پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب : 51484
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله سعیدی در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ملی شعر کرامت اظهار کرد:

آیت‌الله سعیدی:شاعران باید پاسدار زبان فارسی باشند

نباید از قرآن و روایات اهل بیت(ع) در شعر غافل بود
قم نيوز : قم نیوز: تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) گنجینه‌های ارزشمندی هستند که شاعران با افزایش مطالعات در این گنجینه‌ها می‌توانند اشعاری با محتوای بسیار مطلوب تری ارائه دهند.
شاعران باید پاسدار زبان فارسی باشند/ نباید از قرآن و روایات اهل بیت(ع) در شعر غافل بود
شاعران باید پاسدار زبان فارسی باشند/ نباید از قرآن و روایات اهل بیت(ع) در شعر غافل بود

به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ملی شعر کرامت که در سالن محراب حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه شاعرانی که برای اهل بیت(ع) شعر می‌گویند، اظهار کرد: در طول تاریخ افراد سودجو از شاعران برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کردند ولی شاعرانی که برای ائمه اطهار(ع) شعر می‌گفتند و به صورت مستمر ذکر خداوند را می‌گفتند از سوءاستفاده افراد سودجو در امان بودند.

وی افزود: همچنین افراد بسیاری برای جلب توجه پادشاهان و حاکمان شعر می‌گفتند، اگرچه شاعری که در ابتدا شعر نو را مطرح کرد دارای معنا و مفهوم بود ولی بعد از او شعر نو به ابتذال کشیده شده است که خود شاعران و شنوندگان نیز معنا و مفهوم شعر را متوجه نمی‌شوند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) در راستای تقسیم بندی شاعران و اشعار، مطرح کرد: اشعار را می‌توان متناسب با نگاه مادی یا غیر مادی شاعر در بخش‌های معنوی، هنری و سیاسی تقسیم بندی کرد و در طول تاریخ نیز اشعار در دو بخش تسلیم و مقاومت از هم جدا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) نگاه ویژه ای به شاعران داشتند، تصریح کرد: در برخی موارد خود ائمه اطهار(ع) نیز مانند امام رضا(ع) که با اشعار خود شاعران را در مسیر درست هدایت می‌کردند به سرودن شعر اقدام می‌کردند، امروزه نیز شیعیان باید به پیروی از اهل بیت(ع) هدایت کننده دیگران باشند.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه شاعران نباید از قرآن و روایات اهل بیت(ع) غافل باشند، یادآور شد: قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) گنجینه‌های ارزشمندی هستند که شاعران با افزایش مطالعات در این گنجینه‌ها می‌توانند اشعاری با محتوای بسیار مطلوب تری ارائه دهند.

وی در ادامه بحث سهم شاعران از انقلاب اسلامی، اضافه کرد: در نظام اسلامی هر فرد و قشر سهمی دارد و ضمن عمل به رسالت‌های خود می‌تواند از ظرفیت‌های آن نیز استفاده کند.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه شاعران باید پاسدار زبان فارسی باشند، ادامه داد: متاسفانه برخی از واژگان فارسی درعرصه شعر، ادبیات، نثر و گفت‌وگو فراموش شده‌اند که شاعران می‌توانند با استفاده از این واژگان در اشعار خود آنهارا از مهجوریت در بیاورند و پاسدار زبان فارسی باشند.

وی با بیان اینکه محله‌های شهر قم به دلیل برخی از روایات اندرونی امام رضا(ع) و آشیانه اهل بیت(ع) بوده و مقدس است، تصریح کرد: شاعران می‌توانند با بازدید از پنجره فولاد ضریح مطهر حضرت معصومه(س) به سرودن شعر درباره آن اقدام کنند.

سعیدی عنوان کرد: دستاوردهای و امنیتی که امروز داریم را مدیون خون شهیدانی هستیم که با اخلاص تمام از جان خود گذشتند تا آیندگان در این سرزمین با امنیت زندگی کنند، ما نیز نباید در عرصه‌های مختلف آنان را فراموش کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbaabs.rhb8wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما