دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : 30442
منبع : پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان
در نشست خبری وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات عنوان شد:

رشد بیش از ۲ برابری مصرف قلیان در دختران از سال ۸۸

قم نيوز : قم نیوز: متأسفانه مصرف قلیان در خانواده‌ها و به طور دسته‌جمعی باعث از بین رفتن قبح آن شده است و افرادی که قلیان مصرف می‌کنند به اندازه مصرف ۱۰ نخ سیگار متزلزل می‌شوند.
رشد بیش از ۲ برابری مصرف قلیان در دختران از سال ۸۸
به گزارش قم نیوز، رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات از شیوع شتابان و نگران‌کننده مصرف قلیان خبر داد و گفت: تا سال ۸۶ مصرف قلیان روند کاهشی داشت، ولی از سال ۸۸ این روند رو به افزایش است. متأسفانه رشد مصرف قلیان در دختران بیش از دو برابر و در پسران نزدیک به ۲ بوده است.

 خسرو صادق‌نیت در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات خاطرنشان کرد: در سال ۸۲ میزان مصرف قلیان در پسران ۱۶ درصد بود که در سال ۸۶، به ۲۱ درصد افزایش یافت. همچنین این آمار در دختران ۸.۷ درصد بود که به حدود ۲۰ درصد رسیده است.

افزایش ۹ برابری مصرف مواد دخانی در دختران
وی اظهار داشت: مصرف مواد دخانی در سال‌های ۸۲ تا ۸۶ در پسران از ۳.۱ به ۵ درصد و در دختران از ۱ به ۹ درصد افزایش یافته که این افزایش به دلیل بالا رفتن قلیان است.

هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف ۲ تا ۵ بسته سیگار است
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با بیان این‌که هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف ۲ تا ۵ بسته سیگار است، افزود: متأسفانه مصرف قلیان در خانواده‌ها و به طور دسته‌جمعی باعث از بین رفتن قبح آن شده است و افرادی که قلیان مصرف می‌کنند به اندازه مصرف ۱۰ نخ سیگار متزلزل می‌شوند.

دود دسته سوم
صادق‌نیت یکی از نگرانی‌های مصرف قلیان را دود دسته سوم آن دانست و خاطرنشان کرد: دودی که پس از مصرف قلیان بر در و دیوار و لوازم خانه می‌نشیند با لمس و برخورد کودکان جذب بدن آن‌ها می‌شود و این یکی از دلایلی است که ۹۰ درصد افراد معتاد به دخانیات، زیر ۱۸ سال سیگاری می‌شوند.

اگر اقدام مناسبی صورت نگیرد، جزو سه کشور اول مصرف‌کننده دخانیات خواهیم بود
وی با تأکید بر این‌که اگر اقدام مناسبی در این خصوص صورت نگیرد، جزو سه کشور اول مصرف‌کننده دخانیات خواهیم بود، گفت: در سه دهه آینده به دلیل این‌که این مشکل کودکان و نوجوانان را درگیر خود کرده است، باعث می‌شود کشور ایران جزو سه کشور اول مصرف‌کننده مواد دخانی در جهان شود که این موضوع نیاز به یک سامان‌دهی همه‌جانبه دارد.

صادق‌نیت به سهولت و دسترسی خرید سیگار اشاره کرد و اظهار داشت: یک کودک و نوجوان برای خرید یک نان بیش از نیم ساعت وقت خود را صرف می‌کند، ولی برای خرید یک سیگار کمتر از ۵ دقیقه می‌تواند آن را تهیه و مصرف کند. متأسفانه عرضه آسان، قیمت پایین و دردسترس‌بودن و عدم برخورد جدی با فروشندگان سیگار، باعث شیوع بسیار و بالای سیگار در آینده‌ای نزدیک می‌شود. مبارزه با دخانیات یک همت جمعی را طلب می‌کند و باید سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای سامان‌دهی آن همکاری نمایند.

رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به عرضه تنباکوهای معطر گفت: متأسفانه ۸۰ درصد این تنباکوها اسانس‌های شیمیایی است و علاوه‌بر ضرر تنباکو ضررهای بیشتری متوجه مصرف‌کننده می‌شود. همچنین برخی افراد سودجو به سمت ترکیب این مواد با مواد مخدر روی آورده‌اند و چندین مورد مصرف شیشه به دنبال استفاده از قلیان داشته‌ایم.

مصرف ۱۰.۵ درصدی سیگار در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال
به گزارش مهرخانه، در ادامه بهزاد ولی‌زاده؛ کارشناس‌ارشد دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات به سخنرانی پرداخت و گفت: مصرف هر وعده قلیان معادل ضرر ۲۰۰ نخ سیگار است. بنابر آخرین مطالعات در سال ۹۰ میزان مصرف روزانه سیگار ۱۰.۵ درصد جمعیت گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال بود که حدود ۲۲ درصد در مردان و کم‌تر از ۱ درصد در زنان اعلام شد.

وی ادامه داد: بنابر همین آمار مصرف سرانه سیگار در کل جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۱۲ درصد است. همچنین مصرف سایر مواد دخانی نظیر پیپ، قلیان و غیره در حال حاضر ۱۴.۰۹ درصد جمعیت و مصرف روزانه مواد دخانی ۱۲.۵ درصد است.

بیشترین میزان مربوط به افزایش قلیان در زنان است
ولی‌زاده از روند روبه افزایش آمار مصرف قلیان خبر داد و گفت: در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ روند مصرف سیگار به جز گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال ثابت بود، ولی درخصوص قلیان بنابر آمار سال ۹۰ مصرف روزانه ۲ برابر افزایش یافته که بیشترین میزان مربوط به افزایش قلیان در زنان است.

یک درصد دختران نوجوان سیگار مصرف می‌کنند
کارشناس‌ارشد دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با اشاره به این‌که آخرین آمار مربوط به مصرف سیگار در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال مربوط به سال ۸۶ است، گفت بنا بر این آمار، میزان مصرف سیگار در پسران ۵ درصد و در دختران حدود ۱ درصد اعلام شده است. همچنین ۲۶ درصد این گروه سنی مصرف‌کننده سایر مواد دخانی بودند که در مقایسه با سال ۸۲ افزایش ۲ برابری داشته است.

همکاری مشترک آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت
وی در خصوص علت عدم وجود آمار به‌روز در این گروه سنی گفت: این تحقیقات مبنتی‌ بر مدارس است و قرار است امسال در صورت هماهنگی بین وزارت‌خانه بهداشت‌خانه و آموزش‌و‌پرورش این‌ کار انجام بگیرد. پیش از این هماهنگی میان دو وزارت‌خانه برای سنجش و آمارگیری به‌وجود نیامده است.

در ادامه رضا قهرمانی؛ معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی تأمین سلامت شهروندان را سرلوحه کار خود قرار داده و اقداماتی در این خصوص داشته است.

وی افزود: این برنامه‌ها در ۱۱ بخش عمومی و ۳ بخش ویژه مناسبتی هفته مبارزه با دخانیت از طریق مناطق ۲۲گانه انجام می‌شود.

برنامه‌های شهرداری تهران در هفته مبارزه با مصرف دخانیات
قهرمانی با اشاره به برپایی ۳۲۵ مورد نمایشگاه و ایستگاه سلامت گفت از دیگر برنامه‌ها با محور کنترل دخانیات می‌توان به افتتاح ۲۵۸ مراکز عمومی، ۱۴۵۱ برگزاری دوره‌های آموزشی و همایش و کارگاه، ۱۵۸ نمایش میدانی و خیابانی با موضوع کنترل دخانیات، ۳۰۸ برنامه نمادین و تورهای فرهنگی، ۳۱۷ برنامه نمادین دفن سیگار و قلیان و گرفتن سیگار و اهدای گل، ۳۷۲ مسابقات فرهنگی، ورزشی و ۱۵۰ هزار نسخه آموزشی و مراسم‌های تقدیر از حامیان سلامت اشاره کرد.

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: بنابر نتایج دوره دوم سنجش عدالت در سال ۹۰ میزان مصرف روزانه سیگار در تهران در گروه سنی بالای ۱۵ سال ۶.۸۵ درصد اعلام شده است.

باید از فروش دخانیات در دکه‌های روزنامه‌فروش جلوگیری شود
وی در خصوص فروش سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی گفت: شهرداری ۱۲۰۰ دکه روزنامه‌فروشی را اجاره داده و بنابر مفاد اجاره‌نامه عرضه و فروش سیگار در این دکه‌ها، غیرقانونی است، ولی متأسفانه آن‌ها در خصوص عدم عرضه در خصوص دخانیات پایدار نبودند. شهرداری تهران نیز در این خصوص به مراجع قانونی اعلام شکایت کرد، ولی متأسفانه بنابر دلایلی آن‌ها رأی به حکومت عوامل شهرداری داده‌اند و این بسیار بد است که ما به عنوان موجر نتوانیم مفاد اجاره‌نامه خود را مطالبه کنیم. تنها کاری که در این خصوص انجام می‌شود این است که مواد دخانی از دید عموم خارج شده است.

۳۷۴ پارک بدون دخانیات
قهرمانی تأکید کرد: باید به رهبری وزارت بهداشت و همکاری مجامع امور صنفی شهرداری تهران و قوه قضاییه از فروش دخانیات در دکه‌های روزنامه‌فروش جلوگیری شود.

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران در پایان از وجود ۳۷۴ پارک بدون دخانیات خبر داد و گفت: در ۳۷۴ پارک شهر تهران هشدارها و اخطارهای لازم برای مردم در خصوص مضرات مصرف دخانیات داده می‌شود و این‌که هوای سالم حق همه مردم است تا آن‌ها خود در این زمینه ما را یاری کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcci0q1.2bqx08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما