يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : 32863
قم نگار گزارش می‌دهد

سهم 60 درصدی موتورسوارن از تصادفات قم / وقتی غفلت جان انسان را نشانه می‌رود

قم نيوز : قم نگار: موتور سیکلت ناامن‌ترین وسیله نقیله‌ای است که به لطف قیمت پایین آن مورد اقبال جوانان قرار می‌گیرد غافل از اینکه علاوه بر جابه جایی، آدم کشی هم از وظایف آن است.
سهم 60 درصدی موتورسوارن از تصادفات قم / وقتی غفلت جان انسان را نشانه می‌رود
به گزارش قم نگار، موتور سیکلت ناامن‌ترین وسیله نقیله‌ای است که به لطف قیمت پایین آن مورد اقبال جوانان قرار می‌گیرد غافل از اینکه علاوه بر جابه جایی، آدم کشی هم از وظایف آن است.

موتور سیکلت؛ وسیله‌ای نقلیه‌ای که در طول تاریخ بیشتر آمار تصادفات را داشته و جان بسیاری از انسان‌ها را گرفته است. شاید اگر خالق موتور سیکلت از آن خبر داشت هیچگاه وقتش را صرف ساخت وسیله‌ای که شاید بتوان بر آن نام قاتل را نهاد، نمی‌گذاشت.

موتور سیکلت به جهت ایمنی بسیار پایین و نداشتن هیچگونه محفظه‌ای درصد تصادفات و تلفات را بالا می‌برد و این امر وقتی شدت می‌گیرد که موتور سیکلت سواران هم معمولا نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند و گاهی خیابان‌ها را با پیست موتور سواری اشتباه می‌گیرند.

رانندگانی که عمدتا از نوجوانان و جوانان بوده و برای خود نمایی حتی جان خود را هم نشانه می‌روند و با انجام حرکات پر خطر در خیابان‌ها، عدم استفاده از کلاه ایمنی، سرعت‌های سرسام آور، عدم حفظ فاصله مشخص با وسایل نقلیه دیگر و لایی کشیدن‌های بی‌حساب جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

قم نیز از جمله شهرهایی است که با داشتن آمار بالایی از موتورسیکلت سواران همه ساله شاهد فوت و جراحت جمع عظیمی از شهروندان در اثر تصادفات این وسیله نقلیه است. شهروندانی که وسیله نقلیه‌شان قاتلشان می‌شود و چند دقیقه زود‌تر رسیدن به بهای مرگشان تمام می‌شود.

سهم 60 درصدی موتورسوارن از تصادفات قم
به گفته معاون اورژانس قم 60 درصد تصادفات در قم مربوط به موتور سیکلت هاست و در این تصادفات معمولا یک طرف حادثه یک موتورسیکلت سوار است.

این 60 درصد تصادف در حالی رقم می‌خورد و هر ساله خانواده های زیادی داغدار فرزندان خود می‌شوند و آن هم تنها به خاطر لحظه‌ای غفلت و شاید بتوان گفت خوش گذرانی و هیجان...

در ساعات بامدادی روز ۴ مهر ماه امسال بازهم موتورسیکلت قربانی گرفت و در برخورد پراید با موتور سیکلت که دو نوجوان ۱۶ ساله سرنشین آن بودند یکی از نوجوانان در دم جان سپرد، این را مهدی فراهانی معاون اورژانس قم اعلام کرده و می گوید: در این تصادف که در ۱۷ دقیقه بامداد روز شنبه ۴ مهر ماه سال ۹۴ در بلوار غدیر و مقابل بوستان الغدیر اتفاق افتاد یکی از سرنشینان موتورسیکلت در دم جان سپرد و دیگری به مراکز درمانی منتقل شد.

جدای بحث اینکه چه کسی دراین گونه تصادفات مقصر است که البته کفه موتور سیکلت سواران سنگینی می‌کند، سوال اینجاست که اصلا چرا باید نوجوان ۱۶ ساله که مجوز استفاده از موتورسیکلت و گواهینامه ندارد از این وسیله خطرناک و آن هم در اتوبان پرترددی مانند الغدیر استفاده کنند و سوال دوم که وظیفه نظارت بر این گونه مسائل وظیفه چه فرد و نهادی به جز خانواده‌ها می‌تواند باشد.

لزوم توجه خانواده به رفت و آمد فرزندانشان گاهی حافظ جان آن‌ها خواهد بود، توجهی که متاسفانه در بسیاری از موارد مورد غفلت قرار می‌گیرد و بعضا حتی کودکان ۱۰ الی ۱۱ ساله را سوار بر موتورسیکلت می‌بینیم که برای خودنمایی دست به هر کاری می‌زنند.

سنین زیر۳۰ سال بیشترین آمار تلفات موتورسیکلت‌ها را دربرمی گیرد

بر اساس آماری که پزشکی قانونی ارائه داده است ۶۰ درصد کشته‌های تصادفات موتور‌ها زیر ۳۰ سال هستند و بیش‌ترین کشته‌ها مربوط به فصل تابستان است . همچنین علت مرگ ۸۰ درصد از موتور سیکلت سواران هم ضربه به سر و شکستگی‌های متعدد بوده است.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، برخورد با وسایل نقلیه دیگر با رقم 83 درصد، عمده‌ترین علت تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت‌ها است و بیشترین علت مرگ موتورسواران، ضربه به سر با 61 درصد و پس از آن شکستگی‌های متعدد با 19 درصد گزارش شده است.

۳۶۷ مجروح ناشی از تصادف موتورسواران قمی در هفته گذشته
قم نیز در ارتباط با آمار خیره کننده تلفات موتورسیکلت سواران از این قاعده مستثنی نیست، معاون اورژانس قم با اشاره به اینکه بیشترین مجروحان حوادث رانندگی هم مربوط به موتورسواران است، خاطرنشان کرد: در هفته گذشته حوادث رانندگی در استان قم ۶۰۰ مجروح برجای گذاشته است که از این میان ۳۶۷ نفر موتورسیکلت سوار بوده‌اند.

وی افزود: از میان ۳ فوت شده هفته قبل بر اثر تصادفات رانندگی ۲ نفر موتورسوار بوده‌اند.

دو فوتی در یک هفته و آن هم در شهری به نسبت کوچک نشان از آمار خیره کننده موتورسیکلت در آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی دارد، در حالی موتور سیکلت به عنوان وسیله‌ای نقیله‌ای به نسبت نا‌امن بخش کلانی از تصادفات درون شهری را به خود اختصاص داده است از طرفی ما شاهد این اتفاق در جاده‌های بین شهری هم بوده‌ایم و به گزارش پزشکی قانونی 38 درصد از تلفات موتور سیکلت در جاده‌های بین شهری بوده است.

اگر چه توجه و اقدام پیشگیرانه مسئولان و کنترل بیش از پیش در عبور و مرور موتورسواران لازم و ضروری است اما همیشه خاطیان راهی برای دور زدن آن می‌یابند، البته قانون را که نه بلکه خود را دور زده و با جان خود و دیگران بازی می‌کنند.

آمار خیره کننده تلفات رانندگی به وسیله موتورسیکلت بیش از هر چیزی لزوم توجه خانواده‌ها را نمایان می‌کند، تا این بار هم گوی را به زمین دولت و حکومت نیندازند و توجه به مسائل ایمنی که تنها و تنها برای حفظ جان خودشان ایجاد شده است را به صورت بنیادین در خانواده‌ها نهادینه کرده و آن را در اصول تربیتی فرزندان خود جای دهند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcbfwbf.rhb50piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما