفک، چیپس، نوشابه)بگذریم و به نیاز سلول و بدن توجه کنیم.
رد کردن نیاز های شکم در تایید سلامت بدن
 به گزارش قم نیوز، غذا اگر به نسبت نیاز شکم مصرف شود با انواع بیماری روبرو خواهیم شد نیاز شکم یعنی اینکه به خواسته ها و مواد غذایی که شکم می پسندد توجه کنیم.

در اهمیت دادن به نیاز شکم انرژی زیادی دریافت می کنیم که اگر می خواهیم به دور از عارضه بیماری های دیابت، چاقی، دیسک کمر، سرطان، پرخاشگری و... باشیم، باید از نیاز شکم (فست فود، پفک، چیپس، نوشابه)بگذریم و به نیاز سلول و بدن توجه کنیم.

نیازسلول یعنی اینکه سلول های بدن ما از موادغذایی تامین می شوند، که این مواد غذایی باید از ۶ گروه غذایی غلات، لبنیات گوشت، چربی ها، میوه جات،
سبزیجات که هرکدام باید به مقدار کافی به سلول های بدن برسند.

گروه غذایی غلات شامل نان، برنج وماکارانی، لبنیات شامل شیر، ماست، دوغ وگروه غذایی گوشت، شامل گوشت سفید، قرمز، حبوبات، کشک و..می باشند.

در چربی ها باید نسبت امگا سه(التهاب بر) به امگا شش (التهاب زا)۱به ۴ باشد که در روغن های موجود در بازار نسبت امگاسه به امگاشش ۱به  40 است که این مقدار باعث بیماری های قلب و عروق، ورم معده، سکته و...می شود که استفاده از ظروف (یکبار مصرف، ملامینی، روحی) و نوع طبخ غذا (حرارت زیاد)در بالا بردن امگا شش یا التهاب زا بی تاثیر نیست.

همچنین اگر از پیش مواد غذایی آماده شود احتمال آلودگی بالا می رود و در هنگام سرخ کردن، برخی از مواد در درجه حرارت بالاتر از نقطه جوش مواد مغذی و مقوی خود را از دست می دهندکه هضم این مواد در دستگاه گوارش به علت چربی بالا مختل می گردد.

دیسک کمر بی تاثیر از تغذیه ناسالم نیست

پتاسیم سرشار در میوه
جات تازه دارای ارزش غذایی بالا است که موجب عملکرد بهتر قلب و از بین رفتن یبوست و دفع سدیم می شود که روزانه ۲تا ۳ واحد میوه نیاز بدن است.

رنگ سبز با توفاله بیشتر و پسوند فرنگی مثل نخودفرنگی جز سبزیجات محسوب می شوند که روزانه ۳ تا ۴ واحد سبزی نیاز بدن هر فرد می باشد.

املاح، ویتامین ها، آب، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها این ۶ اجزا باید ترکیب وتجزیه شوند تا به سلول های بدن راه یابند و با خوردن معجونی از موادی که از این ۶ اجزا ترکیب شده است نیاز سلول بدن برآورده می شود.

که روزانه باخوردن این ۶ اجزاباید ۵۰ موادمغذی به بدن برسد که کمبود مواد مغذی باعث تمام بد اخلاقی ها، بی اشتهایی و کج خلقی و ناراحتی های اعصاب منجرمی شود.

دیسک کمر هم بی تاثیر از تغذیه ناسالم نیست چرا که با نرسیدن املاح به دیسک کمر موجب از کار افتادگی فرد می شود که با عمل جراحی درمان نخواهد شد بلکه می توان با استفاده از رژیم غذایی درست و نرمش بهبود یابد.

نمک و ضررهای آن


مصرف زیاد نمک باعث میشود سدیم جذب بدن شود که این عامل باعث فشار خون بالا وسرطان است.

مقدار
نمک مصرفی در سال باید ۳کیلو باشد که این مقدار ۲برابر شده است.و باعث بیماری چاقی و پوکی استخوان در فردی شود که بااستفاده از لیموترش مصرف آن را کم کرده و برای سلامت بیشتر، بهتر است نمکدان را از سر سفره های غذا خذف کنیم.

با مصرف زیاد نمک، خوردن موادی که کلسیم و پتاسیم داردهیچ فایده ای ندارد چرا که سدیم موجود در نمک باعث می شود پتاسیم و کلسیم جذب بدن نشوند.

هر چقدر در دیواره سلولی بدن کلسیم بالا باشد چربی کمتری جذب می شود در نتیجه به عارضه چاقی ومشکلات آن گرفتار نخواهیم شد.

چاقی خود ۲۵عارضه دارد چرا که نیاز شکم فرد به سمت وسوی غذاهای چرب، شور و شیرین رفته است.

از دیدگاه این افراد غذا هر چقدر چرب تر باشد خوشمزه تر و از لحاظ تغذیه ای ارزش غذایی بالایی دارد و نیاز شکم برآورده می شود. اما اگر به سلامت بدن توجه کنیم باید روزانه افراد سالم ۶ قاشق روغن و افرادی که فشار خون دارند ۴ قاشق روغن مصرف کنند.

قبل از خوردن غذا باید چه کنیم؟


قبل از خوردن غذا باید دست و صورت را با آب خنک بشوییم و در هنگام غذاخوردن با آرامش وبدون استرس باشیم و با
صرف سبزی و استفاده از نمکدان در بسته که مقدار ید آن از بین نرود سلامت غذایی که می خوریم تامین کنیم.

یک ساعت قبل غذا و یک ساعت بعد از غذا از خوردن نوشیدنی وآب پرهیز کنیم چرا که به گفته امام صادق خوردن آب در بین غذا ضررهایی به دنبال دارد.

به دلیل گرانی میوه و سبزی و... مصرف این مواد مغذی که نیاز بدن است پایین آمده است که با استفاده از فکرجمعی می توان سلامت بدن را از طریق خوردن مواد غذایی تامین کنیم.

استقبال مردم از غذای های انگشتی


علی اکبر حق ویسی کارشناس مسئول تغذیه که سال ها در زمینه تغذیه سالم در ایران فعالیت داشته است از مشغله فراوان و وقت گیر نبودن غدای آماده و فرصت نداشتن انسان در رسیدگی به سلامت خود و ارزان تر بودن این غذاها از سایر غذاها، می گوید غذاهای فست فودی چشمگیر هستند و مردم به دنبال غذاهای شیک و آسان می باشند.

حق ویسی در توضیح و لزوم استفاده نکردن از غذاهای آماده ابتدا به نقش مادران پرداخت، نقش مادران در تهیه غذای سالم و ساده و پرهیز از نوشابه گازدار وجا انداختن این فرهنگ سازی در تغذیه سالم و مناسب اهمیت و ارزش بالایی
دارد.
به عقیده این کارشناس غذاهای سنتی باید سریع آماده و خوشمزه طبخ شوند که جایگزینی برای انواع فست فودباشند.

فست وفود در بین دیگر غذاهای آماده در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است زیرا مردم جامعه به دلیل مشغله کاری و وقت گیر نبودن این غذاها که بدون قاشق، چنگال و بشقاب سرو می شود و عمدتا به شکل ساندویچ است و به سرعت تهیه و مصرف می گردد. و با نام غذاهای انگشتی که با انگشت و دست خورده می شود در بین مردم جولان می دهند.

ترویج غذاهای محلی با آموزش و اطلاع رسانی

حق ویسی می گوید با فرهنگ سای و مشارکت اصحاب رسانه و صداوسیما می توان ترویج غذای محلی را آموزش و اطلاع رسانی کرد.

مردم جامعه ما خواهان آگاهی بیشتر هستند تا با دادن اطلاعات کارشناسان در مورد استفاده از تغذیه سالم، حداقل از موادی که به سلامت بدن آسیب می رساند جلوگیری کنند. و فرد به این نتیجه برسد که باید غذایی که می خورد امنیت داشته باشد و برای داشتن سلامت خود تلاش کند.

حق ویسی از مسئولان استانی تقاضا کرد در راستای برنامه امنیت غذا و تغذیه، خدماتی ارائه دهند و از این به بعد در استان قم مجوز احداث فست فود صادر نشود.
برنامه امنیت غذا وتغذیه با همفکری متولیان دولت، استانداری و مسئولان ادارات ،اصحاب رسانه و راهکارهای کارشناسان تغذیه ومشارکت مردم به ثمر می نشیند.

انتهای پیام/
گزارشگر :
https://qomnews.ir/vdcg7u9x.ak9yq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما