دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : 30163
قم‌نیوز از یک معضل در جامعه گزارش می‌دهد:

سنگ ترازوی مهریه بالا رفته است

قم نيوز : به گزارش قم‌نیوز: «کی داده کی گرفته» این جمله معروف در مراسم مهربرون چنان بعدش اثرات و پیامدهایی به دنبال دارد که سالیان سال گریبان گیر خانواده‌ها است.
سنگ ترازوی مهریه بالا رفته است
به گزارش قم‌نیوز، «کی داده کی گرفته» این جمله معروف در مراسم مهربرون چنان بعدش اثرات و پیامدهایی به دنبال دارد که سالیان سال گریبان گیر خانواده‌ها است.

امروزه در مراسم مهربرون اکثر دختران بر اساس عدد سال تولد خود مهریه را تعیین می‌کنند و پسر‌ها هم بدون فکر وبدون در نظر گرفتن اینکه مهریه
باید قابل پرداخت باشد و باید توان پرداخت آن را داشته باشند از هول اینکه این دخترعشق اول و آخرشان است می‌افتند در دیگ و قبول می‌کنند و گوششان هم به حرف بزرگتر‌ها بدهکار نیست و برای زندگی آتی که هیچ تضمینی در آن برای با هم بودن نیست‏، بهای سنگینی را می‌دهند.

پیوند زناشویی از پیوندهای مبارک در دین اسلام است و اصلیترین نهاد در جامعه نهاد خانواده است پیامبر (ص) امت خویش را در ترویج نکاح ترغیب نموده و نکاح را سنت خود می‌داند.

ازدواج پیوند مبارکی است که اگر مقدمات آن صحیح انجام گیرد زندگی با آرامش و بدون استرس شکل می‌گیرد.

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش

«هنگامی که حضرت آدم به حضرت حوّا نگاه کرد گفت: پروردگارا، او را به ازدواج من در آور.
خداوند متعال فرمود:‌ای آدم، مهریّه‌اش را بیاور
حضرت آدم گفت: خدا یا نمی‌دانم (مهریه چیست؟)
خداوند متعال فرمود: یا آدم، صلّ علی محمّد و آل محمّد عشر مرّات.
ای آدم، ده مرتبه بر محمد و آل محمد صلوات فرست.
حضرت آدم انجام داد و خداوند متعال حوّا را به او تزویج نمود.»

اما به راستی ما از نسل آدم و حوا هستیم وقتی مادرمان مهریه‌اش صلوات باشد چرا و چگونه فرهنگ سنت پیامبر (ص) «ازدواج» به فرهنگ مادی تبدیل شده
است.

البته دور از ذهن هم نیست فرهنگ غرب خواسته یا ناخواسته برروی ما تاثیر می‌گذارد.
میانگین نرخ مهریه در عربستان حدود ۱۴ هزار دلار است. در هند این نرخ از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و پانصد روپیه متفاوت است. در کشور آذربایجان میانگین نرخ مهریه ۲ هزار منات است و مردم ترکیه هم رقمی حول و حوش ۳۵هزار لیره مهریه دارند. در کشور چین به خصوص منطقه ارومچی، نرخ مهریه چیزی در حدود ۱۰۰ هزار یوآن است. مردم عمان هم به طور میانگین حدود ۱۰هزار ریال مهر تعیین می‌کنند.

البته بی‌انصافی نباشد در کشور خودمان ایران اعداد و ارقامی متفاوت قابل رویت است از یک سکه به نیت الله تا اعداد نجومی معادل سن تولد دختران یا عجیب‌تر از آن مهریه‌هایی که امروز در برگ‌های پرونده‌های طلاق موجود است بال مگس، دست چپ داماد، ۱۹۷۸ توپ ورزشی، ۱۰ راس آهوی وحشی، چشم‌های داماد، ۲هزار قطعه شکلات... واقعیت این است که مهریه در گذر زمان فراز و فرودهای بسیاری داشته و به مقتضای تحولات جوامع تغیرات زیادی یافته است.

اما گویا ما معنی مهریه را طبق تعریف دایرةالمعارف اسلام که مهریه در شرع اسلامی به معنای هدیه‌ای است که داماد باید هنگام عقد ازدواج پرداخت آن را به عروس متعهد گردد، عوض کرده‌ایم.

اما ما باید برگردیم به اصل خویش و اگر محب اهل بیت (ع) محسوب می‌شویم باید به
سیره و سبک اهل بیت (ع) در مورد مهریه توجه کنیم.

در صدر اسلام، مهریه به عروس و خانواده او داده مى شد و معمولاً براى هزینه هاى شروع زندگى، آن را خرج مى کردند؛ رسول اکرم (ص) ۵۰۰ درهم به عنوان مهریه دختر بزرگوارش، حضرت زهرا (س) قرار داد و هنگامى که حضرت على (ع) آن را پرداخت کرد، رسول (ص) آن را بر سه بخش تقسیم فرمود؛ با ثلث آن جهاز عروس را خرید؛ با ثلث دیگر آن براى عروس، لباس عروسى تهیه کرد و ثلث آخر را نیز صرف مجلس جشن و ولیمه عروسى کرد.

تاریخچه مهریه در ایران

از نوشته‌های زرتشتی‌ها چنین برمی آید که مرد هنگامی که می‌خواست با دختری ازدواج کند، مکلف بوده است که علاوه بر مالی که به دختر می‌بخشیده مالی را نیز به پدر او تسلیم کند.

اما مهریه اى که در زمان ما مرسوم است، اصلاً مهریه نیست؛ یک نوع ضمانت است که داماد، دختر را طلاق ندهد؛ یعنى عاقبت اندیشى جهت بعد از طلاق یا جلوگیرى از طلاق است و دختران برای قانع کردن دیگران و خود در مقابل تعیین مهریه بالا، پشت گرمی خود در زندگی را یدک می‌کشند.

و غافل از آنکه پیامبر (ص) فرمودند: از نشانه‌های برکت زن آن است که خواستگاریش بی‌تکلف و آسان انجام گیرد.

امروزه مراسم مهربرون در جامعه ما خیلی تشریفاتی برگزار می‌شود
وبا توجه به تغییر باور و نگاه مردم به ازدواج مهریه از جایگاه بالایی برخوردار شده است، دراین مراسم برعکس اسم زیبایش به جای اینکه مهری بریده شود و عرف و سنتی پا برجا بماند دکان معامله راه اندازی و نرخ قیمت‌ها هم بالا و گاهی دردسرآورشده است.

در قدیم بزرگان دو فامیل درباره میزان مهریه، شیرب‌ها و در برخی از فرهنگ‌ها باشلق و کم و کیف پرداخت آن، اسباب سرعقد، پول حمام عروس، رخت و لباس و زیورآلات و جواهرات عروس، هزینه‌های عروسی و نحوه تامین آن، چگونگی مراسم و جشن عروسی، تعداد مهمانان عروس و... تصمیم می‌گیرند. بعد از توافق طرفین، تعهدات در دو نسخه مکتوب می‌شود و پدر داماد و پدر عروس و بزرگان مجلس امضا می‌کنند.

قوانین در مورد مهریه

وقتی مسئولین دیدند خیلی‌ها به خاطر مهریه‌های سنگین و عدم توانایی پرداخت آن در زندان هستند، تصمیم گرفتند، قانون مهریه را اصلاح کنند، مهریه فقط ۱۱۰ سکه و بالا‌تر از آن
قانون مجزایی دارد.

شرایط مهریه‌

مالیت داشتن: مرد نمی‌‌تواند بگوید تمام هوای تهران را مهریه قرار می‌دهم.
قابل تملک باشد: مرد نمی‌تواند پارک جمشیدیه را مهریه همسرش قرار دهد، زیرا جزو اماکن عمومی است. -۳ معین باشد: مجهول نباشد. مثلا نمی‌تواند بگوید زیبا‌ترین جواهر دنیا مال تو.

چیزهایی که می‌توانند به عنوان مهر قرار بگیرند عبارتند از:
حقوق مالی باشد مثل سرقفلی یا حق تالیف و ترجمه‌ها، عینی باشد مثل باغ، منفعت باشد مثل منفعت باغ، انجام کار مثل ساخت خانه‌، آموزش باشد مثل آموزش قرآن، موسیقی، نقاشی‌، دینی باشد مثل چک، سفته، برات‌.

اما متاسفانه امروزه چشم هم چشمی، زیاده طلبی و... موجب شده امور ازدواج از آسانی به سختی تبدیل شود و دخترانی که فکر می‌کنند مهریه بالا تضمین خوبی هاست باید بدانند که سنگ بزرگ علامت نزدن است و اگر پسری متعهد به پرداخت مهریه باشد مخالفت می‌کند و هر آنچه در توانش است را پیشنهاد می‌دهد.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcc1sq1.2bqxe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما