شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : 29923
قم‌نیوزگزارش می‌دهد

بی‌سوادی زخمی کهنه /ضرورت اتخاذ راهکاری سلبی و ایجابی برای مقابله با بی‌سوادی

قم نيوز : قم‌نیوز: با توجه افزایش مهاجرت در قم آمار بی‌سوادان نیز رو به افزایش است و با سرشماری سال ۹۰ مشخص شد که ۴۴ هزار و ۶۶ نفر بی‌‌سواد در استان وجود دارد.
بی‌سوادی زخمی کهنه /ضرورت اتخاذ راهکاری سلبی و ایجابی برای مقابله با بی‌سوادی
به گزارش قم‌نیوز، خیلی پیر نیست و از ۹ سالگی کنار پدرش کارگری کرده و امروز به یک استادکار بنا تبدیل شده است ولی هیچگاه فرصت نداشت تا الفبا بیاموزد؛ درس بخواند و امروز خجل است از بیسوادی.

قرار است زمینی به نامش شود، در محضر حضور می‌یابد و دفتردار محضر، دفتر ثبت را جلویش می‌گذارد که امضا کند؛ قیافه در هم می‌کشد و تقاضای استامپ می‌کند...

بیسوادی یکی از مشکلات عمده اجتماعی است، زیان مستقیم بر اقتصاد و پرداخت مالیات سالانه و توأم بودن بیسوادی با فقر، بیکاری، مشکلات بهداشتی و... بر کسی پوشیده نیست.

بیسوادی موجب می‌شود تا در اشتغال نیز محدودیت‌هایی به وجود بیاید و علاوه بر آن هزار و یک چالش برای بیسوادی وجود دارد که رفع آن ابتدا همت مردم و بعد تلاش مسئولان را می‌طلبد.

در اسفند سال گذشته مصوب شد تا افراد بیسواد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کلاس‌های سواد آموزی شرکت کرده و مدرک کسب کنند، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، سازمان نهضت سواد آموزی موظف شد به افراد بی‌سواد این گروه سنی که در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کرده و موفق به اخذ گواهینامه پایان دوره سوادآموزی می‌شوند پاداش دهد.

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا، معاونت نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم درباره اقدامات انجام گرفته در قم می‌گوید: در همین راستا جلسه شورای پشتیبانی در تاریخ ۲۲ فروردین ماه امسال با حضور استاندار قم برگزار شد و وظایف نهادهای مختلف برای کاهش بی‌سوادی به آنها یاد‌آوری شد.

وی با بیان اینکه چهار نهاد راهنمایی و رانندگی، اتحادیه‌ها و شوراهای صنفی، اداره کل کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی موظف هستند در این امر همکاری لازم را داشته باشند، عنوان می‌کند: این نهاد‌ها باید افراد بیسواد متقاضی اخذ و تمدید گواهینامه رانندگی و یا پروانه کسب را برای آموزش سواد به سازمان نهضت سوادآموزی معرفی کنند.

قاسمی‌نیا ادامه می‌دهد: کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی باید افراد آموزش‌پذیر بی‌سواد زیر پوشش خود را برای آموزش سواد به سازمان نهضت سوادآموزی معرفی و یا نسبت به آموزش سواد افراد یاد شده اقدام کنند.

معاونت نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با شاره به اینکه کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی به صورت تشویقی با مددجویان خود برخورد می‌کنند می‌گوید: این ادارات افرادی را که آموزش پذیر باشند، آموزش داده و به آنها مبلغی را به عنوان تشویق پرداخت می‌کنند.

وی با بیان آمار سال ۹۰ عنوان می‌کند: با توجه افزایش مهاجرت در قم آمار بیسوادان نیز رو به افزایش است و با سرشماری سال ۹۰ مشخص شد که ۴۴ هزار و ۶۶ نفر بیسواد در استان وجود دارد.

قاسمی‌نیا با اشاره اینکه وجود مشغله‌ها و مشکلاتی که در زندگی افراد بی‌سواد وجود دارد موجب شده نتوانند برای باسوادی اقدام کنند، عنوان کرد: در سال گذشته در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۸ هزار و ۱۰۰ نفر در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کرده‌اند که از این میان ۷ هزار و ۸۵۱ نفر زن و ۹۷۱ نفر مرد بودند.

معاونت نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم می‌افزاید: از این تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ نفر در دوره سوادآموزی، ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در دوره انتقال و یک‌هزار نفر در دوره تحکیم شرکت کردند.

وی با تشریح برنامه‌های سال جاری برای سوادآموزی خاطرنشان می‌کند: پرداخت تشویق مالی به مبلغ ۶۴۰ هزار تومان هزینه تمام شده به افرادی که در دوره سوادآموزی به صورت خودآموز ثبت نام کنند و قبول شوند و پرداخت حداقل ۲۵ درصد از هزینه تمام شده دوره سوادآموزی به تشکل‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی که در شناسایی و جذب کودکان در معرض آسیب خدمات ارائه می‌دهند از جمله این اقدامات است.

قاسمی‌نیا می‌افزاید: شناسایی و جذب آموزش اتباع خارجی و تجلیل از فعالان حقیقی و حقوقی در نهضت سوادآموزی از مهمترین برنامه‌های معاونت نهضت سوادآموزی اداره کل آموز و پرورش استان قم است.

معاونت نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم می‌گوید: تمام بیسوادان آموزش‌پذیر امسال فرصت دارند که در طرح بی‌سوادی شرکت کنند تا بتوانند از خدمات نهاد و موسسات مختلف بهره‌مند شوند البته این امر به طور قطع مزایای بسیاری برای استان خواهد داشت اما باید دید چه تعداد از بیسوادان حاضر خواهند شد در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کنند.

 پیشگیری بهتر از درمان

برای جلوگیری از بیسوادی نیز باید اقدامات لازم صورت بگیرد تا در ادامه مشکلات و چالش‌های کمتری به وجود بیاید.

حسین محمودی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم از ارائه طرح انسداد مبادی بیسوادی خبر می‌دهد و اظهار می کند: کودکانی که به سن قانونی برای آغاز آموزش می‌رسند باید وارد مدارس شوند و از امکانات تحصیلی بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه همه استان قم زیر پوشش طرح انسداد مبادی بیسوادی قرار می‌گیرد می‌گوید: از بخش‌ها گرفته تا تمام مناطق قم شامل این بخش می‌شوند و پیگیری‌ها صورت می‌گیرد تا همه افراد برای سوادآموزی اقدام کنند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم ادامه‌ می‌دهد: برای هر چه بهتر اجرایی شدن این طرح و مبارزه با بی‌سوادی اقدامات کلانی انجام شده است و والدین نیز باید همکاری‌های لازم را داشته باشند و از ابتدا در راستای تحصیل فرزندان خود تلاش کنند.

با همه این‌ها هنوز شاهد بی سوادی با آمار چشمگیری در جامعه هستیم که قطعا می‌تواند ضربه مهلکی بر بدنه اجتماع بزند و مبارزه با بیسوادی اصلی انکار ناپذیر است که توجه به آن ضرورت دارد.

باید روی تمام اثر‌های انگشت که به جای امضا افراد بی سواد شناخته شده، ضربدری با رنگ قرمز زده شود تا در نسل‌های بعد شاهد افزایش بیسوادی نباشیم.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcexo8w.jh8owi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما