چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : 4710

حال و هوای شهر قم در "روز ولنتاین"

قم نيوز : قم نیوز: "روز عشق" یا "ولنتاین" اگر چه در تقویم رسمی ایران نیست اما به لطف فرهنگ سازی موفق! انجام شده، هر سال با استقبال بهتری نسبت به بسیاری از مناسبت‌های رسمی روبرو می‌شود. امسال هم مانند چند سال گذشته، بازار خرید و فروش کادوهای مناسبتی "روز والنتاین" در شهر قم داغ بود.
حال و هوای شهر قم در "روز ولنتاین"
به گزارش قم نیوز، مراسم "روز ولنتیاین" یا "روز عشق" سال هاست که در کشور ما هم رواج یافته است. مراسم این روز که در فرهنگ سده های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی بعنوان روز "ابراز عشق" شناخته می شود، در روز ۱۴ فوریه هر سال برگزار می شود.

هر سال در روز ولنتاین برابر با ۲۵ بهمن هدیه دادن و هدیه گرفتن در شهر قم نیز مانند سایر شهرها از سوی بسیاری از جوانان انجام می شود. به گفته فروشندگان فروش هدیه های مخصوص "ولنتاین" از ۱۰ روز مانده به این روز شروع می شود و تا دو الی سه برابر افزایش می یابد. به طوری که یکی از فروشندگان عنوان می کند اجناسی که برای این روز وارد کرده کاملا به فروش رفته است.

معمولا هدایایی که برای این روز خریداری می شود نماد آن سال است. مثلا خرگوش نماد سال گذشته بوده و اژدها نماد امسال است، اما به گفته فروشندگان در قم خیلی فرق نمی کند که نماد سال چیست؛ آنچه پای ثابت همه هدایا بوده شکلات و عروسک می باشد.

از لحاظ تفکیک جنسیتی نیز اکثر فروشندگان، تعداد دخترانی که برای این روز خرید می کنند را بیش از تعداد پسران می دانند. فروشنده ای بر این باور است که دخترها ساده تر و باور پذیرتر هستند و بیان می کند: ۸۰ درصد مشتری هایم که برای این روز هدیه می خرند، دخترها هستند؛ در حالی که فروشنده دیگری ۵۰ درصد مشتری هایش را دختر و ۵۰ درصد پسر معرفی می کند.

یکی دیگر از فروشندگان در این رابطه می گوید: دخترها برای خرید این روز نسبت به پسرها راحت تر پول خرج می کنند و وسواس کمتری هم در انتخاب هدایا دارند. این در حالی است که تقریبا همه فروشندگان اعتقاد خاصی به این روز ندارند و تنها برای فروش اجناس خود از این روز استقبال می کنند.

حتی برخی از فروشندگان که در طول سال اصلا  از این گونه اجناس  نمی فروشند به دلیل اوضاع اقتصادی شان با نزدیک شدن به روز "ولنتیان" قسمتی از ویترین مغازه خود را به عروسک اختصاص می دهند.

اینکه در شهر قم با وجود تاکید بسیار مسوولین و علما برای فرهنگ سازی، شاهد رواج چنین فرهنگی برای یک مناسبت بدون پشتوانه دینی یا ملی هستیم، زنگ خطری است که البته چندین سال است در گوش مسوولین فرهنگی قم به صدا در آمده است اما ظاهرا کسی قصد شنیدن صدای آن را ندارد!

انتهای پیام/105
https://qomnews.ir/vdcd.f0o2yt05za26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

قمی
پنبه به سایتتون ما خودمونو کشتیم تا ولنتاینو در سایتهای اجتماعی از بین ببریم ولی با این خبر طعمه ی خوبی برای سایتهای اجتماعی شدید
در سایتتونو خودم یه تنه گل میگیرم
مردشور به این خبرتون
روز عشق فقط "سپندارمذگان"
قمی
ولنتاین هرگز یک روز ایرانی نیست، عشق است سپندرمذگان روز عشق ایرانی
وقتی جشنی را که عینش در فرهنگ ایرانی است نباید آن جشن خارجی را متعلق به خود بدانیم،
ولنتاین متعلق به کسانی است که در فرهنگ خود چنین جشنی را ندارند و نه متعلق به ما که "سپندرمذگان" را داریم، همین طور میشود که همه ی بخشهای زیبای فرهنگمان به فراموشی سپرده میشود،بعد عده ای در بالاترین لینک میدهند که فرهنگ غنی ایرانی یک دروغ است.
شاهد
واقعا متاسفم براتون مخصوصا اینکه این پیام از شهر قم باشه. یا شما اصلا چیزی در این باره نمی دونید و یا خودتون رو به حماقت محض زده اید که تاریخجه این روز که سرشار از کفر پیشگی است را نادیده گرفته اید . بروید و اطلاعاتتان را در این رابطه افزایش بدهید.
محمد غلامی
سلام به مردم عزیز قم .
maho
خاک توسر شما با این تیتر خبرتون که گفتید به لطف فرهنگ سازی...
وخاک تو سر اونایی که این روز رو به به اصطلاح عشقشون هدیه دادند...
شما خجالت نمیکشید؟؟؟؟
گویا اطرافیانتان دنبال این موضوعات هستید که برایش تبلیغ می کنید
بنده در اداره فامیل آشنایان چنین چیزی ندیدم