چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : 8867
با حضور حجت‌الاسلام سعیدی انجام شد؛

آغاز برگزاری مراسم خطبه خوانی حرم حضرت معصومه(س)

قم نيوز : قم نیوز: مراسم خطبه خوانی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور حجت‌الاسلام سعیدی امام جمعه و تولیت آستانه مقدسه قم در شبستان بالا سر برگزار شد.
آغاز برگزاری مراسم خطبه خوانی حرم حضرت معصومه(س)
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، سرپرست معاونت فرهنگی حرم مطهر در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه آیین خطبه خوانی سابقه دیرینه دارد، اظهار کرد: مراسم خطبه خوانی به صورت روزانه و با نظم خاصی با حضور خادمان حرم کریمه اهل بیت(س) برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: این آیین معنوی نماد خدمتگزاری و عهد و پیمان خادمان آستان مقدس حضرت معصومه(س) با این بانوی کرامت است و موجب یکدلی و صمیمیت خادمان با یکدیگر می‌شود.

حسینی افزود: خطبه خوانی نماد همدلی خدام در روشن نگاه داشتن چراغ مضجع شریف کریمه اهل بیت(س)است و بیانگر احترام، آداب دعا و خواستن حاجت از خداوند متعال و اهل بیت علیه السلام است.

یاد آور می‌شود در گذشته خدام حرم کسانی بودند که چراغ حرم مطهر را روشن نگاه می‌داشتند و به صورت ۲۴ ساعته و در دو کشیک خدمت می کردند.

گفتنی است در هر صبح هنگام تعویض شیفت خدام، رییس خادمان کشیک قبل، طی مراسمی شمعدانی‌های روشن را به ر‌‌ییس و خادمان شیفت جدید تحویل می‌داده و در ضمن آن حمد و ثنای خدا، مدح و ثنای اهل بیت علیه السلام و حضرت فاطمه معصومه علیها السلام را می‌خواندند.

همچنین بعد از خواندن حمد و ثنا، خدام به قرائت دعاها و درخواست‌های خود از حضرت معصومه علیها السلام می‌پرداختند و که این مراسم به خطبه خوانی معروف است و امروزه نیز صورت نمادین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdca.inak49na05k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما