شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : 52521
منبع : روابط عمومی

تعارض اجتماعي در زندگی اجتماعی

قم نيوز : قم نیوز: اختلاف نظر و فاصله رفتاري از جمله ويژگي هاي زندگي اجتماعي بوده که بصورت بالقوه در جمعيت هاي بزرگ و کوچک به چشم مي خورد.
تعارض اجتماعي در زندگی اجتماعی
 به گزارش قم نیوز، هر جا اجتماعي شکل مي گيرد اختلافات هم در آن مشاهده مي شود .خواه آن جامعه کوچک باشد مانند خانواده دونفره،‌خواه برزگ باشد مانند يک جامعه چندهزار نفره، اين گونه اختلافات ممکن است به شکل هاي گوناگوني نظير اختلافات خانوادگي که بين مردان و زنان و يا فرزندان و بستگان آنها شکل مي گيرد ،‌اختلافات ملکي که بين دو يا چند نفر از همسايه ها و صاحبان املاک مجاور پيدا مي شود.

اختلاف طبقاتي که به جهت کم رنگ شدن عدالت و ضايع شدن حقوق اجتماعي بوجود مي آيد ، تفاوت هاي فرهنگي و فکري که ممکن است بين جمعيت هاي بزرگتر مانند اقوام و فرهنگ ها رخ بدهد، اختلافات مذهبي که بين مذاهب مختلف ممکن است پيدا شود.

اختلافات سني و جنسي و شکلي و تحصيلي وغيره که معمولاً در همه جوامع ديده مي شود بوجود بيايد، ليکن نکته قابل توجه اينکه اختلافات اشاره شده پديده اي اعجاب انگيز و نگران کننده نيست، بلکه آنچه مهم است تبديل اختلافات به تعرض و پرخاشگري است که مي تواند براي آسايش و امنيت جامعه مضر بوده و اسباب نگراني را فراهم بياورد و يا آسيب هاي جبران ناپذيري را تحميل نمايد.

از نظر انديشمندان تعارض ممکن است به سه مدل اتفاق بيافتد اول تعارض درون فردي: به اين شکل که افراد در درون خود از طريق اهداف و انتظاراتشان ناسازگاري دريافت مي کنند يعني يا بين دو گزينه مثبت که هر دو از جذابيت مساوي برخوردارند،قرار مي گيرند يا بين دو گزينه منفي که هر دو به يک اندازه نامطلوب هستند، گرفتاري مي شوند.

دوم تعارض ميان فردي: که بين دو يا بيشتر از دو نفر رخ مي دهد در اين نوع تعارض معمولاً اختلافات شخصيتي و فرهنگي و اقتصادي و يا ادراک متفاوت افراد باعث تعارض مي شود ،سوم تعارض ميان گروهي که بين دو يا چند گروه بر اساس منافع و اهداف مختلف بوجود آمده و سطح وسيعتري را در بر مي گيرد.

اصولاً اختلافات و تضارب آراء افراد و گروه ها بايد به پيشرفت و خيزش يک جامعه کمک کند نه اينکه به حريم هاي اخلاقي و اجتماعي و فرهنگي و مذهبي هجوم آورده و شرايط ناخوشايندي را فراهم مي سازد.

براي جلوگيري از چنين شرايطي بايستي پيش زمينه هاي تعارضات را شناخت و بخوبي آن را مهار نمود.

اصلاح ارتباطات کلامي و پيروي آنها از اصول ديني و اخلاقي، برچيده شدن حسادت و تنگ نظري در مبادلات اجتماعي و کم کردن فاصله هاي طبقاتي و اقناع سطوح مختلف جامعه به حقوق واقعي خود ،‌عدالت گستري و مبارزه با سودجويان و ظالماني که بصورت آشکار و پنهان به حقوق جامعه دستبرد مي زنند ، فرهنگ سازي و جامعه پذيري افراد در جهت احترام به حقوق عمومي و رعايت مقررات از جمله مواردي است که مي توان با مديريت آنها از تبديل اختلافات به تعارضات اجتماعي پيشگيري کرده و از ناامني هايي که به واسطه تعرض بوجود مي آيد، جلوگيري کرد.

براي تعارض دو ديدگاه مطرح شده است: الف: ديدگاه سنتي: که اعتقادش اين است که تعارض يک پديده منفي اسدت و بايد از آن اجتناب کرد زيرا با واژه هايي همچون بي حرمتي ، بي منطقي، انهدام، مشاجره مترادف مي باشد،طرفداران اين نظريه بر اين باور بودند که وجود تعارض نشانه عيب فردي و عملکرد اشتباه است. ب) ديدگاه روابط انساني: که تعارض را يک رويداد طبيعي مي داند و بر اين باور است که تعارض بصورت مکرر در جامعه رخ مي دهد و بايد به دليل اجتناب ناپذير بودن آن را پذيرفت.

همچنين بر اين عقيده هستند که تعارض نه تنها چيز بدي نيست بلکه مي تواند نيروي مثبت ايجاد کند ، ج) ديدگاه تعامل گرا: که باوري فراتر داشته و اين گونه بيان مي کند که تعارض علاوه براينکه امري مثبت است، وجود آن در اجتماع ضروري نيز است ،‌( حقيقي، محمد علي . مديريت رفتار سازماني.1384 ) 38.

برگرفته از کتاب " امنيت اجتماعي" تاليف سردار " کاظم مجتبايي" فرمانده انتظامي استان قم

 انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcezn8n.jh8wwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما