يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : 31118
قم نیوز گزارش می‌دهد

توجه به ظرفیت‌های توریسم درمانی قم در پژوهش‌های حوزه گردشگری

قم نيوز : قم نیوز: استان قم با پیشرفت در زمینه زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب شهری و وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و اماکن تاریخی بسیار به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت تبدیل شده است که بخش قابل توجهی از این گردشگران، گردشگر سلامت هستند.
توجه به ظرفیت‌های توریسم درمانی قم در پژوهش‌های حوزه گردشگری
به گزارش قم نیوز، بی‌شک توریسم درمانی یا به بیان واضح‌تر گردشگری سلامت بخودی خود می تواند از مهم‌ترین اهداف یک گردشگر باشد تا در گرو مسافرت سلامتی کسب کند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش توریست‌های خارجی از کشورهای مجاور به منظور بهره‌مندی از خدمات پزشکی درمانی کشورمان بوده‌ایم به‌گونه‌ای که محل دایمی خود را به موجب حفظ و بهبودی و بازگشت سلامت جسمی ذهنی برای مدتی طولانی ترک می‌کنند تا از خدمات رفاهی درمانی ایران بهره جویند.

اما توریست درمانی خود به سه بخش تقسیم می‌شود:

یک: مهمترین بخش آن گردشگری پزشکی است که هدفی جز درمان بیماری‌های جسمی و عمل‌های جراحی ندارد و بیمار در حین درمان باید مورد نظر پزشک خود باشد.

دو: گردشگری تندرست؛ در این نوع هدف تنها تجدید قوای بیمار مد نظر است و بدون نیاز به پزشک به مناطق سالم زیست محیطی و دارای چشمه‌های آب گرم و...به منظور آزاد شدن روح و روان آدمی از مشکلات زندگی سفر می‌کند.

سه: در گردشگری درمانی هدف گردشگر تنها بهره مندی از منابع طبیعی درمانی برای گذران دوران بیماری زیرنظر پزشک است.

اگرچه کشور ایران آنچنان که باید و شاید در این راه پیشرفت چشمگیری نداشته است اما در چند سال اخیر تا حدودی در زمینه جذب گردشگران سلامت توسعه یافته است.

علی رمضانی کارشناس امور فرهنگی هنری و گردشگری در این خصوص می‌گوید: شاید مهمترین مزیت ایران در جذب گردشگر سلامت ارزان بودن هزینه آن در قبال خدمات ارائه شده به ویژه نسبت به کشورهایی مانند امریکا و اروپا است.

وی گفت: از طرفی با توجه به امکانات و فرهنگ بهتر ایرانی‌ها و جاذبه‌های توریستی بیشتر، ایران در ارائه ارزان‌ترین خدمات پیشرو است. اما با وجود همین ارزانی خدمات باز هم ایران سالانه توانایی جذب حدود یک میلیون توریست پزشکی را داراست که درآمدی قریب به ۷ میلیارد دلار را برای کشور رقم می‌زند.

وزارت بهداشت و درمان در شهرهای بزرگ در این زمینه برنامه‌هایی را برای آینده تدوین کرده و تاکنون توانسته با اجرایی شدن برنامه‌ها در جذب بیماران بین‌المللی و فراهم کردن مقدمات ورودشان به کشور اهتمام ورزد و با نظارت دقیق بر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها رضایت گردشگران را منجر شود.

توریسم سلامت، منبع مهم درآمدزایی استان قم
با صنعتی شدن استان‌ها، بحث توریسم درمانی در استان قم نیز به یکی از بخش‌های رو به رشد در صنعت گردشگری مبدل شده است. استان قم در ارتقای بخش توریسم درمانی تنها این هدف را دنبال می‌کند که در کنار جذب گردشگر توجهات را به موقعیت و جایگاه این استان مذهبی از حیث علمی، اجتماعی و سیاسی معطوف کند.

از آنجا که اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی و... همه در توسعه گردشگری و ارزآوری برای استان دخیل هستند لذا توجه به ظرفیت توریست درمانی در پژوهش‌های حوزه گردشگری یک اصل مهم محسوب می‌شود.

امروزه جهاد دانشگاهی استان قم با راه اندازی مرکز توریسم درمانی گام مؤثری برای رونق گردشگری در این استان برداشته و با توجه به فشارهای اقتصادی و تحریم‌های وارده به قم از بخش‌های مختلف اقتصادی، توجه شایان به این بخش در راستای اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار می‌گیرد.

در استان قم به علت مهاجرپذیر بودن شاهد حضور ملیت‌های متنوع هستیم و همین خصلت و اشتغال زایی مفید آنان با اسکان جمع انبوهی از گردشگران در تحقق اقتصاد مقاومتی استان می تواند نقش برجسته‌ای ایفا کند.

در این خصوص محمد ابراهیم فقیه‌زاده رئیس جهاد دانشگاهی قم با اشاره به نقش توریست‌های سلامت در تحقق اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: از آنجا که دولت برنامه‌های راهبردی خود را در راستای اجرای خدمات توریستی درمانی توسعه داده، جهاد دانشگاهی استان قم نیز با تکیه به استانداردهای تعریف شده دستگاه‌ها گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته است.

وی در ادامه با بیان توجه به این ظرفیت‌ها در تحول اقتصادی استان خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی موجبات گرایش دستگاه‌ها را به ارائه راهکار و خدمات گسترده‌تر برای تأمین نیازهای مالی فراهم می‌آورد.

رئیس جهاد دانشگاهی قم با اشاره به موقعیت فرهنگی مذهبی استان قم از نظر در برگرفتن ملیت‌های مختلف گفت: توریست‌های خارجی دستاوردهای زیادی را از نظر سرمایه گذاری برای استان ایجاد می‌کنند و فراهم کردن فرصت‌های سرمایه گذاری در گوشه گوشه استان از نتایج ارزشمند صنعت گردشگری است.

در بحث توریسم درمانی با وجود ارزانی خدمات ارائه شده به بیماران، اسکان طولانی مدت توریست‌ها در استان به منظور تکمیل دوره درمان خود، درآمد قابل توجهی عاید اقتصاد استان می‌کنند.

استان قم با پیشرفت در زمینه زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب شهری و وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و اماکن تاریخی بسیار به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت تبدیل شده است که بخش قابل توجهی از این گردشگران، گردشگر سلامت هستند.

به گفته احسان فتحی کارشناس ارشد گردشگری، علاوه بر اثرات اقتصادی که این امر بر استان می‌گذارد، حوزه‌های اجتماعی فرهنگی هم مورد تأثیر قرار می‌گیرد.

وی گفت: اهمیت این بخش حاکی از آن است که هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگران عادی برای استان ارز آوری دارد.

با توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود، باید زمینه‌های چالش و رقابت‌های در صنعت گردشگری سلامت استان را فراهم کرد.

به امید آنکه با صدور ویزای درمانی برای گردشگران و بیمه‌های درمانی برای توریست‌های خارجی امتیازات برتری را برای کشور رقم بزنند و از ظرفیت توریست سلامت بهره لازم را ببرند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdjf0s.yt0ff6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما