سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : 38254
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

مديريت هوشمند ترافيك در شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: «سامانه‌هاي خودكار جمع‌آوري، نگهداري، پردازش و توزيع اطلاعات مربوط به جابه‌جايي كالا و مسافر». اين يكي از تعاريفي است كه براي آي‌تي‌اس ارائه مي‌كنند. سيستمي كه قرار است فناوري اطلاعات را مانند بسياري امور ديگر در ترافيك شهرها هم دخالت دهد.
مديريت هوشمند ترافيك در شهر قم
به گزارش قم نیوز، اين سامانه هم به اقتصاد شهرها كمك مي‌كند هم به امنيت و رفاه مردم و اجراي كامل آن البته نياز به تامين زيرساخت‌هاي بسياري دارد كه بخشي از آن اكنون هم قابل تحقق است.

در كشور ما نيز بعضي از اين فناوري‌ها مانند سامانه كنترل هوشمند چراغ راهنمايي تقاطع‌ها، سامانه اطلاع‌رساني تراكم ترافيك با راديو و تابلوهاي متغير خبري، ثبت خودكار وقايع و تصادفات و تخلفات، آمارگيري اتوماتيك از پارامترهاي ترافيكي و دوربين‌هاي كنترل سرعت به‌كار برده مي‌شود.

در صورت استفاده درست از آي‌تي‌اس ، بسيارى از مشكلات حمل‌ونقل از قبيل خسارت‌هاى مادى و معنوى ناشى از سوانح و تصادفات، مشكلات نظارت و مديريت در حمل‌ونقل و زمان‌هاى تلف‌شده رفع مى‌شود. سامانه‌هاى كنترل تطبيقى يا هوشمند چراغ‌هاى راهنمايى تقاطع‌ها يكي از پيشرفته‌ترين شاخه‌هاي آي‌تي‌اس است كه در بسياري از كشورهاي دنيا به‌كار مي‌رود و در مديريت و بهينه‌سازى جريان ترافيك و روان‌سازى آن نقش مهمي دارد. اين سامانه مدتي است جاي خود را در شهر قم هم باز كرده و كم كم ردپايش در بيشتر تقاطع‌هاي شهر ديده مي‌شود.

در اين سامانه‌ها، چراغ‌هاى راهنمايى تقاطع‌ها بايد طوري عمل كنند كه حداقل تأخيرها و توقف‌ها و حداكثر گذردهى و ايمنى را در تقاطع‌ها ايجاد كنند. با ايجاد هماهنگى بين چراغ‌هاى راهنمايى تقاطع‌هاى مجاور از سوي مركز هوشمند كنترل ترافيك، كمترين تأخير در شبكه ترافيك شهرى حاصل مى‌شود.

اختصاص ۳۰ ميليارد تومان بودجه

«حسين شعبان‌زاده» مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم درباره اهتمام مديران قمي به استفاده از مديريت هوشمند ترافيك مي‌گويد: با هزينه يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان برخي از معابر شهر قم به دوربين‌هاي نظارتي تجهيز شده‌اند.

وي ادامه داد: براي سال جديد نيز مبلغ۳۰ ميليارد تومان براي تهيه دوربين‌هاي هوشمند و نظارتي در نظر گرفته شده است كه قرارداد آن در حال تنظيم است و شركت‌هاي متقاضي در مناقصه شركت مي‌كنند.

مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم بيان كرد:‌ دوربين‌هايي كه براي سال جديد خريداري مي‌شوند نياز شهر را به صورت كامل برطرف مي‌كنند.

وي در خصوص مزيت‌هاي كنترل هوشمند ترافيك افزود: كاهش سرعت، شناسايي نقاط حادثه خيز با هدف اجراي طرح‌هاي خاص در اين نقاط و حتي بررسي بيشتر پروژه‌هاي عمراني از سوي دوربين‌هاي نظارتي، اطلاع رساني نقاط حادثه خيز به مركز كنترل ترافيك از سوي دوربين‌هاي نظارتي و اطلاع‌رساني آن به دستگاه‌هاي امداد رسان از جمله مزيت‌هاي كنترل هوشمند ترافيك است.

شعبان زاده ادامه داد: همچنين دوربين‌هايي كه در آينده نصب مي‌شود به مردم پيش آگاهي در خصوص وضع ترافيك خيابان‌ها و امكان انتخاب مسير جايگزين را مي‌دهد.

يكي ديگر از كاربردهاي مديريت هوشمند ترافيك كاراتر كردن سيستم اتوبوس راني است كه به وسيله آن مي‌توان به شهروند خبر داد كه اتوبوس مورد نظر، در چه فاصله‌اي قرار دارد و چه ساعتي بايد خود را به ايستگاه برساند. اين موضوع هر چند در ابتدا ممكن است ساده به نظر برسد، اما مي‌تواند تحولي در اقبال مردم قم به اتوبوس به وجود بياورد. تحولي كه مديريت ترافيك قم به آن نياز دارد.

نظارت دقيق بر وضع شهر

«سيد مسعود برقعي» كارشناس ارشد ترافيك بيان كرد: استفاده از سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل( آي‌تي‌اس ) موجب نظارت بيشتر و دقيق تر بر وضع ترافيكي شهر مي‌شود، علاوه بر آن از طريق اطلاعاتي كه از اين طريق مي‌توان به شهروندان داد تصميم گيري براي انتخاب مسيرها را آسان تر مي‌كند.

وي ادامه داد: از تكنولوژي مي‌توان براي كمك به رانندگان براي انتخاب مسير مناسب و همچنين نظارت بيشتر مسئولان شهر بر شبكه حمل و نقل به‌خوبي استفاده كرد.

كارشناس ارشد ترافيك با بيان اين‌كه تجهيزات كنترل هوشمند به مردم و ناظران و مسئولان شهر كمك مي‌كند، افزود: شهرداري زيرساخت‌هاي ترافيكي شهر را فراهم مي‌كند و پليس نيز رفت‌وآمد وسايل نقليه را به وسيله اين تجهيزات كنترل مي‌كند.

وي بيان كرد: تجهيزات هوشمند كنترل ترافيك شامل مواردي از قبيل انواع دوربين‌هاي نظارتي، ضبط سرعت، ثبت پلاك، سنسور، تقاطع‌هاي هوشمند، سيستم كنترل و رديابي اتوبوس‌هاي شهري(AVL) و غيره مي‌شود كه از آنها مي‌توان براي بهبود وضع ترافيكي شهر استفاده كرد.

اين كارشناس ترافيك در ادامه گفت: براي كنترل تقاضاي سفر به هسته مركزي شهر و براي تغيير سياست‌هاي خودرو محور و انسان محور در محدوده هسته مركزي شهرها محدوديت تردد براي وسايل نقليه شخصي تعريف مي‌شود كه اصطلاحا محدوده طرح ترافيك ناميده مي‌شود تا از اين طريق فضا براي حمل و نقل عمومي و توسعه پياده رو‌ها فراهم شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر با اجراي طرح تحول خطوط اتوبوسراني از سوي شهرداري قم همه خطوط اتوبوس از هسته مركزي شهر عبور مي‌كنند و به آساني مي‌توان از طريق حمل و نقل عمومي به هسته مركزي شهر دسترسي يافت.

اين كارشناس ترافيك عنوان كرد: افزايش هزينه براي ورود خودروهاي شخصي به هسته مركزي شهر و محدوده طرح ترافيك موجب كاهش ترافيك وسايل نقليه شخصي در هسته مركزي شهر قم شده و در نتيجه آن، آلودگي هوا و آلودگي‌هاي صوتي ناشي از تردد خودروها در اين محدوده كاهش مي‌يابد و امكان توسعه پياده رو‌ها و احداث پياده راه‌ها را فراهم مي‌‌شود كه اين موضوع با كمك مديريت هوشمند ترافيك تحقق يافتني بود.

البته موضوعات ديگري هم هست كه سامان يافتن آنها به مديريت هوشمند ترافيك بستگي دارد. از جمله قوانيني مانند منع زباله ريختن در معابر كه به دليل شكل نگرفتن كامل زيرساخت‌هاي نظارتي در خيابان‌ها فعلا قابل اجرا نيست و در آينده مي‌تواند باشد.

به نظرمي‌رسد اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در شهرها نياز به تلاشي همه جانبه دارد و هوشمند كردن امور مختلف شهر از جمله ترافيك از آنجا كه به كمتر هزينه كردن از سوخت، سرمايه‌هاي ملي و زمان منجر مي‌شود از مصاديق بارز اين حركت است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcba5bf.rhbwspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما