چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 15497
آينده‌اي نامعلوم در انتظار متكديان:

خلأ هماهنگي و فرهنگ سازي در برخورد با تكدي‌گري

قم نيوز : قم نیوز: روزي كه مسيرم به سمت حرم بود كودكي كه برق التماس در نگاهش مجذوبم كرده بود به سمتم دويد و زير دست و پايم وول مي‌خورد تمام مدت دعا مي‌كرد «ايشالا دست به هر چه مي‌زني طلا بشه، ايشالله زندگيت پربركت بشه، تو رو به خدا يه فال از من بخر...»
خلأ هماهنگي و فرهنگ سازي در برخورد با تكدي‌گري
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، لحظه‌اي فراموش كردم براي چه التماس مي‌كند چند متر آن طرف‌تر كودكي فرياد گدايي مي‌زد، گويي فريادي از وجودش نشات مي‌گرفت. وقتي پاي حرف‌هايشان مي‌نشينيم متوجه لهجه و گويش متفاوت آنان مي‌شويم. نداشتن خانواده سالم و كار مناسب را توجيهي براي كار خود مي‌دانند و علت مهاجرت خود عنوان مي‌كنند.

در بعضي معابر پر رفت و آمد با صحنه‌هاي آزاردهنده‌اي مواجه مي‌شويم كه شايد تا مدت‌ها خاطرمان را مكدر كند، لباس‌هاي پاره، مندرس و زخم‌هاي در خون غلتيده شايد حاكي از باندهايي است كه با به كار گرفتن اين افراد پول خوبي به جيب مي‌زنند.

زمينه‌هاي رواني، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي علل بروز تكدي گري در جامعه است. در دنياي مدرن دغدغه‌هاي اجتماعي، نااميدي و اختلالات رواني اين موضوع را دو چندان كرده است، متاسفانه معلولان كم توان و مستضعف آسيب‌پذيرترين قشر هستند كه مورد سو استفاده قرار مي‌گيرند. 

مدير پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري قم در خصوص جمع آوري متكديان مي‌گويد: 18 اكيپ علاوه بر رفع سد معبر به جمع آوري متكديان مي‌پردازند.

عليرضا عسگري به افزايش تعداد متكديان در روزهاي شلوغ سال اشاره كرده و ادامه مي‌دهد: ماموران انتظامي، شهرداري و شركت انتظام با كمك ماموران خانم به جمع آوري متكديان مي‌پردازند.

وي با بيان اينكه در سه ماهه سال جاري بيش از 150 نفر دستگير شده‌اند اضافه كرد: سازمان بهزيستي كه يكي از متوليان نگهداري متكديان است ظرفيت كافي براي نگهداري آنان را ندارد و همين امر به افزايش روزافزون اين افراد منجر مي‌شود.

عدم وجود فضا مناسب براي ساماندهي متكديان

مدير پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري قم اظهارداشت: استان قم بستر مناسبي براي پذيرش متكديان دارد، حضور زايران و فضاي معنوي حاضر در استان وجود اين گونه افراد را دو چندان مي‌كند.

عسگري عدم وجود فضاي مناسب براي ساماندهي افراد متكدي را مشكل اصلي دانست و افزود: باید دستگاههای متولی فکری برای این کار بیندیشند.

وي گفت: بايد برخورد  قضایی جدي با متكديان شود، چرا كه تكدي گري نوعي جرم به حساب مي‌آيد و توجه به اين امر تاثير چشمگيري در كاهش تكدي گري در جامعه خواهيم بود.

مدير پيشگيري و رفع تخلفات شهري تصريح كرد: شهرداری،سازمان بهزيستي، استانداري، اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی، مطبوعات و صدا و سيما متوليان رسيدگي به امر تكدي گري هستند.

عسگري به فرهنگ سازي در كمك به متكديان اشاره و تاكيد كرد: در صورت فرهنگ سازي و آموزش درست، افراد نيازمند از متكدي بازشناخته مي‌شوند.

وي ضمن اشاره به كاهش متكديان غير بومي گفت: متكديان غير بومي در گذشته به صورت اكيپ وارد استان مي‌شدند، اما حالا اين شيوه به صفر رسيده است. 


انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcfejdy.w6dt1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما