چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : 37425
قم نیوز گزارش می دهد

نشانی از اصالت در هیاهوی بازار قم/ تیمچه فرش بزرگ ترین سقف ضربی جهان

قم نيوز : قم نیوز: در گذر از هیاهو و شلوغی بازار جایی است که با ورود به آن می‌توان سوار ساعت زمانی شده و در گذر تاریخ سفر کرد.
نشانی از اصالت در هیاهوی بازار قم/ تیمچه فرش بزرگ ترین سقف ضربی جهان
به گزارش قم نیوز، چشم‌ها به سقف دوخته می شود از این همه زیبایی، مثلث، دایره، مستطیل و لوزی طوری کنار هم نشسته و در هم ترکیب شده اند که چشم هر ببینده ای را به خود خیره می کنند، ترکیب چشم نواز، به زمین که خیره شوی امتداد نور باز هم آدرس سقف را نشان می دهد، جایی که روزنه نور از میان دالان های سقف تیمچه فرش نفوذ کرده و بازار را روشن کرده است.

از میان شلوغی ها و همهمه بازار قدیمی قم و از میان فریاد های "حراج" و "ارزانش کردیم" که عبور کنی جایی در پس دالن های تو در تو آرامش موج می زند، جایی که با عبور از در قدیمی اش سوار ساعت زمانی شده و در تاریخ سفر می کنی، اینجا هر آنچه که سال ها است به فراموشی سپرده شده را می توان دید، شکوه زیبایی های ناب قدیمی در کنار نسلی که در این راه مویی سپید و قدی خمیده کرده اند هیچ نشانی جز صفا و صمیمت سالیان دور را با خود همراه ندارد.

معمار باشی انگار حال و روزش خوش بوده وقتی که سقف تیمچه بازار قم را بنا می نهاد، سقفی که هنر شکوه و جمالش چشم را خیره می کند، سقفی که بزرگترین سقف ضربی ایران به شمار می رود و در سال ۱۳۰۱ واز زمان قاجارها توسط استاد حسن قمی مشهور به معمارباشی و با کمک بانی این بنا سید محمود طباطبایی نقش بسته و تاریخ را تا به امروز با تجلی سبک معماری ایرانی اسلامی اصیل با خود به همراه آورده است.

اسمان را که نگاه کنی شکوه رنگین سقف میخکوبت می کند و در زمین هم جلو های دیگری از هنر دست ایرانی جلوه گری می کند، فرش های ابریشم دستبافی که جلوی غرفه های تیمچه فرش قرار گرفته اند ترکیب رنگارنگان نشان از هنر قالبیافان قمی است که این محصول را به سراسر دنیا عرضه کرده اند.

مرکزیت بنا را حوض هشت ضلعی تیمچه بازار تشکیل داده است، درست زیر یکی از سه سقف گنبدی شکل که با گچ بری ها و مقرنس های باشکوه قرار گرفته است وحالا تنها باقی مانده از بازار قم است که امروز در حالی از رونق قدیمی خود افتاده، شور نشاط سابق را نداشته و خیلی از غرفه هایش تعطیل است که در گذشته با ۴۲ غرفه در دو طبقه یکی از پر رفت و آم ترین بخش های بازار بزرگ قم بود.

معماری بنا به گونه ای است که حتی در ایام تابستان هم به دلیل طرز ساخت سقف ها از خنکایی مطبوعی برخوردار است و نوری که از سوراخ تعبیه شده در سقف تیمچه به داخل بازار نفوذ می کند روشنایی را برای کل تیمچه به ارمغان می آورد.

ترکیب خشت وآجر و گل سنگ با هنر اصیل و منحصر به فرد معمارباشی اثری را خلق کرده که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را با شماره ۱۹۰۲ به عنوان یکی از میراث تاریخی وفرهنگی استان قم ثبت کرده است و امروز بیشتر محل گذر علاقمندان به فرش قم است و کمتر به عنوان بنایی تاریخی و میراثی کهن میزبان زائران و مسافرانی است که برای ایام تعطیل خود قم را انتخاب کرده اند.

انتهای پیام/141
https://qomnews.ir/vdcamyne.49n0u15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما