دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : 49495
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله سبحانی مطرح کرد

جنبه‌های مختلف تسبیح خداوند در زمین و آسمان/همه موجودات دنیا خداوند را تسبیح می‌کنند

قم نيوز : قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: همه موجودات دنیا در هر حدی که هستند، علم و شعور دارند و متناسب با این علم، خداوند را تسبیح می‌کنند.
جنبه‌های مختلف تسبیح خداوند در زمین و آسمان/همه موجودات دنیا خداوند را تسبیح می‌کنند
جنبه‌های مختلف تسبیح خداوند در زمین و آسمان/همه موجودات دنیا خداوند را تسبیح می‌کنند
به گزارش قم نيوز، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به نام‌های سوره صف اظهار کرد: این سوره نام‌های مختلفی همچون عیسی و حواریون را دارد، می‌توان برای یک سوره نام‌های مختلفی را گذاشت.

وی ادامه داد: سوره صف 14 آیه دارد و آیات این سوره در شهر مدینه نازل شده است، روح سوره صف دعوت به جهاد در راه خدا است و خداوند در این سوره مومنین را به جهاد تشویق کرده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: آنچه که در آسمان‌ها و زمین است، خداوند را تسبیح کرده است، تسبیح با حمد فرق دارد، صفت‌های خداوند گاهی ثبوتی و گاهی سلبی است، حمد به معنای ستایش در برابر صفت‌های ثبوتی خدا است، اما تسبیح به معنای منزه شمردن خداوند از صفات سلبی است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ابعاد مختلف جهان آفرینش اظهار کرد: سراسر این جهان خداوند را تسبیح می‌کند، هیچ چیزی در جهان نیست که خدا را تسبیح نکند، مفسرین قرآن گفتند که تسبیح موجودات جهان از جنبه لسان الحال است، بنابراین تسبیح موجودات با زبان نیست.

وی ادامه داد: ابن عربی گفته است که عالم آفرینش کتاب تکوینی خدا است و این کتاب به زبان بی زبانی خداوند را حمد و ثنا می‌کند، به نظر من تسبیح موجودات جهان منحصر به لسان الحال نیست و هر موجودی در هر مرتبه ای از وجود، متناسب با آن مرتبه خداوند را تسبیح می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: از آیات قرآن استفاده می‌شود که تمام موجودات نسبت به وجود خود، دارای علم و درک مناسب هستند و به همین واسطه خداوند را تسبیح می‌کنند، اما انسان‌ها این تسبیح را درک نمی‌کنند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به زیبایی جهان آفرینش اظهار کرد: زیبایی و نظم این جهان نشانه حکمت خالق جهان آفرینش است، نقاشی زیبا به زبان بی زبانی هنرمندی نقاشش را معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: در قرآن کریم آمده است که کوه‌ها همراه با حضرت داوود در تسبیح خداوند همراهی می‌کردند، این نشان می‌دهد که کوه‌ها به زبان خود تسبیح می‌کنند و تسبیح موجودات جهان تنها لسان الحال نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: قرآن می‌گوید که برخی سنگ‌ها از کوه‌ها از ترس خداوند از کوه سرازیر می‌شوند، ولی ما تصور می‌کنیم که این سنگ‌ها به دلیل یک حادثه طبیعی یا باد از کوه به پایین می‌آید.

آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: برخی از اولیای الهی توانستند که تسبیح موجودات دنیا را درک کنند، اما ما نمی‌توانیم که این تسبیح را درک کنیم، پیامبرانی همچون حضرت سلیمان منطق پرندگان را می‌دانستند و داستان هدهد و حضرت سلیمان نشان می‌دهد که پرندگان مرتبه‌ ای از علم و درک را داشتند.

وی ادامه داد: همه موجودات دنیا در هر حدی که هستند، علم و شعور دارند و متناسب با این علم، خداوند را تسبیح می‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: علامه طباطبایی می‌گفت که برخی از درختان که میوه نمی‌دهند، اگر آن‌ها را تهدید کنیم، میوه می‌دهند، البته در این قضیه نفس گوینده موثر است و همه چنین قدرتی را ندارند، درختان هم دارای درک و شعور هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند قدرتمند است و به دلیل این قدرت، همه موجودات خدا را تسبیح می‌کنند، خداوند چون حکیم است، همه چیز را در دنیا در جای مناسب خود قرار داده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcamyny.49noo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما