دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 20868

تاکید علما بر حفظ حرمت ایام فاطمیه در عید نوروز

قم نيوز : lقم نیوز: استفاده از قدرت‌های انسانی برای بهره برداری حیات و نه مرگ و اهمیت پاسداری از ایام فاطمیه، مهم‌ترین عناوین بیانات امروز علمای حوزه علمیه قم است.
تاکید علما بر حفظ حرمت ایام فاطمیه در عید نوروز
به گزارش قم نیوز، علمای حوزه علمیه امروز در دیدار‌ها و بیانات خود به بیان مسائل فرهنگی و مذهبی پرداختند.

**دیدار شورای اسقف‌های کاتولیک آمریکا با آیت الله جوادی آملی



جمعی از اعضای برجسته شورای اسقف‌های کاتولیک آمریکا با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با آیت الله جوادی آملی دیدار کردند و خواستار بهره‌مندی از فرمایشات معظم له درباره نگاه اخلاقی اسلام به فناوری‌های نظامی کشتار جمعی و مناسبات امنیتی بین دولت‌ها و ملت‌ها شدند.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار اظهار کرد: سیره مسیح (سلام الله علیه) همانند دیگر انبیای ابراهیمی (علیهم السلام)، برای ما اسوه و درس است.

قدرت انسان برای بهره‌برداری حیات است نه مرگ

استاد حوزه علمیه با بیان این مطلب که «علمی را که خدا به داود (ع) آموخت، علم زره‌بافی بود» تاکید کرد: خداوند در قرآن فرمود ما به داود این قدرت را دادیم که به جای اینکه کارخانه یا کارگاهی داشته باشد که آهن را نرم کند، با دستش نرم می‌کرد اما از این قدرت، با اینکه رهبری انقلاب را داشت، جز برای درست کردن سلاح دفاعی استفاده نکرد و هرگز به این فکر نبود که این قدرت الهی را در راه ساختن دشنه، شمشیر، تیر، نیزه و سلاح کشتار جمعی یا فردی به کار ببرد.

وی تصریح کرد: این دو نمونه را که از انبیای ابراهیمی‌اند و مورد تقدیس و تکریم همه موحدان ابراهیمی (سلام الله علیهم) هستند قرآن کریم نمونه‌هایی مانند این را برای ما نقل می‌کند تا بگوید قدرتی که در اختیار انسان، برای بهره‌برداری حیات است نه مرگ؛ و اگر در شرایط کنونی دنیای مسیحیّت و اسلام و سایر ادیان ابراهیمی به این توصیه‌های الهی و اسلامی عمل کنند، جهان، گلستان خواهد شد و دیگری نیازی به جنگ‌های فرساینده نیست.

روحانیت جلوی کج‌روی جامعه را بگیرند

مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: روحانیت اسلام و مسیحیت باید همواره در متن جامعه حضور داشته باشد و به عنوان اینکه وارثان انبیا هستند، جلوی کج‌روی و بدروی جامعه را بگیرند.

قرآن‌سوزی نشانه بی‌مهری به حقایق دین است

وی گفت: گرچه می‌دانم شما هم مثل ما زخم کهنه دارید و رنجیده و رنجورید اما قرآن‌سوزی امروز که متاسفانه در برخی از کلیسا‌ها رخ داد، نشانه بی‌مِهری نسبت به حقایق دین است.

**آیت الله گرامی: مسجد جمکران سبب تقویت دین می‌شود



آیت‌الله محمدعلی گرامی، در دیدار امروز با حجت الاسلام رحیمیان، تولیت مسجد جمکران و هیأت همراه اظهار کرد: مسجد مقدس جمکران جایگاه بسیار عظیمی است که مورد توجه مراجع و علما بوده و مکانی برای خلوت و عرضه حاجت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: مسجد مقدس جمکران جایگاهی است که از هر جهت مورد توجه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بوده و حاجات مردم را برآورده می‌کند.

روبه رشد بودن مسجد جمکران

آیت‌الله گرامی خاطرنشان کرد: روزی بود که ما به مسجد جمکران مشرف می‌شدیم و مکان مسجد به اندازه‌ای بود که بیش از سه صف برای اقامه نماز جا نمی‌گرفت ولی در حال حاضر شاهد هستیم که وضعیت تفاوت کرده و مسجد رو به رشد و توسعه است که امیدواریم این امر ادامه پیدا کند.

اهمیت مسائل فرهنگی در مسجد جمکران

وی با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی، بیان کرد: نیاز است در کنار بازسازی و توسعه مسجد مقدس جمکران، برنامه‌های فرهنگی غنی نیز اجرا شود تا مردم و زائران مسجد به حوائج و نیازهای معنوی خود برسند و دین آن‌ها تقویت شود.

ایجاد فضا‌های اقامتی دراطراف مسجد

این استاد برجسته حوزه علمیه بر ایجاد فضاهای اقامتی در اطراف مسجد جمکران تاکید کرد و گفت: مسجد مقدس جمکران و اطراف آن بسیار مستعد برای ایجاد تسهیلات اقامتی و اقدامات غنی دینی و فرهنگی است و این امر به افزایش زائران در شهر قم و مسجد جمکران کمک می‌‏کند.

**آیت الله غروی: باید حرمت ایام فاطمیه حفظ شود

آیت الله سید محمد غروی با بیان اینکه‌شان حرم اهل بیت (ع) در همه ایام باید حفظ شود، اظهار کرد: در ایام خاص از ولادت تا شهادت، حفظ شعائر این ایام باید مورد توجه قرار گیرد و همه برای حفظ حرمت آن گام بردارند.

وی توجه به جایگاه حضرت زهرا (س) را مهم خواند و گفت: ایشان نه تنها در مقام معنویت و ولایت جایگاه عظیمی دارند، بلکه تنها دختر پیامبر اکرم (ص) و مادر ائمه (ع) هستند؛ از این رو توجه به عظمت و جلال این بانو از واجبات است.

اهتمام مسئولان بر حفظ حرمت ایام فاطمیه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه مسئولان و کسانی که دارای توانایی لازم هستند و در مسائل فرهنگی نیز نقشی دارند، باید کاری کنند تا حرمت ایام فاطمیه حفظ شود.

وی به عملکرد شهرداری اشاره و بیان کرد: از این ارگان انتظار می‌رود تلاش بیشتری به کار بگیرد و شهر را آماده این ایام کنند.

**عضو جامعه مدرسین: جامعه ما تشنه سبک زندگی فاطمی است




آیت الله ممدوحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) ابراز کرد: تعظیم فاطمیه، لازمه تقویت هویت دینی و معنوی ماست و کسی که دارای غیرت دینی است، اساسا نمی‌تواند نسبت به فاطمیه بی‌تفاوت باشد.

وی اضافه کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ما تشنه معارف و سبک زندگی فاطمی است و به راستی اگر ما به سیره زندگانی حضرت زهرا (س) در امور خانوادگی و اجتماعی تاسی کنیم، این همه مشکلات ریز و درشت در جامعه‌مان نداشتیم.

**اقتصاد‌دان حوزوی: مهار تورم بدون کنترل نقدینگی میسر نمی‌شود


حجت الاسلام و المسلمین سید هادی عربی، با اشاره به اینکه گرانی و تورم در کشور ما ریشه نسبتا طولانی دارد و به زمان قبل از انقلاب اسلامی بازمی گردد، اظهار کرد: مشکل امروز جامعه ما این است که معمولا رشد نقدینگی در کشور ما متناسب با افزایش تولید اقتصادی نیست؛ بنابراین این مساله باعث تورم می‌گردد.

وی افزود: توجه به اینکه یکی از ریشه‌های اصلی تورم ناظر به بحث رشد نقدینگی است؛ بنابراین بدون کنترل آن نمی‌توان به مهار تورم امید چندانی داشت.

کسری بودجه؛ علت دیگر تورم

این اقتصاددان حوزوی، کسری بودجه، آن هم در شرایط فعلی رکود تورمی را از دیگر دلایل وجود و تشدید تورم برشمرد و ابراز کرد: دولت گاهی به خاطر کسری بودجه مجبور می‌شود از بانک مرکزی استقراض کند که این حجم از استقراض نیز باعث بروز و تشدید تورم در اقتصاد می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: برای مقابله اساسی با تورم جدای از بحث تقویت تولید ملی، ‌ می‌بایست حجم نقدینگی در کشور کنترل شده و همچنین دولت در مسایل مالی انضباط کاملی را برقرار کند تا شاهد کسری بودجه و به تبع آن، استقراض بیش از حد از بانک مرکزی نباشیم.

مردم برای بهبود آیت الله ملکوتی دعا کنند


حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر عبدالله زاده، رئیس دفتر آیت الله ملکوتی با اشاره به بستری بودن آیت الله ملکوتی، اظهار کرد: آیت الله ملکوتی که برای عمل معده به بیمارستان مراجعه کرده بودند، هم اکنون و پس از عمل، بر اثر یک عارضه ریوی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری هستند.

رئیس دفتر آیت الله ملکوتی افزود: عارضه اخیر پس از عمل معده حادث شده است و وزیر محترم بهداشت مساعدت کامل را در اعزام ایشان به تهران و بستری شدن داشتند و اکنون در تهران برای درمان بستری هستند و برای بهبودی ایشان، به دعای عموم مومنین و علما امیدواریم.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله زاده خاطرنشان کرد: به علت وضع بیماری ایشان، عیادت از ایشان به تجویز اطباء ممکن نیست و از مراجع عظام تقلید و مقلدان و دیگر علاقمندان به ایشان که خواستار عیادت ایشان بودند عذرخواهی می‌کنیم.

آیت الله ملکوتی از مراجع تقلید قم است و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شمار می رود که در سمت نمایندگی امام راحل در آذربایجان و امام جمعه شهر تبریز در راه تثبیت انقلاب اسلامی تلاش های فراوانی کرده است.

انتهای پیام/ 126
https://qomnews.ir/vdcdjj0x.yt0z96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما