دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 4845
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد:

بهره‌گیری از رویکرد اجتهادی در مسئله مهدویت

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر استفاده از رویکرد اجتهادی در بحث مهدویت گفت: نجات در سایه تسلیم فرهنگ کتاب و سنت است و این امر زمانی محقق می‌شود که همراه با لوازم آن صورت گیرد.
بهره‌گیری از رویکرد اجتهادی در مسئله مهدویت
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام فرامرز سهرابی در حاشیه بازدید اعضای فرهنگسرای انتظار مشهد از موسسه آینده روشن اظهار داشت: در زمینه مهدویت سه رویکرد قابل بررسی است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: گروهی تنها آرزوی ظهور حضرت را دارند اما در واقع این افراد دروغ‌گو هستند و در نهج‌ البلاغه نیز آمده است که گروهی مدعی امید به رجاء پروردگار هستند ولی نشانه‌ای از رجاء و امید در اعمال آنها نبوده و رفتارشان حکایت از کذاب بودن آنهاست، زیرا عملکرد آنها به گونه‌ای است که هیچ توجهی به خداوند ندارند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اعمال و رفتار کسانی که آرزوی واقعی ظهور امام عصر(عج) را دارند نشانگر صدق گفتار آنهاست و به عبارت دیگر مهدوی باور بودن انسان در عملکرد او مشخص شده و شیعه واقعی محسوب می‌شود.

وی ابراز کرد: شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد که گروهی به گناه مشغول هستند اما به فضل و رحمت خداوند نیز امیدوارند که امام فرمودند "اینها در خیالات خود به سر برده و دروغ گو هستند زیرا کسی که امید به مطلبی داشته باشد برای رسیدن به آن تلاش و کوشش کرده و در مقابل چیزی که از آن بترسد، پرهیز و احتیاط را پیشه می‌کند".

سهرابی در ادامه افزود: برخی دیگر از اشخاص نیز در کارهای خود دچار شتاب زدگی بوده و در همه اقدامات خود بدون مبنای اجتهادی و استفاده از کارشناسان خبره و تنها با عقل خود به تحلیل می‌پردازند که این مسئله در طول تاریخ وجود داشته و نمونه بارز این افراد،‌ منافقین هستند که پیش از انقلاب مشغول به فعالیت بوده و بدون توجه به نظریات علمای مسلمان، تفکرات مارکسیستی را سرلوحه برنامه‌های خویش قرار دادند و امروز هم دچار مشکلاتی شده‌اند که توان حل آن را ندارند.

عضو هیئت‌ عملی موسسه آینده روشن خاطرنشان کرد: در طول تاریخ کسانی بوده‌اند که جدا از خط ولایت و امامت،‌ اندیشه‌های باطلی را مبنای عمل خویش قرار داده و به تحلیل‌های شتاب زده مشغول شدند که در این مسیر علاوه بر خودرایی، شیاطین انس و جن نیز به آنها یاری می‌رسانند و سرانجام همه این افراد،‌ هلاکت است.

وی گروه سوم را افرادی دانست که تسلیم حق و فرهنگ الهی و ولایی بوده و در واقع از آموزه‌‌های مهدوی بهره می‌برند و گفت: وجود استاد برای یادگیری کتاب‌های مرجع و منبع ضروری است زیرا مباحث نظام‌مند نیازمند تحلیل و بررسی استادانه هستند.

سهرابی ادامه داد: معارف قرآنی بدون اجتهاد قابل فهم و درک نبوده و لازم است که برای وارد شدن به این نوع مباحث از نگاه ابتذالی خودداری شود و نمونه این مسئله نیز ادعای ارتباط مستقیم با امام عصر(عج) است که امروزه به شدت نخ نما شده و جز برای معدودی افراد قابل باور است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دیدگاه انتزاعی در مورد مهدویت خاطرنشان کرد: گروهی نیز امام زمان(عج) را جدای از مسائل جهان می‌دانند در حالیکه ایشان هدایت گر تمام اشیا و موجودات بوده و هر کس به تناسب ظرفیت و استعداد خویش از این هدایت بهره مند خواهد شد.

وی با تاکید بر استفاده از رویکرد اجتهادی در بحث مهدویت افزود: نجات در سایه تسلیم فرهنگ کتاب و سنت است و این امر زمانی محقق می‌شود که همراه با لوازم آن صورت گیرد به این ترتیب که در زمان حضور از معصومین استفاده کرده و در زمان غیبت، به فقها و علمای اسلام مراجعه شود زیرا امام زمان(عج) این افراد را حجت خود بر مردم می‌داند و خود حجت بر فقهاست.

سهرابی با بیان اینکه راه روشن توسط امام عصر(عج) مشخص شده است، گفت: جهل و انحراف و جریان‌هایی از این دست به دنبال منحرف ساختن این مسیر هستند بنابراین کسانی می‌توانند به سعادت دست یابند که تسلیم حق بوده و فرهنگ واقعی انتظار را بشناسند.

عضو هیئت‌ علمی موسسه آینده روشن ابراز کرد: بر اساس آموزه‌های قرآنی، جامعه‌ای بر اساس عبودیت شکل گرفته و از افراد صالح تشکیل شده باشد،‌ وارث جهان خواهد شد.

وی با بیان اینکه وراثت زمین در سایه رهبری امام زمان(عج) محقق خواهد شد افزود: به راه افتادن جریان عباد الصالحون زمینه ساز این امر بوده و در واقع شاخصه مهم جامعه صالح است.

سهرابی تصریح کرد: گروه معدودی با در اختیار گرفتن رسانه‌‌ها به گسترش فساد و گناه در جامعه می‌پردازند و این همان معنای فراگیر شدن ظلم و جور و گناه در آخرالزمان است بنابراین همواره دو گروه سعادتمندان و شقاوتمندان در تضاد و مبارزه با یکدیگر بوده و لازم است که سعادتمندان که همان گروه صالحان هستند شکل گرفته و زمینه ساز قیام جهانی مهدوی باشند.

عضو هیئت‌ علمی موسسه آینده روشن گفت: در آخرالزمان دو ندای حق و باطل فراگیر شده و فتنه‌ها دارای لایه‌هایی هستند که با ایجاد شبهه موجب فریب کسانی می‌شود که در طول زندگی خود با حقایق ناب مهدوی آَشنا نشده‌اند بنابراین بر اساس روایات باید با کسب آمادگی لازم و تسلیم شدن در برابر فرهنگ ناب کتاب و سنت و نیز اطاعت از فقها و در راس آنها ولی فقیه در برابر فتنه‌ها مصون ماند.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcc.0q0a2bq4pla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما