سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : 29792
قم نیوز گزارش می‌دهد:

رشد اجتماعی زنان پیشرفت جامعه را در پی دارد

قم نيوز : قم نیوز: نیمی از جامعه ما را قشر زنان تشکیل می‌دهند که در صورتی که زن در جامعه اصلاح شود، رشد کند و به بلوغ فکری، معنوی و عقلانی برسد قطعا جامعه هم پیشرفت قابل توجه‌ای خواهد کرد.
رشد اجتماعی زنان  پیشرفت جامعه را در پی دارد
به گزارش قم نیوز، رسول خدا در عصری و مکانی به نبوت مبعوث شدند که مردمانش برای زن ارزشی قائل نبودند و به او به چشم کالا می‌نگریستند. دختران را به بهانه فقر و نداری و مایه شرمندگی، زنده به گور می‌کردند. اما رسول خدا (ص) با رفتار و گفتار، شخصیت حقیقی زن را به او برگرداند. با محبت بسیار زیاد نسبت به دخترشان حضرت زهرا (س) و همسرانش به خصوص حضرت خدیجه عملا الگویی برای سایر مردم شدند.
مقام زن در اسلام
مقام زن در اسلام چنان است که در قرآن کریم سومین سوره مفصل به نام «النساء» نامیده شده است و در ده سوره دیگر مسائلی مربوط به حقوق و منزلت زنان است و
همه جا در خطابات عام آنان مورد خطابند و همچنین می‌توان از بسیاری از مفاهیم قرآن می‌توان نکات مهمی را در این رابطه استنباط کرد و می‌توان این ادعای دروغ را که اسلام برای زن ارزشی قائل نیست بدینوسیله بطور کلی منتفی دانست.

اسلام زن را بعنوان مسئله مهم زندگی و متمم حیات انسانی در مسائل اجتماعی، اخلاقی و قانونی خود جا داده و او را به عنوان عضو موثر جامعه دانسته است.

پیامبر اکرم (ص) آنگاه که از زنان بیعت گرفت به آنان اعلام کرد شما از عناصر اصلی اجتماع و ارکان بنیادی جامعه هستید و برای حفظ و سلامت آن باید به میزان سهم خود از آن پاسداری نمائید.

در این میان باعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوراستان قم، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا ضمیری درباره مقام زن و وظیفه اصلی زنان که نقش مادری باشد گفت‌و‌گو کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوراستان قم بعد همسری، مادری و قسمتی از شخصیت حضرت زهرا (س) را مخصوص به صنف خانم‌ها می‌داند
و می‌گوید: نیمی از جامعه ما را قشر زنان تشکیل می‌دهند که در صورتی که زن در جامعه اصلاح شود، رشد کند و به بلوغ فکری، معنوی و عقلانی برسد قطعا جامعه هم پیشرفت قابل توجه‌ای خواهد کرد.

نقش محوری زن در خانواده

ضمیری بااشاره به نقش محوری زن در خانواده، می‌افزاید: اگر زنان از حیث جسمی و عقلی سالم پرورش یافته باشند نقش خود را در خانوده بهتر می‌توانند ایفا کنند.

وی بابیان اینکه امروزه نقش زن این نیست که در خانه بنشیند خانه داری کند، عنوان کرد: اگر زن خوب تربیت بشود خوب شناخت پیدا کند بچه‌ها و همسرش هم می‌توانند رشد پیدا کنند و درست پرورش یابند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوراستان قم وجود مقدس حضرت زهرا (س) در نقش مادری بسیار خوب وارد شدند و از بعد تربیت فرزند، آموزش دادن به آن‌ها در امورعبادی و جسمی وعاطفی کم نگذاشتند.

حضرت زهرا (س) یک مادر نمونه است

ضمیری بابیان اینکه حضرت زهرا (س) یک مادر نمونه است، تصریح می‌کند:
حضرت زهرا (س) فرزندان پاکی را تربیت دادند که هر کدامشان امتی را رهبری کردند.

وی به اهمیت نقش مادر اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر مادران به لحاظ معنوی، عقلی وعاطفی خوب و قوی پرورش یابند خانواده‌ها هم خوب رشد می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم بیان می‌کند: حضرت زهرا (س) فرزندان همچون امام حسن (ع) امام حسین (ع) و زینب کبری (س) تربیت کردند که به داشتن فرزندان صالح خود افتخار می‌کردند.

بهشت زیر پای مادران است


ضمیری معتقد است: امروزه باید روی این مسئله خیلی تاکید کرد که مادران نقش خود را مهم بدانند و وقتی گفته می‌شود بهشت زیر پای مادران است واقعا همین طور است و جایگاه مادر ارزش دارد.

وی یادآوری می‌کند: خانواده نقش مادر را نباید ضعف شمارد به دلیل اینکه وقتی مادر نقشش را ضعف دانست به این نقش افتخار نمی‌کند و سرسری از
کنار آن نقش عبور می‌کند و سعی می‌کند آرام آرام آن نقش را به یک موسسات اجتماعی مثل کودکستان‌ها، مهدکودک‌ها واگذار کند.

مشکلات کمبود نیروی انسانی در جامعه


عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوراستان قم به بحث مهم فرزند آوری اشاره می‌کند و می‌گوید: یک جامعه در صورتی که افراد فراوان و باکیفیت داشته باشد می‌تواند یک جامعه صالح و شایسته‌ای را بنیانگذاری کند.

ضمیری بابیان اینکه باید جامعه به بحث فرزندآوری توجه کند، می‌گوید: امروزه مقام معظم رهبری هم به این موضوع (فرزند آوری) تاکید فراوران دارند و کمبود نیروی انسانی خوب و شایسته باعث می‌شود جامعه دچار کمبود نیروی انسانی شود و در همه عرصه‌ها ضعیف عمل کند.

دولت باید از نقش مادری حمایت کند

به گفته وی باید نقش مادری را تقویت کرد و حتی از دولت و حاکمیت بخواهیم این نقش مادری را حمایت و تقویت کند برای آن ابزار تشوقی قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور برای تشویق مادران ازسوی دولت پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید: دولت می‌تواند برای استقلال مالی زنان و مادران بخشی از حقوق مردان را به زنان دهند آن‌ها را بیمه کند و حقوق ماهیانه برای آن‌ها قرار
دهند.

ضمیری بابیان اینکه وظیفه شرعی زن غذا درست کردن، لباس شستن و... نیست، خاطرنشان می‌کند: این حمایت دولت به این معنا نیست که ما برای ایفا کردن نقش مادری و همسری در جامعه مادی نگاه کنیم بلکه این حمایت‌ها قطعا می‌تواند مادران را تشویق کند تا کانون خانواده گرم‌تر و مستحکمتر نگهداری شود.

و امام رضا (ع) درباره سختی‌های نقش مادر چه خوب فرموده است: «و بدان حق مادر، لازم‌ترین حقوق و واجب‌ترین آنهاست زیرا او باری را برداشته که هیچ کس بر نمی‌دارد و فرزند را حفظ کرد، با گوش و چشم و سایر اندام‌ها، در حالی که به این کار شاد و خوشرو بود، با همه دشواری‌هایی که هیچ کس بر آن تاب و و شکیبائی ندارد فرزند خود را حمل کرد، راضی شد که خود گرسنه بماند و او سیر شود، و خود تشنه بماند و او سیراب گردد، و خود برهنه بماند و او را بپوشاند و خود در آفتاب بماند و او را سایه دهد، پس باید شکر از او و نیکوئی به او، به این اندازه باشد، هر چند طاقت ادای کمترین حق او را ندارید، مگر به یاری خداوند»

انتهای پیام/
گزارشگر :
https://qomnews.ir/vdciryar.t1a332bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما